Följ Black Week på SweClockers

Datorbutiken.com i konkurs

Permalänk

Ja jag försöker se det på den ljusa sidan i alla fall. Jag behöver bara kanske sälja två av mina klockor för att kunna köpa delarna igen

Hade jag köpt värre grejer hade det kanske blivit en soffa.

Visa signatur

ASUS Z87-A - ATX / Z87 | 2 * ASUS GeForce GTX 780 3GB (GTX780-3GD5) | Corsair Vengeance 16GB DDR3 PC-12800 1600MHz CL9 (CMZ16GX3M2A1600C9) (2x8GB) | Corsair Hydro H100 CPU Kylare | Corsair PowerSupply (PSU) HX1050 1050W 80+ Gold | Fractal Design Define R4 Pearl Black | Intel Core i7-4770K | Samsung 840 Pro Series SSD 256GB SATA3

Permalänk
Medlem

Jag som gick dit imorse för att köpa en DVI-kabel :/

Det blir ingen utförsäljning i butikerna nu?
Eller de bommar bara igen och packar ihop?

Visa signatur

Deschutes -> Spitfire -> Winchester -> Toledo -> Deneb -> Sandy Bridge -> Summit Ridge -> Vermeer

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aMpari
Riktigt synd faktiskt. Av någon anledning har db.com alltid legat mig varmare om hjärtat än komplett/webhallen etc. Kanske var det db godiset?

Man kan ju alltid hoppas att det dyker upp en motsvarande kedja med lika bra service och priser som db.

finns flera ljusa hopp på marknaden.

Visa signatur

xfx780i, e8500, corsair 650w, 4gb 6400 corsair, 2xleadtek9600gt extreme, vista 64, x-fi extrememusic. 17222 3dmark06 @3,8ghz (för länge sen)

Permalänk

Jag kan börja med att jag aldrig har handlat från DB.com så nyheten är ingenting som skulle beröra mig speciellt. Jag har dock följt nyheterna kring DB ett tag och kan bara säga att deras konkurs var välförtjänt. De köpte upp JME i hopp om att öka deras intäkter, vilket är fel. Uppköp av andra företag är vidrigt. Rätt åt DB.com och hoppas att det väntar samma öde på andra företag som köper om konkurrensen!

Visa signatur

NZXT Hush | Gigabyte GA-MA60G-S3H | Corsair CL4 2Gb | AMD X2 6000+ | XFX 8800GT 512Mb | WD Caviar 250Gb

Permalänk
Medlem

Med tanke på att dom hade problem redan innan finanskrisen så va de inte så svårt att lista ut att dom skulle försvinna, sorgligt minsann

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AerisArchon
Jag som gick dit imorse för att köpa en DVI-kabel :/

Det blir ingen utförsäljning i butikerna nu?
De bommar bara igen och packar ihop?

var det öppet då??

Visa signatur

AMD Phenom II X4 940//XFX Radeon HD 5850 1GB//OCZ Vertex Series SATA II SSD 60GB
//Ultra-120 Extreme//Antec Nine Hundred//Gigabyte GA-MA790GP-DS4H// 4 GB Corsair Dominator PC8500//Corsair CMPSU-520HXEU 520W//

Permalänk

Lite tur att jag fick mina 3000kr, som jag hade tillgodo, tillbaka satt på kontot i torsdags.
Det var nog droppen för dom.

Permalänk
Medlem

fick min dator för 14k i torsdags.

43 dagars väntan..

sinnessjuk tur..

Permalänk
Medlem

Det borde vara runt 10 år sedan jag köpte något av DB. För det var en Celeron 466Mhz med peltier kylning och en Alpha PEP66U.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk

tur att man har för vana att ta på faktura eller poskförskott
synd att db.com försvinner dock

Visa signatur

(\ /) [ Samsung S10 plus och iPhone 7 ]
(O.o) [ Lenovo ThinkPad P53 i9 ]
(> <) [ Synology Diskstation DS413J 8TB och DS917+ 16TB ]
¨¨¨¨ [ Suzuki GSF600 ]

Permalänk
Medlem

Trist med mindre konkurans men det var inte oväntat i mina ögon, personligen har jag alltid ogillat DB.com för deras kassa service. Svårt att få ut saker på garanti osv...

Så länge Dustin och Komplett finns är jag jättenöjd! Kudos till er!

You fought well my young padawan, RIP DB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TurboFinnen
jag vet inte, det e inte med mitt kort jag har betalat det va bara mitt konto vi använde,jag beställde åt syrrans kille med hans kort.. men hur funkar d ?
jag har inte ens fått en orderbekräftelse på varorna
hoppas d räcker med att man har kredit på kortet, jag misstänker att vi tog mot förskott, inte bra va? även fast man har kredit kort!?

Jag vet faktiskt inte hur det fungerar om man handlar med ett betalkort kopplat mot en kredit, så din syrras kille bör nog ringa sin bank och fråga. Det är ju möjligt att de har en liknande försäkring som Visa. Tyvärr är det ju även möjligt att det fungerar som vanligt när man använt ett betalkort, d.v.s. att pengarna är borta. Med kreditkort menar man vanligtvis Diners Club, MasterCard, Amex o.s.v., inte vanliga Swedbank-kort med en Visa-logga.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Proffsmoddare

Har bara köpt småsaker från db. De stora köpen handlar jag via dustin och komplett. Tycker att det är säkrast så.

Var det bara jag eller kom detta väldigt plötsligt? Fick tom ett nyhetsbrev inatt av db.

"datorbutiken.com har funnits sedan 1998 vilket gör oss till inte bara pionjärer utan även veteraner i e-handelsbranschen. Vi är idag en av landets absolut största e-handelssajter och utgör en naturlig referenspunkt för branschen som helhet. Med våra fysiska butiker, tidigare JME Data, är vi idag en av Sveriges största fackhandlare inom datorer, tillbehör och hemelektronik med starkt fäste i södra Sverige.

Vi tackar alla våra kunder för förtroendet!"

Jo, tjena...

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem

Tja, med tanke på vad jag såg av organisationen av butiken när jag jobbade som systembyggare där en sommar, är jag inte förvånad. Alla kund-datorer byggdes utan ESD-skydd, man lät väntetiderna för kunder bli allt för långa på datorsystemen.

Uppköpet av JME som skedden medans jag var på företaget var bara korkat som fan. Dels för att ägaren av JME, som sedan sattes som VD för hela företaget efter uppköpet, var en väldigt otaktisk affärsman.

Dessutom skall ju sägas att datorbutiken har haft svårt med budgeten i princip sedan man flyttade från malmö ut till staffanstorp, när man fick storhetsvansinne med näthandeln. Man skulle inte heller byggt ett tre gånger så stort lager som man behövde, även om man hyrde ut det till Axis sedan.

Kort och gott, they had it coming, och det är därför jag inte handlat nåt där sedan jag jobbade där för ett och ett halvt år sedan.

EDIT: Angående garanti, är det inte konstigt att det var svårt att ha med DB o göra. De två som skötte garantin var väldigt elitistiska och svåra att ha o göra med. Dessutom sköttes alla RMA till distributörer av en enda person, som var väldigt överbelastad.

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk

Det här var riktigt tråkigt, db var den butiken jag använde mig av för det mesta.

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk

Jag handlade sällan på Datorbutiken pga deras höga fraktkostnader. Å andra sidan är jag ingen storkonsument av dataprylar. Nu har konkurrensen i Lund blivit betydligt sämre iom att JME-data konkade. Tetaco konkade 2003 och nu ör det bara Itel och Ghdata som är kvar där den förstnämnda är klart billigast och bäst.

PS Ni som tycker att om jag bor i Lund så borde det inte vara svårt att ta mig till Staffanstorp och hämta varorna tro mig jag har räknat på det och det lönade sig inte (jag har ingen bil).

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

jag har ett returärende inne hos de, ett grafikkort som skulle skickas till mig, det står att man ska kontakta konkursförvaltaren, det står inget om vem konkursförvaltaren är, nån som vet?

Visa signatur

i9 9900k - Asus 1070 Strix - 32 GB RAM - 1TB Samsung SSD m.2 + 500gb WD m.2

Permalänk
Medlem

Detta var väääldigt trist, köpte alla prylarna där till min senaste burk. Fick kanon-feedback när mina minnen gick sönder och blev helkassa

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av V4Ndamme
jag har ett returärende inne hos de, ett grafikkort som skulle skickas till mig, det står att man ska kontakta konkursförvaltaren, det står inget om vem konkursförvaltaren är, nån som vet?

"Så snart tingsrätten har utsett en konkursförvaltare så kommer här på denna sida finnas mer information om vart de som drabbats skall vända sig."

Permalänk
Avstängd

Tråkigt. Men tycker komplett har haft övertaget en bra stund nu. Inte förvånad.

Permalänk
Avstängd

alla mina poäng jag har samla ihopa =/

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Det är ju så det är?

