Permalänk
Medlem

Ihopkoppling med dator och LCD-tv

Hejsan!
Jag har precis köpt en ny LCD-tv!
Jag köpte lite HDMI sladdar och dylikt till. Tyvärr har tv:n inget VGA-uttag, korkat nog valde jag en som inte hade det.
Men jag har börjar koppla med HDMI istället. Men det har inte gett något resultat, TV:n visar bara "ingen videosignal".
Undrar en sak! Behöver man en Audio sladd bredvid, eller kan man köra bild på LCD:n och ljud på datorhögtalarna?
Är HDMI den bästa lösningen? Måste man ha audio sladd? Fungerar det annars inte?
Hur gör ni andra? Är S-Video en bra lösning?

Tacksam för snabbt svar.

MVH // Gustav

Permalänk

du kan ju berätta vad du har för grafikkort och tv bland annat.

Troligen måste du ställa in i mjukvaran för grafikkortet att du har anslutit din tv sen gäller det bara att knappa in rätt hdmi kanal på tv och bild ska visas.

vissa grafikkort kan skicka ljud genom kablen men då måste även hdmi kablen av sådan sort. enklast är att bara skcika ljudet bvia två st rca kontakter till tv'n eller till en förstäkare ( gör exakt såhär åt en kompis)

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Känns som om du borde försöka skicka bilden från DVI-kontakten i datorn till HDMI-kontakten i TVn. Digital-UT -> Digital-IN är ju alltid bäst, ur kvalitetssynpunkt.

Glöm inte aktivera två skärmar på din dator (om du ska köra dualscreen vill säga)

Angående ljudet så är ju det absolut lättaste att köra en 3.5mm hörlurskontakt till 2x RCA-kontakter som du kopplar in i TVn. Men, vill du ha surround osv så får du nog köra med en digital kabel av något slag (SPDIF) till en förstärkare.

Lycka till!

Visa signatur

Core 2 Duo@3.0GHz|Geforce 8800GT 512MB|3GB DDR Ram|160GB Hitachi Deskstar 7K250 1x250GB Maxtor 1x 750GB Whattevva|

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*