Nätaggsoskuld: kommer jag att klara det?

Permalänk

Nätaggsoskuld: kommer jag att klara det?

hej på er,

nu är det så att jag har beställt ett nytt nätagg till min dator då det gamla har problem att driva mitt grafikkort.

en enkel fråga: hur svårt är det för en nätaggsoskuld att sätta in ett nytt nätagg i sin dator?

jag har ju varit inne och pillat i burken tidigare men bara gjort lättare saker, eg slängt in nytt RAM-minne, bytt grafikkortet etc.

jag är inte en komplett klåpare men kan samtidigt inte påstå att jag har "gröna fingrar" när det gäller elektronik. ska jag försöka byta det själv eller försöka leta reda på någon som kan göra jobbet åt mig?

tack!

Visa signatur

Intel Core 2 CPU 6600 @ 2.4 GHz 4,00 GB RAM ATI HD 4670 TSSTcorp DVD+-RW TS-H553A Windows XP Home SP3

Permalänk
Medlem

Du kommer klara det utan problem!
Byta nätagg är inte krångligt alls.

Lycka till!

Permalänk
Testpilot

Skulle nästan säga att det är svårt att misslyckas då alla kablar bara passar i de kontakterna dom är gjorda för. Är du orolig kan du läsa manualen till ditt moderkort, där brukar det alltid stå hur många och vilka kablar som ska kopplas in var.

I regel brukar det vara två kontakter till moderkortet, en stor 20- eller 24-pinnars och en mindre 4- eller 8-pinnars, den mindre brukar sitta i närheten av processorn, den större kan sitta lite var stans men det står i manualen och så kan du ju alltid kolla var dom nuvarande kablarna sitter. Vissa moderkort har en extra strömkontakt för minnena eller PCI-portar också.

Utöver moderkortet ska varje hårddisk och CD/DVD-enhet ha en egen strömkabel och har du ett lite kraftigare grafikkort än dom allra klenaste ska även det ha en kabel inkopplad, de kraftigaste grafikkorten har tillomed två strömkontakter.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk

Hej,

Ja då fick man hem nätaggregatet från Inet (snabb leverans!): https://www.inet.se/datorkomponenter/naetaggregat/naetaggrega...

MEN MEN MEN, till min besvikelse upptäcker jag att det är samma typ av kontakt på hårddisken som på CD-läsaren i min dator men på det nyinköpta aggregatet finns endast en kontakt av den behövda typen (plus en drös med sladdar jag inte har någon användning av alls). Eller för att förtydliga så finns det faktiskt två kontakter på sladden, en på halva kabellängden och en i änden. Men i min burk sitter CD-läsaren och hårddisken alldeles för långt från varandra för att jag ska kunna använda den ändå.

Vad katten gör man nu?

hjälp!

Visa signatur

Intel Core 2 CPU 6600 @ 2.4 GHz 4,00 GB RAM ATI HD 4670 TSSTcorp DVD+-RW TS-H553A Windows XP Home SP3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sassafras
Hej,

Ja då fick man hem nätaggregatet från Inet (snabb leverans!): https://www.inet.se/datorkomponenter/naetaggregat/naetaggrega...

MEN MEN MEN, till min besvikelse upptäcker jag att det är samma typ av kontakt på hårddisken som på CD-läsaren i min dator men på det nyinköpta aggregatet finns endast en kontakt av den behövda typen (plus en drös med sladdar jag inte har någon användning av alls). Eller för att förtydliga så finns det faktiskt två kontakter på sladden, en på halva kabellängden och en i änden. Men i min burk sitter CD-läsaren och hårddisken alldeles för långt från varandra för att jag ska kunna använda den ändå.

Vad katten gör man nu?

hjälp!

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=314057

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk

oj oj oj, det här blir bara mer o mer komplicerat men tack för hjälpen!

en fråga bara: det är en svarta kontakten på bilden jag behöver två av:

en går till hårddisken och en går till CD-läsaren. Jag antar att den vita kontakten på Kompletts strömkabel helt enkelt fungerar som en slags adapter? Men om man räknar antalet sladdar till de vita kontakterna så får jag det till 4 stycken (två svarta, en röd, en gul). Men de svarta kontakterna har 5 sladdar kopplade till sig. Är det något jag måste bry mig om?

tack igen!

Visa signatur

Permalänk
Testpilot

Det kommer att funka ändå med adaptern, den orangefärgade kabeln är inte nödvändig för att driva dina enheter.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk

toppen, tack!

*edit*

förresten, det blir att kila ner till Kjell & Company och köpa den, Komplett vill ha 89kr för portot (!).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sassafras
toppen, tack!

*edit*

förresten, det blir att kila ner till Kjell & Company och köpa den, Komplett vill ha 89kr för portot (!).

Gör så, hoppas det var till hjälp

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Avstängd

Rackarns vad billigt nätagg. Berätta hur mycket det låter när du är färdig, kanske ska sätta in ett sånt där i familjens dator

Visa signatur

Intel E8400@3,15 Ghz (AMAZING?)| XfX 9800 GTX+ @ 800/1988/1165 | Corsair Dominator PC2-8500 | Aerocool Extremengine <3t | Gigabyte EP35-DS3 | 900 GB...
Hp NC8000 Intel Pentium 1,6 Ghz | 1 GB ram | Amd Mobility 9600 64mb | Slutkört batteri...

Permalänk

nu sitter det i burken och tuffar på, funkar prima så här långt.

visst låter det lite grand men jag har datorn i det ganska stökiga vardagsrummet så jag störs absolut inte. tillverkaren FSP har tydligen rätt gott rykte (för att vara en billighetstillverkare) så det kan vara värt att chansa. det handlar ju bara om ett par hundralappar.

än en gång, tack för all hjälp från alla!

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Bra då köper jag ett sånt nästa gång den trogna packard bellen behöver en uppgradering

Visa signatur

Intel E8400@3,15 Ghz (AMAZING?)| XfX 9800 GTX+ @ 800/1988/1165 | Corsair Dominator PC2-8500 | Aerocool Extremengine <3t | Gigabyte EP35-DS3 | 900 GB...
Hp NC8000 Intel Pentium 1,6 Ghz | 1 GB ram | Amd Mobility 9600 64mb | Slutkört batteri...