Permalänk
Medlem

Törs man öppna upp en platt-tv?

Hej!

En liten fundering från en ledsen liten man kommer här. Köpte tidigare idag en Samsung TV (6-serien) på 46 tum och efter några timmars pulande var jag klar med installation av DVD, Tv-spel etc.

Sista momentet var att testa hur stor skillnaden blev med att köra programkortet från digitalboxen med TVns inbyggda kortplats. Men när jag skulle sätta in kortet greppade den inte och föll helt enkelt in i TV-n. Nu ligger den där under höljet någonstans och jag vågar inte slå på strömmen/TVn med risk för kortet.

Finns ingen support att nå just nu (en söndagkväll) så jag tänkte helt enkelt höra med er: Hur svårt/komplicerat är det att skruva bort höljet på TV-n och plocka ur kortet? MIsstänker att garantin ryker pga detta vilket känns trist av ca 17.000 anledningar. Å andra sidan har jag god erfarenhet av att skruva isär datorer och fixa och dona så jag ser ingen större utmaning i TV-n. Jag undrar väl mest bara om det finns någon annan risk med detta som jag bör känna till.

Tacksam för svar. Hoppas fortfarande på att få njuta av TV-n ikväll.

Mvh

// Peter med arg flickvän

Visa signatur

Gaming: Win 10 64-bit | FD Define S | MSI B450M PRO-VDH MAX | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance | AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 36MB | MSI GeForce RTX 2060 SUPER 8GB ARMOR OC | Corsair CX 600M 80+ Bronze Modulär | ASUS VG248QE |
Server Win 10 64-bit | FD Define R4 | ASRock Z77 Pro4 | Intel Core i7 3770K + Noctua NH-C12P SE14 | Corsair 8GB (1x8192MB) CL10 1600MHz VENGEANCE + 4GB okänt märke |

Permalänk
Testpilot

Det enda jag ser du ska akta dig för är att inte dra åt skruvarna för hårt när du skruvar ihop den igen för då kan skruvfästena (som brukar vara i plast) spricka, det kan hända rätt lätt om man skruva för hand med en skruvmejsel och inte tänker på hur hårt man drar.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Avstängd

risken att nått händer om programkortet ligger kvar i tvn är nog inte så stor kortet kommer att tamla ner till botten troligastvis , är du fortfarande rädd ja då anser jag inte du ska göra detta skälv utan lämna in den

Visa signatur

Jag kommer inte att vara trevlig mot er som försöker vara stavnings poliser. Det är inte eran sak att komma o kommendera hur jag ska skriva min svenska.

Permalänk

kolla bara så att skruvarna inte är plomberade brukar vara lite färg (blått för det mesta) om det är det så ryker garantin om du skruvar

Visa signatur

Funderar på vad jag ska köpa

Permalänk
Medlem

Är säkert inga problem att få isär TVn men med tanke på risken att förverka garantin bör du absolut vända dig till köpstället för hjälp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nokiaback
risken att nått händer om programkortet ligger kvar i tvn är nog inte så stor kortet kommer att tamla ner till botten troligastvis , är du fortfarande rädd ja då anser jag inte du ska göra detta skälv utan lämna in den

------------
Håller med ovanstående, de flesta tillverkare har dessutom förseglingar på olika sätt så att om man öppnar teven så syns det att man gjort det och då är din garanti bye bye:/

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Djärven, du vet att du måste ha en CA-modul för att kunna koppla in kortet i tvn?

http://pcbutiken.se/artikel/1163.html

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av milkacid
Djärven, du vet att du måste ha en CA-modul för att kunna koppla in kortet i tvn?

http://pcbutiken.se/artikel/1163.html

Hej!

Nej, det visste jag inte. Ingen säljare nämde det utan på dem lät det bara som att TV-n hade plats för programkort från Comhem/Boxer och det bara var att stoppa i. Stod heller inget i manualen om detta och inte ens en varning om att kortet kan falla in annars. Ytterst korkat om jag får säga min mening.

Tacksam för era svar allihop.

mvh

// Peter med glad flickvän

Visa signatur

Gaming: Win 10 64-bit | FD Define S | MSI B450M PRO-VDH MAX | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance | AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 36MB | MSI GeForce RTX 2060 SUPER 8GB ARMOR OC | Corsair CX 600M 80+ Bronze Modulär | ASUS VG248QE |
Server Win 10 64-bit | FD Define R4 | ASRock Z77 Pro4 | Intel Core i7 3770K + Noctua NH-C12P SE14 | Corsair 8GB (1x8192MB) CL10 1600MHz VENGEANCE + 4GB okänt märke |

Permalänk
Medlem

Skulle inte tro att han behöver en sådan då hans TV knappast har PCMCIA.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seires
Skulle inte tro att han behöver en sådan då hans TV knappast har PCMCIA.

Alla apparater som tar programkort behöver en sån PCMCIA moduel, beror nog troligtvis på licenser och grejer.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Alla apparater som tar programkort behöver en sån PCMCIA moduel, beror nog troligtvis på licenser och grejer.

Exakt! Jag har en Samsung LE-46A656 och den måste ha en CA-modul. Öppna inte TV:n själv utan lämna in den. Det där måste säljaren ta på sig som säljer en TV utan att informera om att CA-modul krävs. Skumt att de inte gjorde det för de brukar aldrig missa ett tillfälle att sälja fler prylar

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Testpilot

Anledningen till att en CA-modul behövs är att den står för dekrypteringen och det finns olika algoritmer för det. Exempelvis använder Boxer sig av ett system som heter Viaccess men andra bolag och länder behöver nödvändigtvis inte göra det, alltså är det lättare att låta användaren köpa aktuellt kort än att tillverka en TV för alla olika system.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Klockrent handhavandefel om TV:n går sönder.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1