Guide till DXVA/hårdvaruaccelerering av HD-formaten
Det är så många som frågar om uppspelande av div HD format osv så jag har nu skrivit en liten guide för att få hårdvaruaccelerering fr grafikkortet vid uppspelande av de nu vanligaste HD formaten (x264, h264 osv), s.k DXVA.
Text & bild: Knoxz
För att få DXVA att funka så måste man ha ett grafikkort som stödjer detta, tex Geforce 8400, 8500, 8600, 8800GT, 8800GTS 512mb (ej 320mb versionen) och nyare kort, även motsvarande kort i bärbara funkar (tex 8600M). 7000 serie kort och tidigare funkar EJ då dessa bara har Purevideo 1 som bäst och de andra nyare har Purevideo HD/2.
ATIs HD2xxx, HD3xxx och HD4xxx serier har alla video acc av HD formaten, s.k UVD (Unified Video Decoder).
Även AMDs 780G moderkort med inbyggt ATI Radeon HD3200 funkar,
även AMDs "nya" och billigare 740G moderkort med inbyggt HD2100 bör fungera då det också har UVD.
Helst bör man också använda Vista som operativsystem då det verkar ha bättre stöd för DXVA genom sitt EVR(Enchanced Video Renderer), XP bör också funka men jag har inte testat dessa inställningar själv eftersom jag sitter på vista ultimate x64.
Du bör även ha senaste DirectX 9 installerat för att få det att funka (tex för att Shaders skall funka, se längre ner), den hittar du där.. Skall installeras även om du har vista/directx 10...: http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?familyid=9226...
Programmet/Videospelaren som behövs är Media Player Classic Home Cinema med inbyggd DXVA decoder för HD formaten (x264, h264 osv). Laddas enklast ner här, nyare builds högst upp: Media Player Classic Home Cinema (x86/x64) - XvidVideo.RU
Fr.o.m Build 857 så funkar DXVA även på filmer som tidigare inte funkat, se förklaring längre ner... Se till att uppgradera din spelare.
Nya builds kommer hela tiden, håll programmet up to date för bästa funktion.
Ladda ner och installera eller ladda ner version utan installer, denna packar du bara upp till en mapp och sen är det klart.
För att få ut ljudet genom SPDIF till din hemmabioreciever kan tex AC3 filter användas: Download AC3Filter from SourceForge.net
*Starta MPC-HC, högerklicka mitt i den svarta rutan och välj Options
*I listan till vänster välj "Playback" och sedan "Output"
*För Vista väljer du "EVR Custom pres.**" som ligger längst ner i listan i höger ruta, för XP välj "VMR9 Renderless** " .
I den mindre rutan ytterligare till höger kan du välja "Resizer : Bicubic A=- 1.00... Resten lämnar du som det är. Får du svart bild med Bicubic resizer 1.00 så testa istället "Bilinear", verkar som vissa har problem med Bocubic.
*Se till att filtren med dvxa är i kryssat i internal filters. Om man vill kan man bocka ur Matroska i vänstra filter rutan och istället köra Haali Media Splitter. De gör typ samma sak men endel upplever att Haali funkar bättre, det upplever dock inte jag...
Nu skall det funka med DXVA på alla 720P x264 .mkv filer och även på många/de flesta nya 1080P x264 .mkv filmer. Bara att testa dig fram.
För att se om DXVA funkar så kan du kolla hur hårt processorn är belastad, ligger den på 1-8% så funkar DXVA... Ligger den på 20-80% så funkar det inte.
Du kan även högerklicka mitt i filmen och i listan väljer du "Filters -> MPC Video Decoder." Då får du upp en ruta och står det "DXVA Mode: H.264 Bitstream Decoder, No FGT" Så funkar det också.
Kopplar du datorn till din LCD TV eller projektor och upplever att svärtan i filmen är lite grådassig och kontrasten är dålig så högerklicka du i filmen och trycker på "Shaders" och väljer i den listan som kommer fram: 16-235->0-255... Då får du mycket finare kontrast och svärta i filmen.
DXVA funkar än så länge inte på alla x264/mkv filmer, speciellt 1080p. Detta beror på att filmerna kodats med fel inställningar, bl.a bör filmen kodas med s.k "Level 4.1" för att vara DXVA kompatibel men endel filmer kodas med "Level 5.1" som än så länge inte funkar med DXVA. Därför är det endel filmer som inte fungerar med DXVA, det är den som kodats filmens fel.
Dock har en ny Build av MPC-HC kommit ut(build 857) som de har lyckats få till så att även Level 5.1 filmer skall funka med DXVA om man har ett Nvidia grafikkort, vad jag vet så funkar inte detta med ATI(än så länge). Ladda hem fr länken en bit upp...
*LJUDET*
MPC-HCs interna AC3/DTS decoder duger fint, dubbelklicka på ett av dessa interna filter och kryssa i SPDIF om du vill skicka ut ljudet oförändrat till din förstärkare.
Utöver det jag har skrivit så skall du INTE ha något annat installerat i form av videocodecs, tex: CoreAVC, CCCP eller nått liknande då dessa bara förstör för DXVA... MPC-HC har allt nödvändigt inbyggt i sig redan, även för uppspelande av andra format som tex divx/Xvid eller WMV osv. Kom ihåg detta eftersom det är det vanligaste felet som gör att inte dvxa fungerar.
Hoppas denna lilla guide kan göra så att vi slipper frågan om ”Spela upp 1080P/ HD bla bla” som dyker upp rätt så ofta.
//Knoxz
*edit* tog bort texten om AC3 filter.....
*edit* Lade till info om resizer (Bicubic 1.00 eller Bilinear), kan lösa problemet med svart bild för endel...
Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |