[C++] Minnesanvändning av bilder

Permalänk
Medlem

[C++] Minnesanvändning av bilder

Har en lite snabb fråga angående bilder.
Blir det nån skillnad i minnesanvändning om jag t.ex laddar in varje bild i minnet, eller om jag laddar in en såkallad sprite (stor bild med massa små bilder)?
Vilket är att föredra?

Visa signatur

C#/MonoGame Fanatiker.
Pixel Artist & Game Developer

Permalänk
Hedersmedlem

Det är ju samma mängd data (antar jag) så i princip inte, men det beror nog mest på implementationen.

Permalänk
Medlem

Största frågan är egentligen hur ofta du behöver hämta saker från disk.
Om du kan läsa in alla sprites i en bild på en gång och hålla det i minnet så kommer du vinna en hel del på det genom att bara peka på rätt ställe i minnet då du behöver en sprite.

Visa signatur

weeeee

Permalänk
Medlem

precis som jag tänkte då, samma mängd data och jag kan ju ladda in varje bild i minnet hur som och sedan ladda den därifrån
så det blir alltså att göra det man tycker passar en bäst eller?`=)

Visa signatur

C#/MonoGame Fanatiker.
Pixel Artist & Game Developer

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AJL
så det blir alltså att göra det man tycker passar en bäst eller?`=)

Förmodligen, men om du har något trevligt bibliotek sprite-stöd är det nog roligare att använda det.