Permalänk

:'( det brann upp!

Hej!

När jag startade datorn för någon dag sedan lät uppbootningen annorlunda och det kom rök från datorn (och det luktade såklart riktigt bränt).

Efter mycket felsökning har jag konstaterat följande:

- Nätagget fungerar
- Processorn ser inte direkt bränd ut
- Röklukten kom från området mellan CPU-kylaren och bakre fläkt (såg det inte, men luktade mycket runt det området)
- Kylflänsen till nordbryggan luktade riktigt mycket rök (!)
- nordbryggan såg inte särskild bränd ut heller
- datorn startade om varje gång grafikkortsfläkten började, men det hände precis samma sak när datorn startade efter att jag tagit ut grafikkortet.

Det jag nu undrar är vad jag ska göra mer för felsökning eller tror ni det är nordbryggan som bränts och ett nytt moderkort löser problemet? Riskerar jag inte att förstöra fler komponenter om jag byter moderkort men det visar sig vara något annat som var trasigt?

Ska jag rensa bort kylpastan från nordbryggan och titta till extra noga eller KAN nordbryggan ha brunnit utan att det syns på den? (samma sak med CPU?)

Tacksam för svar och förslag på vad jag borde göra nu

Permalänk
Medlem

Det är inte alls säkert det syns på sjävla chipset att det är bränt. Vad du borde prova är att sätta din processor i någon polares dator t.ex och se om den fungerar. Även prova minnen och grafikkort hade nog inte varit fel. Fungerar alla de sakerna så är det modekortet som gått. Har det kanske kommit åt plåten på baksidan?

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk

Undrar bara eftersom det ligger i den här forumdelen.... Hade du överklockat på sistone?

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KurreKula
Undrar bara eftersom det ligger i den här forumdelen.... Hade du överklockat på sistone?

Ajuste, kan vara bra att nämna det också.

Överklockade mitt E6600 2,4GHz till 3,6GHz eftersom jag precis fixat ny kylning. Tempen låg på OK värme och så och jag stresstestade. Jag stresstestade 3150MHz i 24 timmar men bara några timmar när den låg på 3,6GHz eftersom jag inte hade tid. Använde inte datorn mycket alls och när jag skulle starta den dagen efter hände det.

anemic: är någorlunda nyinflyttad i studentkorridor så jag har ingen i närheten att prova det med. Plåten på baksidan tror jag den inte kommit åt, om inte via något ledande, är det möjligt att det händer med t.ex. ett hårstrå/damm?

Permalänk

Hår/damm borde inte kortsluta.. Det är mer om det istället skulle vara metall som kortslöt

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dommenator
Ajuste, kan vara bra att nämna det också.

Överklockade mitt E6600 2,4GHz till 3,6GHz eftersom jag precis fixat ny kylning. Tempen låg på OK värme och så och jag stresstestade. Jag stresstestade 3150MHz i 24 timmar men bara några timmar när den låg på 3,6GHz eftersom jag inte hade tid. Använde inte datorn mycket alls och när jag skulle starta den dagen efter hände det.

Vad hade du för vcore ?:/

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jeppe1990
Vad hade du för vcore ?:/

Den satt kvar på auto

Permalänk
Medlem
Citat:

Den satt kvar på auto

Ganska säker på att du där har svaret på mysteriet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nume
Ganska säker på att du där har svaret på mysteriet.

Precis helt klart! Autoinställningen höjer också PCI-E bussen med flera som gör att nordbryggan inte pallade mer ?!

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk

alright, men då kan jag kostatera att jag måste köpa ett nytt moderkort, inget annat?

Vad kan jag ha för vcore på min E6600? står 0.85V-1.5V på deras hemsida, men är inte 1.5V lite väl mycket? Vad är ett bra värde att stå på om jag vill klocka upp till 3,6GHz?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

alright, men då kan jag kostatera att jag måste köpa ett nytt moderkort, inget annat?

Vad kan jag ha för vcore på min E6600? står 0.85V-1.5V på deras hemsida, men är inte 1.5V lite väl mycket? Vad är ett bra värde att stå på om jag vill klocka upp till 3,6GHz?

De flesta E6600 klarar inte 3.6Ghz på 1.5v. Satsa på 3.2-3.4 istället!

Permalänk
Avstängd

det funkar med 1,6volt i 3600mhz åxå körde detta innan , och stabil var den som bara den , men det är altid frågan hur länge kommer den att överkleva , svaret som ingen har gett ännu. Skulle vara ett nästa projekt för nån som har tid o plats. Att klocka en dator (som liks ändå kommer att läggas på hylla) o köra hög vcore samt köra prime/orthos i flera dagar

Visa signatur

Jag kommer inte att vara trevlig mot er som försöker vara stavnings poliser. Det är inte eran sak att komma o kommendera hur jag ska skriva min svenska.

Permalänk

en gammal kondensator (eller va den nu heter) som gav upp kanske?

Permalänk

ponera att jag vill klocka processorn till 3,15 GHz, ska jag ta det stegvis eller kan jag ändra FSBn till 350 direkt? Om spänningen på vcore är 1,35V som default, ska jag ändra den något och hur ska jag då göra så att nordbryggan inte brinner upp igen... vad jag förstått ska jag alltså inte lämna den på auto.

Optimalaste är väl en så låg vcore som möjligt med en så hög klockfrekvens så länge det är stabilt?

Ska man sänka RAM timings något? Då får man väl bara snabbare minnen och det påverkar väl inte CPUns klockfrekvens?

Permalänk

Sätt din nordbrygga på standarspänningen, inte på auto. Tror dock inte den ska behöva ändras så mycket vid klockning av duos?

Hur som helst. Låt vcore vara på standard och höj fsbn lite i taget, alternativt till en säker klock och kör sedan t.ex. prime95 i ett par timmar och håll koll på tempen. När du har höjt så pass att det blir ostabilt, gå tillbaks till bios och höj vcore lite tills du får den stabil. Sen fortsätter du så. Under tiden ska du helst ha timingsen på högt så att de inte stressas och inte blir en flaskhals.

När du känner dig säker med din fsb går du över till ram och upprepar men höjer ram-spänning och sänker multipliern så att du inte kör cpu:n snabbare än du fick den stabil. Tanka hem memtest och testa minnet med det. När minnet är stabilt ändrar du din multiplier så att du får cpu:n på din högsta stabila frekvens.

Och ja, du ska ha hög fsb men låg vcore så länge det är stabilt!

För övrigt står allt det här i FAQen

Visa signatur

MovieDatabase

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KurreKula
Sätt din nordbrygga på standarspänningen, inte på auto. Tror dock inte den ska behöva ändras så mycket vid klockning av duos?

Hur som helst. Låt vcore vara på standard och höj fsbn lite i taget, alternativt till en säker klock och kör sedan t.ex. prime95 i ett par timmar och håll koll på tempen. När du har höjt så pass att det blir ostabilt, gå tillbaks till bios och höj vcore lite tills du får den stabil. Sen fortsätter du så. Under tiden ska du helst ha timingsen på högt så att de inte stressas och inte blir en flaskhals.

När du känner dig säker med din fsb går du över till ram och upprepar men höjer ram-spänning och sänker multipliern så att du inte kör cpu:n snabbare än du fick den stabil. Tanka hem memtest och testa minnet med det. När minnet är stabilt ändrar du din multiplier så att du får cpu:n på din högsta stabila frekvens.

Och ja, du ska ha hög fsb men låg vcore så länge det är stabilt!

För övrigt står allt det här i FAQen

Tack, skönt att få det sammanfattat! Ska även läsa FAQn och nån guide när det väl gäller, dvs när jag får mitt nya moderkort

Undrar för övrigt hur det är med garantin på t.ex. moderkort. Om samma sak händer igen direkt efter att jag fått mobon är det ju inte särskilt kul, kan man lämna tillbaka det på garantin? Finns det nån gräns man inte får överskrida för att få garanti eller är det helt kört så fort man börjar röra klockningsinställningar i BIOS?...

P.S. i mitt fall gäller det Asus P5Q Deluxe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Precis helt klart! Autoinställningen höjer också PCI-E bussen med flera som gör att nordbryggan inte pallade mer ?!

Jag tycker iofs att det låter konstigt att nordbryggan skulle brinna upp för att man har det på Auto. Iofs har jag inte kört med P5Q korten något så jag är ingen expert. Skulle den brinna upp för att de höjer PCI-E bussen? Den har la inget med FSBn att göra? Eller Vcoren heller för den delen? Eller...? På alla mina bräden så sitter PCI-E bussen alltid manuellt ställt till 100 Mhz...
Ahja, det låter som ett nytt bräde i allefall! P5Q Deluxarna skall vara riktiga guldklockare annars.

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk

Är en liten färsking på det här men när FSB höjs behövs mer kräm till nordbryggan och om auto får höja kan den höja för mycket? Samma sak med att pci-e bussen kanske stiger och därmed belastas nordbryggan mer?

Visa signatur

MovieDatabase