Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WhateverR
Har kollat lite på den här skärmen och om det inte vore för white-glow hade jag beställt den.

white glowexempel.
(HP till höger. Man undrar ju vilken skärmen till vänster är då den ser skaplig ut. )
http://www.youtube.com/watch?v=JgWbsOeFKms&feature=related

Är rätt säker på att det är NEC 2490 WUXI. Har sett liknande fast stillbilder och då var det mot NEC:en.
Tror att filtret som tar bort whiteglow heter A-TW (Advanced-TrueWide typ)

2490 säljs inte i Europa men däremot NEC 2690 finns att köpa i Sverige och har samma filter. Problemet är dock att 2690 är nästan dubbelt så dyr som HP:n.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av molly25
Är rätt säker på att det är NEC 2490 WUXI. Har sett liknande fast stillbilder och då var det mot NEC:en.
Tror att filtret som tar bort whiteglow heter A-TW (Advanced-TrueWide typ)

2490 säljs inte i Europa men däremot NEC 2690 finns att köpa i Sverige och har samma filter. Problemet är dock att 2690 är nästan dubbelt så dyr som HP:n.

Nu är inte jag någon tekniker men går det inte att uppdatera med ett filter i en RevB?

Hur nära måste man sitta för att märka av white glowen om man sitter rakt framifrån vid svart bild?

Är graden avwhiteglow större eller mindre i verkligheten i förhållande till filmen?

Stör man sig på det när man spelar, surfar och kollar på film?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WhateverR
Nu är inte jag någon tekniker men går det inte att uppdatera med ett filter i en RevB?

Hur nära måste man sitta för att märka av white glowen om man sitter rakt framifrån vid svart bild?

Är graden avwhiteglow större eller mindre i verkligheten i förhållande till filmen?

Stör man sig på det när man spelar, surfar och kollar på film?

Skärmen har inget "whiteglow" om du använder den så man ska använda en skärm. Alltså framifrån i rät vinkel.

Men skärmen är inte känd för att ha vida betraknings vinklar..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WhateverR
Nu är inte jag någon tekniker men går det inte att uppdatera med ett filter i en RevB?

Hur nära måste man sitta för att märka av white glowen om man sitter rakt framifrån vid svart bild?

Är graden avwhiteglow större eller mindre i verkligheten i förhållande till filmen?

Stör man sig på det när man spelar, surfar och kollar på film?

Svåra frågor.. beror ju mycket på hur känslig man själv är för att allt ska vara perfekt. Finns ju ingen "perfekt" skärm i dagsläget.

Man kan nog se "lite" whiteglow rakt framifrån vid 50 cm avstånd. Värre ju närmare man är. Men hur ofta sitter man och stirrar på en helt svart bakgrund?

Vad gäller spel och film kan jag inte uttala mig om då jag inte testat det än. Har mest tittat på bilder då jag fotograferar ganska mycket. Och där gäller det att skaffa en bildvisare som stödjer colormanagment fullt ut om man inte vill att alla bilder ska få helt fel nyanser (skärmen är ju en så kallad wide-gamut skärm).
Photoshop stödjer det ju naturligtvis men hur kul är det att bläddra igenom många bilder med photoshop?
Acdsee pro 2 verkar också stödja det. Ska testa ikväll.
Även Fastpictureviewer stödjer colormanagment fullt ut.

Med fullt ut menar jag inte att bara titta på vilken profil bilden har (typ sRGB eller adobeRGB) utan även vilken icc-profil som skärmen har (högerklick på skrivbordet->inställningar->avancerat->färgmatchning).