Permalänk
Medlem

Få modifierade strupmicken att funka.

Jag har lyckats få tag på en strupmick som från början inte alls är anpassad för att kopplas in i en PC. Skaffade en 2xRCA->3,5mm kabel, klippte av lågnivådelen och lödde på de två utgångar som fanns i strupmickens anslutning i de två kabeländarna jag fått fram.

Prövade koppla in i datorn men inget händer, kan tyckas vara självklart att nåt ej anpassat för datorn inte bara funkar rakt av, men men. Vad jag funderar på är om det är som så att det inte genereras tillräckligt med spänning för att datorn ska fatta ett något sitter i ingången och registrera detta? Hur stor spänning krävs egentligen för att något ska hända?
kan jag behöva någon form av "förstärkare"?

ska även pröva att kasta om lödningen och se om det bara blivit fel där, om inget annat sägs här annars får jag väl fortsätta med den bana av "try and error" som jag påbörjat:P

tacksam för svar av någon som har en idé som faktiskt kan tänkas fungera:)

Visa signatur

Rätta mig om du har fel...

Permalänk
Medlem

Sök på microphone soundblaster på google för de två "yttre" stiften är dc matning/ljud in och kopplas till jord...

Gjorde en egen mic till min bärbara får ca 2,5år sen

Lägger upp en bild strax...

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem

Om det är för låg spänning till datorn kan du försöka att koppla mellan en Riaa förstärkare som man har till LP spelare för att förstärka signalen.

Permalänk
Medlem

Ifall det är hederliga dynamiska mikrofoner ska de inte behöva någon spänning, bara förstärkning om signalen de genererar är för svag, men man brukar iallafall kunna få in ett svagt ljud i datorn. Är det däremot kondensatormikrofoner behöver de 48V likströmsmatning har jag för mig. Då behöver du en extern mikrofonförstärkare med stöd för det om du inte har ett ljudkort som stöder detta.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nioreh83
Ifall det är hederliga dynamiska mikrofoner ska de inte behöva någon spänning, bara förstärkning om signalen de genererar är för svag, men man brukar iallafall kunna få in ett svagt ljud i datorn. Är det däremot kondensatormikrofoner behöver de 48V likströmsmatning har jag för mig. Då behöver du en extern mikrofonförstärkare med stöd för det om du inte har ett ljudkort som stöder detta.

Dynamiska mickar lär givetvis förstärkas antingen genom ett transistor steg eller op-amp

Men en kondensatormikrofon skall ha mellan 1-10V så lägger du på 48V på den
så är det godnatt mic...

Tänker du inte på högtalar systemen som använder typ 50V i offentliga lokaler så som skolor mm ?

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem

Nej, en vanlig spänning till kondensatormicar åtminstone i studiosammanhang är 48V. En sån här till exempel:

http://www.musikborsen.se/frameset.aspx?artno=166672&fm=1

Men det lär väl finnas olika typer. Mina ska ha 48V.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB