Permalänk

Funderingar på EU-moppe

Hejsan

Jag har en bit till skolan från där jag bor och jag är fattig student. Det är inte farligare än att det tar 10 min att cykla och jag har en rätt så fin cykel.

Men jag har nu fått sälja min kära bil eftersom att den inte gick att öppna på morgonen (inget garage..)

Så lat som jag är, är jag sugen på att köpa en mindre variant av EU-moped.
Jag har ett förråd där jag förmodligen kan förvara den över natten och så.

Det jag undrar är lite olika saker,

Jag kommer bli tvungen att ha den ståendes på skolan självklart, ställer man den i cykelstället eller på en vanlig parkering? (högskola)

Kommer el-starten att funka även efter några timmar ute i ett par minusgrader?

Måste man försäkra den?
Är den dyr att försäkra?

Måste man skatta den?
Är den dyr att skatta?

Någonting man borde tänka på om man aldrig kört en EU-moppe förut?

Jag har väl tänkt att lägga mej på ett pris runt 5-7kkr..

Tacksam för svar

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Medlem

Det jag vet iaf är, Reglerna angående cykelstället beror på skolan, där jag bodde fick jag inte ha den vid cyklarna.
Försäkring är alltid bra att ha, stöld & olycksförsäkring, vet inte pris dock.
El starten kan vara klurig, Min eu-moped ville inte starta med den på vintern, så jag fick använda kicken, och även där var det jobbigt ibland.
Plus att det är hyffsat krångligt att åka på vintern om man inte har bra däck, där kommer det 2 tusen till på priset(1/däck)

Nu har jag dock skaffat cykel istället och åker runt på den, Mitt tips är, cykla. mycket bättre.

Permalänk
Medlem

Om du har tänkt lägga 5-7kkr, så kommer inte elstarten att fungera speciellt länge, efter en månad kommer du få kicka.

Du får inte parkera på cykelparkering med EU-moped, med 30-moppe får man det dock.

Du måste ha trafikförsäkring i alla fall, En kinamoppe är inte speciellt dyr i försäkring.

Skatta är jag inte säker på, men tror inte det. Jag har aldrig behövt göra det i alla fall.
Något du borde tänka på är dom är långsamma, och att en kinapuff börjar krångla med elektroniken ganska snabbt, speciellt el-starten.

Jag hade hellre köpt en Motorcykel, men då måste man ju ta MC-kort, kanske lite för drygt för dig.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av feliQ
Om du har tänkt lägga 5-7kkr, så kommer inte elstarten att fungera speciellt länge, efter en månad kommer du få kicka.

Du får inte parkera på cykelparkering med EU-moped, med 30-moppe får man det dock.

Du måste ha trafikförsäkring i alla fall, En kinamoppe är inte speciellt dyr i försäkring.

Skatta är jag inte säker på, men tror inte det. Jag har aldrig behövt göra det i alla fall.
Något du borde tänka på är dom är långsamma, och att en kinapuff börjar krångla med elektroniken ganska snabbt, speciellt el-starten.

Jag hade hellre köpt en Motorcykel, men då måste man ju ta MC-kort, kanske lite för drygt för dig.

Jag har planerat att ta MC-kort i framtiden, men nu är ekonomin absolut inte tillräkligt för det..

Ni rekomenderar alltså att jag inte köper en EU-moppe?

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TroNi
Jag har planerat att ta MC-kort i framtiden, men nu är ekonomin absolut inte tillräkligt för det..

Ni rekomenderar alltså att jag inte köper en EU-moppe?

Nu på vintern går jag hellre, moppen står i garaget.
Plus, ska den kosta så lite, cyklar jag hellre.

Kinapuffar (det enda man får för ~6k) är i princip värdelösa, De krånglar väldigt mycket, och de har oftast inget fabrikat..

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korize-
Plus att det är hyffsat krångligt att åka på vintern om man inte har bra däck, där kommer det 2 tusen till på priset(1/däck)

Har hört det här tidigare om just EU-mopederna (scooter-typerna eller vad man kallar dom) att dom är svåra att köra på vintern. Själv har jag aldrig kört EU-moppe utan bara en vanlig moped med vanlig växel och koppling. Är det just avsaknaden av riktig koppling som gör att EU-mopederna är svårkörda på vintern? jag har fått för mig att dom drar rätt hårt direkt ner i backen och man får då lätt sladd på grund av det.

