Permalänk

Funderingar på EU-moppe

Hejsan

Jag har en bit till skolan från där jag bor och jag är fattig student. Det är inte farligare än att det tar 10 min att cykla och jag har en rätt så fin cykel.

Men jag har nu fått sälja min kära bil eftersom att den inte gick att öppna på morgonen (inget garage..)

Så lat som jag är, är jag sugen på att köpa en mindre variant av EU-moped.
Jag har ett förråd där jag förmodligen kan förvara den över natten och så.

Det jag undrar är lite olika saker,

Jag kommer bli tvungen att ha den ståendes på skolan självklart, ställer man den i cykelstället eller på en vanlig parkering? (högskola)

Kommer el-starten att funka även efter några timmar ute i ett par minusgrader?

Måste man försäkra den?
Är den dyr att försäkra?

Måste man skatta den?
Är den dyr att skatta?

Någonting man borde tänka på om man aldrig kört en EU-moppe förut?

Jag har väl tänkt att lägga mej på ett pris runt 5-7kkr..

Tacksam för svar

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Medlem

Det jag vet iaf är, Reglerna angående cykelstället beror på skolan, där jag bodde fick jag inte ha den vid cyklarna.
Försäkring är alltid bra att ha, stöld & olycksförsäkring, vet inte pris dock.
El starten kan vara klurig, Min eu-moped ville inte starta med den på vintern, så jag fick använda kicken, och även där var det jobbigt ibland.
Plus att det är hyffsat krångligt att åka på vintern om man inte har bra däck, där kommer det 2 tusen till på priset(1/däck)

Nu har jag dock skaffat cykel istället och åker runt på den, Mitt tips är, cykla. mycket bättre.

Permalänk
Medlem

Om du har tänkt lägga 5-7kkr, så kommer inte elstarten att fungera speciellt länge, efter en månad kommer du få kicka.

Du får inte parkera på cykelparkering med EU-moped, med 30-moppe får man det dock.

Du måste ha trafikförsäkring i alla fall, En kinamoppe är inte speciellt dyr i försäkring.