Snabbkoll: Bygger du datorer åt andra?

Permalänk
Melding Plague

Snabbkoll: Bygger du datorer åt andra?

Att bygga datorer åt andra är minst lika roligt som att bygga åt sig själv. Brukar du göra det?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Skulle någon fråga mig och vill bygga ihop så sure. Likadant om jag skulle få en slant.
Förr kunde jag göra gratis men nu är tiden mer värd.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Jodå, en handfull swec:are har man byggt åt.

Permalänk
Medlem

Yes, inte allt för ofta men senaste året har det blivit tre datorer

Två 25-30k och en "budget" som jag tror landade på runt 12k.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Har blivit ett par stycken åt vänner och släkt men dom får alltid vara med och bygga så att man lär sig lite på vägen 😊

Permalänk
Medlem

Brukade bygga åt både mig själv och andra (främst släktingar), men har inte byggt ihop en dator sedan 2018, och har inget intresse av att ta upp byggandet igen. Kan inte riktigt förklara denna ändringen, då inget har "hänt". Tanken att behöva bygga ihop en dator fyller mig bara med obehag och tristess.

Hjälper fortfarande folk med val av komponenter (även om stagneringen på den fronten lett till minskat intresse = mindre kunnig om existerande hårdvara än för säg, 5-10 år sedan), men vid bygge får det numera bli färdigmonterat/köp av montering.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Jobbade för ett bra tag sen i lokal datorbutik så det blev några byggen där.

Permalänk
Medlem

Byggde till släkt och vänner, men idag har de flesta inte någon stationär dator, knappt någon privat laptop heller.

Permalänk
Medlem

Senast jag byggde åt någon annan var för 2-3 år sedan, det var åt min vän som jag byggt datorer åt sedan tidigt 2000-tal.
Nu senast var jag ganska ringrostig, och det är faktiskt mer nervöst att se om datorn startar när man bygger åt någon annan än sig själv. Det blev problem, minns inte exakt vad, men det löste sig som tur var.

Permalänk
Medlem

Ja, hjälper gärna vänner med att välja komponenter till sina datorer och sen monterar jag gärna ihop grejerna åt dem. Brukade vara mindre taggad på tanken när jag jobbade i datorbutik för några år sen och det var standard arbetsdag att montera ihop en stationär dator, men nu så är det så pass sällan jag får tillfället till det, så nu är det kul att återanvända gamla kunskaper och friska upp minnet lite.

Permalänk
Medlem

Nej, för när man gör det är plötsligt alla problem för all framtid mitt fel.

Permalänk
Medlem

Nej inte längre, det slutar alltid med att en blir gratis allmän IT-support i åratal när en bygger dator åt någon. Jag hjälper gärna till att välja komponenter men klarar de inte av att bygga själv så lägger jag mig inte i.
Se det som en hygienfaktor, klarar de inte av en sådan uppgift själv så kanske de skall betala någon att göra det åt dem.

Endast en person förstod att det är tid jag offrar för dem och brydde sig om att kompensera mig. En platta pilsner vid varje besök.
Det handlar inte om värdet på kompensationen utan om att de inte tar mig för givet. De skulle aldrig låta någon kröka rör åt dem eller dra el utan kompensation så varför ska jag göra det?

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem

Bygger ej åt andra längre. Då blir man ansvarig för maskinen i hela dess livslängd även om problemet gäller Word-formateringen eller då det inte går att logga in i Netflix. Dessutom bär du skuld över alla fel som kan tänkas uppstå vid byggandet och under åren därefter.

En jäkla otacksam syssla rent ut sagt.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

Jag bygger kanske en om året till någon, sedan är jag rätt bra på att läsa av om det är en person som kommer komma med en massa jobbiga frågor framöver och då kan man faktiskt tacka nej till att vara deras support.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Bygger inte ens min egna dator själv längre. När jag får frågan är det samma svar varje gång: Lägg 700 spänn och låt Inet göra jobbet. När min Samsung SSD krascha och Windows inte längre kunde boota var det bara att ringa Inet, "Datorn är trasig, SSDn hittas inte i BIOS. Jag tror att moderkort eller SSD är borked. Lös det." -> skicka in -> få tillbaka fungerande dator. Ingen egen felsökning eller liknande.

Visa signatur

öh öh har den äran!

Permalänk
Medlem

Jag kan bygga en dator logiskt via inet,webbhallen eller komplett etc. Men aldrig fysiskt

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Jag bönar & ber att de kontaktar mig, så att de inte blir lurade av Elgiganten eller liknande. Det är fanimig problem varenda gång någon gör det

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem

Nu för tiden bygger jag endast på min egen burk, men när ungarna blir lite äldre ska de naturligtvis lära sig hur en slipsten skall dras

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Skrivet av Grumie:

Bygger ej åt andra längre. Då blir man ansvarig för maskinen i hela dess livslängd även om problemet gäller Word-formateringen eller då det inte går att logga in i Netflix. Dessutom bär du skuld över alla fel som kan tänkas uppstå vid byggandet och under åren därefter.