Är jag helt ute och cyklar eller varför är dom svårkörda på vintern? jag upplevde inte det med min vanliga moppe när jag var i den åldern och körde på vintern.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk

Ska du ha Eu moppe så tycker jag du ska ha en crossmodell. Sjukt roligt o köra lita ofroad plus att det går lättare att köra på vintern. dock är det väl inte rekomenderat. Slicks på vintern sladdar man bara med.
Dock har väldigt få 'crossar' elstart.. fast att dra 1-2kick är ju inget problem ^^
Sen är det rolit att växla dessutom.

Annars så kan man ju fundera på en 30moppe..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Är jag helt ute och cyklar eller varför är dom svårkörda på vintern? jag upplevde inte det med min vanliga moppe när jag var i den åldern och körde på vintern. [/B]

Ja de är riktigt svårkörda på vintern, det beror på de små coh breda hjulen som har väldigt svårt att hitta fäste när snön och isen kommer. Jag åkte också moppe när jag var 15 och upplevde det inte som spreciellt halkigt men då åkte jag ju suzuki k50 scootermopparna är byggda för sommaren.
Har vinterdäck till min scootermoppe men det går ändå inget vidare bra att köra på vintern.

Många bostadsföreningar tillåter dessutom inte att man förvara mopeder i cykelförådet pga brandrisken.

Permalänk
Medlem

allt beror på vad det är för moppe, men som sagt, för 7-8000 är det väll bara kina-moppe man får? dom har en tendens att krångla med tiden. samt att reservdelar brukar vara lite jobbigare att få tag på. effekten var det också skillnad på, iaf när jag körde moppe ( 4 år sedan )

angående vinterkörning, ingen större skillnad egentligen på en "scooter" och Crossmodell faktiskt, mer en vanesak om du har hyffsade däck. jag hade grovt mönster på både DT:n och Stalkern. och båda funkade fint, elstarten var de inga problem med.
dock något att tänka på är ju att inte ligga i kurvorna på vintern, och att bromsa mjukt, för låser sig däcket är de lätt att man vurpar. men eftersom hastigheterna är så långsamma slår man sig knappt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av plope
text..
dock något att tänka på är ju att inte ligga i kurvorna på vintern, och att bromsa mjukt, för låser sig däcket är de lätt att man vurpar. men eftersom hastigheterna är så långsamma slår man sig knappt.

Det farliga i sig är ju inte att vurpa, det är ju om man vurpar mitt i vägen och blir påkörd eller liknande. Att bara vurpa på en gräsplätt är ingen fara.

Sen är det sjukt halt att köra moppe på vintern. Jag hade både en scooter och en cross och jag anser att även om det gick att köra båda på vintern så var ju crossen en stor fördel. Den hade inte supermotarddäck utan riktiga crossdäck. Men ändå var det sjukt halt och hann med en vurpa innan jag sålde den :P. Så om jag hade varit du så hade jag kanske köpt en moppe, men om det är snö eller is ute hade jag cyklat ändå. Men som sagt innan så får du nog ingen vettig moppe för 7-8k. Min scooter låg på lite över 20k och den strejkade då och då när det var väldigt kallt/blött ute. Dock crossen, som bara hade kick och var en del dyrare, den startade alltid utan problem.

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk

Jag trillade nog en gång på sommarväg med min Derbi Senda R1 (En utlännign som trängde sig i rondellen och jag nitade o växlade ner )
På vintern tror jag alldrig att jag trillade men väl att jag hade mycket okontrolerade ställ man blev livrädd för.

Det man ska tänka på är att kunna köra kontrolerat. vem som hälst kan nästna köra en sväng men det är väldigt få personer som har koll på trafiken runtomkring och kan hantera en situation på rätt sätt. Oftast i alla situationer ska man bromsa och svänga undan.

bromsa rätt osv. ca 20-30% bak och ca 70% fram. då låser man inte däcken och får ooptimalst bromsverkan oavsett väglag.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-

bromsa rätt osv. ca 20-30% fram och ca 70%bak. då låser man inte däcken och får ooptimalst bromsverkan oavsett väglag.

Blandar du inte ihop nu? 70% bak lär väl resultera i låst bakhjul? Tänker på hur det är med bilar och hur jag bromsade när jag brände runt på min K50 på grusvägar.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Man ska bromsa mer med frambromsen, den tar mycket bättre, även i snö och is.

Och jag tvivlar på att avsaknad av koppling skulle göra så att moppen spinner mer, Min spinner på alla växlar just nu, men då är det ca 4-5 cm snö på vägen här då..

Var för övrigt ute senast idag och åkte, kom inte speciellt långt, bakdäcket spann hela tiden, mina spår går över hela vägen, tur att det är glest med trafik här..
Men kul var det allt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Printscreen
Blandar du inte ihop nu? 70% bak lär väl resultera i låst bakhjul? Tänker på hur det är med bilar och hur jag bromsade när jag brände runt på min K50 på grusvägar.

jopp på mc så skall du ha 70-90% av bromsverkan på framhjulet, beroende på att bakhjulet kommer att lätta och större delen av vikten hamna på framhjulet.

Permalänk

Har själv gått i köpe tankar om just en eu-mopped eller moped rent generellt och kom fram till att skall jag köpa en blir det ingen scooter modell utan något i stil med crossmoped eller ja en som har normalt stora däck, gärna manuell växellåda osv.

Just för att även kunna köra på vintern med någorlunda kontroll, har kört lite eu scooter på vinter och det är ta mig fan livsfarligt. Räcker ibland att det är fuktigt på dom vita markeringarna utefter vägen för att man skall känna hur däcken släpper, eller ännu hellre våta löv osv.

Kom sedan fram till att det billigaste alternativt rent drift och försäkringsmässigt i min stad (Trollhättan) skulle vara att köpa en lätt-mc då det är såpass mycket lägre skatt och försäkring på dessa.

Att försäkra en eu scooter eller vanlig moped har blivit väldigt dyrt på sista tiden med alla stölder, olyckor osv som dagens bortskämda snorungar ställer till med.

På min tid hade man gedigna mopeder, jag körde en Puch Dakota av årsmodell 1969 om jag inte minns helt fel. Helt klart grym kvalité jämfört mot en av dagens leksaks mopeder.

Dock stoppades mina planer utav att jag inte har mc-kort och jag är inte riktigt sugen på att åka utan ifall man åker fast även om risken känns väldigt liten.

Skulle väl ta mig 2-3 minuter att åka moped/motorcykel till jobbet vilket också gör att jag tror jag nöjer mig med att skaffa en vettig cykel istället. Vill inte verka för lat.

Så vad fick vi ut av detta? Ja skall du köra på vintern så undviker vi en scooter då dessa har små kassa hjul som typ är slicks.
Kolla upp vad det kostar att försäkra en moped i trakten samt vad försäkringen är, min farsa kör en eu moped och den är dyrare i försäkring och skatt per år än vad hans VW Jetta är.
Satsa på märke av kvalité då dessa överflödiga kina mopeder inte brukar vara allt för mycket att hänga i trädet.

Mvh,
Viper@God

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Printscreen

Ändrat.. tänkt fel

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

hehe satsa på en 30 moppe du får köra på gångvägar jämfört med eu moppen som inte får det...

jag rekommenderar en cresent compact ^^ billig min startar alltid. räcker med trafikförsäkring för hel/halvförsäkring är inte lönt. lite jobbigt är att blanda bensinen men inte så svårt dessutom får man sig en dust av bensinångor ^^

Permalänk

min pruttpuff startar alltid på elstarten trots att de e kallt som fan, dessutom är den typ 3 år gammal så fattar inte vad alla har problem med

Med pruttpuff menar jag 2-taktare från kina ^^

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anton_mjor
min pruttpuff startar alltid på elstarten trots att de e kallt som fan, dessutom är den typ 3 år gammal så fattar inte vad alla har problem med

Med pruttpuff menar jag 2-taktare från kina ^^

Smått otroligt, nu blev jag förvånad faktiskt.
Jag vet 5-6 st som har kinapuffar, dock fyrtakt, som alltid använder kicken, då elstarten inte fungerar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av feliQ
Smått otroligt, nu blev jag förvånad faktiskt.
Jag vet 5-6 st som har kinapuffar, dock fyrtakt, som alltid använder kicken, då elstarten inte fungerar.

men att använda kicken på en 50 cc moppe går ändå snabbare än att låsa upp en bil med nyckel, 4-takt också.
Ett tramp så e den i gång, det är inte tyngre än att gå ett steg.
Så vem fan bryr sig

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″