Har du ett företag där det går dåligt, har egentligen inte råd att betala ut löner, vill få ut så mycket som möjligt innan man går i KK så blir det nog så ska du se, oavsett om det heter datorbutiken eller något annat. Tyvärr.
Annars lär folk säga upp sig ovillkorligt om dom är medvetena om vad som kommer ske, eftersom lön troligtvis inte pröjsas ut till dom, eftersom dom blir medvetna och får ta smällen. Väldigt fult, men det är business som sagt.

Angående lönerna, i Sverige så har vi tack och lov en statlig lönegaranti, så de som jobbat på DB bör (det kanske tar lite tid) få ut sin lön på ett eller annat sätt.
Annat är det med stackarna som slavade på Sterling, de var anställda i Danmark = ingen statlig lönegaranti = tack och hej mina senaste två månadslöner eller vad det nu var det handlade om där vid slutet.

Permalänk
Medlem

Konkursförvaltare är redan tillsatt om jag inte har misstagit mig. Dock brukar sådant skötas av advokater så man får förvänta sig att behöva bevisa allting, så ha kvitton och orderbekräftelser och allt tillhands om du tänker bråka med en advokat om att få tillbaka sakerna.

Vad gäller er som har skickat in saker som ni kan bevisa att dom är era, det skall inte vara några problem att få tillbaka, om det är din dator sedan innan och du kan bevisa det så tillhör den dig och inte konkursförvaltningen. Men nyckelordet här är bevisning.

Permalänk
Medlem

hmm räcker det med order bekräftelsen som man fick via mail?

Visa signatur

MB: ASUS Prime X570-P
CPU: AMD Ryzen 5 3600X
GPU: SAPPHIRE Radeon RX5700 XT Nitro+ 8G OC
32GB ram

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funnyvlad
Jag handlade sällan på Datorbutiken pga deras höga fraktkostnader. Å andra sidan är jag ingen storkonsument av dataprylar. Nu har konkurrensen i Lund blivit betydligt sämre iom att JME-data konkade. Tetaco konkade 2003 och nu ör det bara Itel och Ghdata som är kvar där den förstnämnda är klart billigast och bäst.

PS Ni som tycker att om jag bor i Lund så borde det inte vara svårt att ta mig till Staffanstorp och hämta varorna tro mig jag har räknat på det och det lönade sig inte (jag har ingen bil).

Datorbutiken hade väldigt ofta rabatter med gratis frakt. Tetaco var en mycket bra butik. Det sägs att ägaren fick nog av alla jämställdhetskrav från staten och beslutade sig att inte driva vidare butiken. Itel ligger på andra sidan stan för mig. Har en kamrat som jobbar där, men själv har jag aldrig lockats av deras priser och utbud. Slutar oftast med att jag åker till MediaMarkt när jag behöver kablar och dylikt.

Du kan alltid cykla till lagret i Staffanstorp. Det gjorde jag förra sommaren!

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Stackars alla som betalat i förväg för sina prylar som inte skickats än...
Har handlat på datorbutiken några gånger, men det var för ca 3 år sedan sist. Har hållt mig till Komplett och Inet istället.

Visa signatur

Win 7 x64 | Intel Core 2 Duo E6750@2.66Ghz | Gigabyte GA-P35-DS3R | Corsair 4096MB XMS2-6400 | Radeon HD4850 512MB | Creative X-FI ExtremeMusic | 2TB HDD | Hiper 580w | Sunet 100/100

Permalänk
Medlem

WTF DB skickar fortfarande ut nyhetsbrev! Fick ett idag

Visa signatur

Grafikkort: GeForce RTX 2080 Ti || Processor: Intel® Core™ i9-9900K@5Ghz || Moderkort: Gigabyte Z390 AORUS ||

Permalänk
Medlem

Undrar vem som tar över alla deras spelservrar... Lär väl bli ett jäkla liv på alla CS-barn.

Permalänk
Avstängd

Hur många klokhuvuden finns det här egentligen?

Man har sedan en tid hört att det går sådär för datorbutiken och att de omorganiserar. Sen kommer den ekonomiska krisen.

Efter det är det tydligen massor med folk här som betalar sina prylar i förkott. Hur ogenomtänkta saker kan man göra?

Permalänk
Medlem

Hur många anställda berörs?

Visa signatur

3700+ San Diego@2.7 | BFG 8800 512MB GTS OC| Corsair 2x1024 | Asus A8N-Sli SE | P180 | Antec Neo HE 500W