En jäkla otacksam syssla rent ut sagt.

Du glömde nämna saker som att efter man har hjälpt någon med datorn, så börjar dennas robotdammsugaren att krångla och potatisen i grönsakslandet tar sig inte riktigt bra. Varvid man får åtgärda dessa problem som man har skapat.

Folk är idag ofta svåra att ha med och göra med och det handlar förenklat att alla är så stressade. Alltså förr i tiden kunde det vara trevligt att åka och hälsa på personer och hjälpa dem med något, nu har man tusen andra saker som borde ha gjorts för många år sedan men man har ej hunnit med.

Det tråkiga är att det är generellt inom allt, förr i tiden när någon äldre ville ha hjälp med något som att laga punktering på en cykel så kunde de fråga ungdomar, idag är det fixa själv eller krångla med att ta cykeln till en cykelverkstad långt borta.

Permalänk
Medlem

Ja, när det efterfrågas. Är ju kul att bygga så det gör jag gärna.

Visa signatur

i9-10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition

Permalänk
Medlem

Det händer.
Men gör det bara åt folk inom familjen och vänner numera

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-U12A Chromax/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/ Wobkey Crush80
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Har aldrig byggt en dator tekniskt set från grunden, varken till mig skälv eller andra.
Men jag hadde gärna velat göra det

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Bygger bara till mig själv och primära familjen ink hjälp, problemlösande osv, aldrig till vänner, släkt mm, de känner ändå inte till mina färdigheter och så ska det förbli...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Generellt inte, men jag har byggt både mamma och pappas senaste datorer, för flera år sedan.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | PG279Q | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Skrivet av Dumsnuten:

Bygger inte ens min egna dator själv längre. När jag får frågan är det samma svar varje gång: Lägg 700 spänn och låt Inet göra jobbet. När min Samsung SSD krascha och Windows inte längre kunde boota var det bara att ringa Inet, "Datorn är trasig, SSDn hittas inte i BIOS. Jag tror att moderkort eller SSD är borked. Lös det." -> skicka in -> få tillbaka fungerande dator. Ingen egen felsökning eller liknande.

Jag instämmer helt, bara jag har lågt förtroende på billig personal i butiker.
Då att de kan slarva med ESD, de inte tycker det är så allvarligt att de t.ex. stoppar i en returnerad hårdvara från andra kunder osv.

Om jag skulle montera en dator så skulle jag på inget sätt göra något som inte är default, ramminne sitter i ramslott, CPU sitter i CPU sockeln och m.2 ssd sitter konstigt nog i m.2 platsern och ingen kan nog gissa var jag hade monterat grafikkortet?
700kr för någon som gör allt detta, drar alla strömkablar dit de ska, installerar Windows etc är svinbilligt. Om jag nu bara hade litat på dem.

*edit* Sån här nivå håller mina persondatormonteringar, där skiten passar där ska den sitta:
https://www.amazon.se/Melissa-Doug-Formsorterarkub-Utveckling...

Permalänk
Medlem

Om någon behöver hjälp så absolut, men det är inte så ofta det händer (tyvärr). Kanske dags att slänga ihop nån lista på Sweclockare på olika orter som gärna hjälper till om någon behöver hjälp?

Visa signatur

STRIX B550-E | 5600X | ASUS 3080 TUF
Define S | Noctua NH-D15 | SeaSonic Focus+ 750W | LG 32GP850
X2HR | ATH-50X | WH1000XM3 | iFi Zen DAC 2.0

Permalänk
Medlem

Är datornörden i släkten så har byggt alla småglinens Fortnite/Roblox och Minecraft burkar. Nyligen var det äldsta syrrans yngsta grabb som fyllde 11 kort efter nyår. Blev Ryzen 5 5600, RX 6500 XT 8GB och så mycket RGB jag kunde pressa in i ett Phanteks XT chassi. Alla delar köpta på rea för att matcha syrrans budget.
Är faktiskt ganska kul att bygga burkar när mottagaren inte är en kritiker och är glad så länge allt fungerar ok.

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärmar: 3x MSI G2712F. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak. Hörlurar: Audio Technica ATH-M50x och Sennheiser Accentum.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att det är skittråkigt att bygga datorer så gör jag det endast åt mig själv.

Permalänk
Medlem

Ja, har blivit en hel del under åren. Mindre nuförtiden när allmänheten nöjer sej med telefon/laptop men ett par burkar årligen åt gamla stofiler som en själv.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syntheslizer:

Om någon behöver hjälp så absolut, men det är inte så ofta det händer (tyvärr). Kanske dags att slänga ihop nån lista på Sweclockare på olika orter som gärna hjälper till om någon behöver hjälp?

Det finns
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1196197-gratis-hjalp-v...

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-U12A Chromax/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/ Wobkey Crush80
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR