Permalänk
Medlem

hp 530 1,5gb ram, XP eller Vista?

Hej!

Har beställt mig en HP 530 från komplett, riktigt billigt tycker jag!
Men till frågan, kan man köra Vista på den utan några problem? Vill inte sitta med en halvslö dator, då kör jag hellre med XP. Om den orkar med Vista, vilken version bör man ta, orkar den med Aero och sånt? Det integrerade grafikkortet verkar ju inte vara någon höjdare direkt.
Datorn ska bara vara en surf/musik/film-dator, så inga direkt tunga program eller spel förväntar jag mig att köra på den.

Ska dock försöka använda den som en GPS Tänkte beställa en sån här och köra med "Microsoft AutoRoute". Någon som vet om det är bra? kan det visa bilens hastighet? Något annat liknande program ni skulle rekommendera?

Tacksam för svar!

Visa signatur

| Asus P8P67 EVO B3, P67 Socket 1155 | Intel® Core i5 2500K | MSI GeForce GTX 580 OC 1536MB GDDR5, (800Mhz) | Corsair 8GB DDR3 1600MHz/CL9/VENGEANCE | INTEL 320 Serie SSD 120GB SATA II |

Permalänk
Medlem

Vista krav på ram-minne är 2gb har jag för mig.
Den dator du har beställt har bara 512mb.
Tycker att du ska använda XP då laptopen inte är "bra" för att klara av Vista.

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem

Grattis till ett bra klipp!

Datorn fungerar helt okej med Vista, men kan då kännas lite smått slö. Aero är det ingen större ide att köra därav.
Men jag kan däremot varmt rekommendera XP till den. Kör det på min och det fungerar utöver förväntning faktiskt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aaaaa
Vista krav på ram-minne är 2gb har jag för mig.
Den dator du har beställt har bara 512mb.
Tycker att du ska använda XP då laptopen inte är "bra" för att klara av Vista.

Nej, den har 512mb installerat men de skickar med en sticka på 1gb till som man får montera själv!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zyphoon
Grattis till ett bra klipp!

Datorn fungerar helt okej med Vista, men kan då kännas lite smått slö. Aero är det ingen större ide att köra därav.
Men jag kan däremot rekommendera XP till den. Kör det på min och det fungerar utöver förväntning faktiskt.

Tackar!
Ok, men om man kör basic och stänger av endel krävande funktioner kanske? Är inte Vista bättre för bärbara, när det gäller batteritid och sånt? Det är mest därför jag är mer intresserad av Vista.

Mvh Marcus

Visa signatur

| Asus P8P67 EVO B3, P67 Socket 1155 | Intel® Core i5 2500K | MSI GeForce GTX 580 OC 1536MB GDDR5, (800Mhz) | Corsair 8GB DDR3 1600MHz/CL9/VENGEANCE | INTEL 320 Serie SSD 120GB SATA II |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aaaaa
Vista krav på ram-minne är 2gb har jag för mig.
Den dator du har beställt har bara 512mb.
Tycker att du ska använda XP då laptopen inte är "bra" för att klara av Vista.

vista kräver inte alls 2gb ram, men däremot så är det att rekomendera.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Provat både Vista och Xp på den och jag kan bara säga att jag inte ser någon orsak till att ha Vista installerat på den. Allting går segare och det ser lite bättre ut är väl de stora skillnaderna. Nej, kör XP på den utan tvekan.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

du kan ju strippa ner vista med vLite eller installera en "sämre" version av vista...

jag skulle iaf strippat ner det

Permalänk
Medlem

Inhandlade idag en 1gb sticka till, om jag dunkar i det så jag har 2gb kanske Vista borde flyta bättre. Finns det några större krävande processer som inte är nödvändiga som man kan stänga av för att snabba upp datorn?

För vad jag läst mig till ska Home Premium och uppåt vara bättre för bärbara datorer vad gäller batteritid och sånt, men det kanske är en försumbar skillnad? Datorn verkar ju inte ha speciellt bra batteritid så det skulle ju inte skada om man får så mycket som möjligt!

Mvh Marcus

Visa signatur

| Asus P8P67 EVO B3, P67 Socket 1155 | Intel® Core i5 2500K | MSI GeForce GTX 580 OC 1536MB GDDR5, (800Mhz) | Corsair 8GB DDR3 1600MHz/CL9/VENGEANCE | INTEL 320 Serie SSD 120GB SATA II |