Vad tycker ni om Windows 7? [omröstning]

Permalänk
Medlem

Vad tycker ni om Windows 7? [omröstning]

Hej!

Det skulle vara intressant att höra - av er som HAR TESTAT Windows 7 - om ni tycker operativsystemet är bra eller dåligt, plus att få lite statistik över det.
Så rösta gärna vad ni tycker om Microsoft's nya operativsystem och lämna gärna en kommentar med lite motivering.

Mvh zerophax

Permalänk
Medlem

Bra! Inte jätteimponerad, då detta är vad Vista BORDE ha varit. Men Windows 7 är bättre på alla punkter, dessutom endast på betastadiet! Bästa Windows versionen jag har använt hittils, utan att ens ha betastadiet i åtanke.

Dock så finns flesta features finns redan i OSX eller Linuxvarianter för övrigt...vissa i bättre andra i sämre form.

Den här versionen kanske får mig att fortsätta med PC som arbetstation!

Permalänk
Medlem

Inte kört det så länge än, men är mäkta imponerad av det, trotts att det bara är i beta stadiet ännu.

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | NH-L12 Ghost S1 | 32GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: QNAP TS-431 - 3x4TB WD Red
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk

Tycker klart det fungerar bra, speciellt då det ær ett beta os, så ær jag imponerad øver att det faktiskt inte strular så værst mycket.

Det finns vissa mjukvarukrockar jag råkat ut før med spel som inte ær kompatibla, men finns fler spel i værlden

Misstænker att det mesta kommer hinna fixas lite innan det slæpps (får man hoppas).

Visa signatur

http://www.solliefoto.se - En hobbyfotografs hem - Datorsystem:
Många, har tappat räkningen....

Permalänk

Jag är grymt imponerad av 7an, Man kan inte tro att det är en Beta.

Tankade hem nya drivrutiner från Windows Update och kortläsaren fick jag ta drivrutinerna från Vista, inga problem datorn går tokstabilt och är riktigt snabb.

Många av de nya funktionerna i 7an är riktigt lysande och göra arbetet smidigare och snabbare.

När väl 7an lanseras kommer jag beställa en ny dator med SSD hårddisk och Windows 7.

Visa signatur

MacBook Pro 13,3 M1 - 2020
iMac 21,5 4K - 2017
iPad Pro 10,5 Wi-Fi 32 GB - 2017
iPhone 13 128 GB

Permalänk
Medlem

Som Intel4Ever sa, man kan inte tro att det är en beta.

Men helt felfritt har det dock inte varit och det ska det inte vara heller. Det som varit positivt med detta är att allt har hittills gått att lösa efter lite googlande.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk

Intressant! Eftersom jag inte ens slängt ett halvsnett öga åt Vista, så låter ju detta (W7) mycket lovande då XP, trots att det är stabilt nu, börjar att ha gjort sitt.

Fler åsikter tack och gärna lite fler detaljkommentarer! (Detta tycker jag är bra, detta tycker jag är mindre bra)

Som gejmer är jag mycken intresserad av hur det kommer att funka mot spel rent "prestandamässigt".

Visa signatur

C2D E6600@3,2GHz. Kylning: ZALMAN CNPS9700 LED - ASUS p5w dh deluxe BIOS 1305 - 4Gb Geil DDR2 PC2-6400 - Geforce 8800GTS 512. - APLUS Case XClio 2, Sidodörr med 250mm-fläkt, Midi tower. - Hiper Nätagg ATX 530W. - Windows XP Pro. - NEC MultiSync 20WGX2 20.1".

Permalänk
Moderator
Testpilot

Fullträff.

Att det funkar så bra som det gör redan på beta-stadiet har antagligen och göra med att Windows 7 bygger på Vista och egentligen inte är mycket mer än en facelift. Skillnaden mellan Mac OSX Tiger och Leopard är en bra jämförelse.

Windows 7 är snabbare och kvickare. UAC t.ex. som kan vara riktigt trögt och störande i Vista, poppar nu upp direkt och man behöver inte vänta ett antal sekunder på att datorn ska vakna.

Sen är Windows 7 grafiskt väldigt tilltalande även om det är lite Microsoft-stelt på sina håll.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Jag gillar det skarpt. För mig märks det dock att det är en beta. Allt jag inte gillar beror dock på beta-stadiet så ser verkligen fram emot retail.

Permalänk
Snusfri

Gillar det skarpt, fast jag bara kört det sen i lördags.
Varit riktigt stabilt (har datorn på 24/7) och är trevligt.

Lite småsaker som quicklaunchen som man fått fixa till bara så att man känt sig mer hemma, gillar inte upplägget dom har som standard, men det är väl förmodligen något man kommer att uppskatta med tiden.

Sen som flera säger så känns det inte alls som en beta.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Kan bara hålla med vad som sagts i den här tråden.

stabilt, snabbt, snyggt.

Svårt att tro att det faktiskt är en beta

superb oxå att man slipper få med program som windows mail, moviemaker då dessa är kass.

Hade iofs önskat att man kunde välja bort ie oxå, fast man kan inte får allt här i världen

Hur som helst så blir det köp av windows 7 när det släpps på marknaden.

Permalänk
Medlem

Har aldrig testat ett bättre OS. Jag är en av de få som körde vista från start och faktiskt var nöjd med det, men inte fullt ut, jag tyckte det var halvklart, svårt att hitta i menyer osv. Tyckte designen var konstig och inte genomgående likadan.

Windows 7 är allt bra som Vista faktiskt var men med de dåliga delarna borta, se bara på hur UAC fungerar, lysande med olika nivåer.

Mappstrukturen är perfekt, jag hittar allt när jag vill, utforskaren är bättre än någonsin. Kontrollpanelen är genomarbetad med två lägen som går lätt att växla emellan.

Sedan är prestandan MYCKET bra. Det känns 100%.

Sedan är aktivitetsfältet så smart, Vissa pratar om Mac, men det fungerar inte likadant.

Det blir en SSD när Windows 7 kommer ut.

Visa signatur

Blessed is the mind too small for doubt.

Permalänk
Avstängd

Inte testat ännu, men intrycket är väldigt bra!

Visa signatur

Manli GeForce 8800GTS 512 @ 756/1890/1100

Permalänk
Medlem

Jag tycker Win7 är redan nu väldigt bra och stabil. Jag personligen har inte råkat ut för en enda crash eller hängning.
Dock finns det ett par grejer som stör mig.
Vilseledande Genvägar som inte leder någonstans. Varför finns dom där om man inte kommer någosntans ändån även om man klarat av och öppna dom??
En anan grej är att mikrofonuttaget från mitt creative audigy se inte fungerar, och jag har hittils inte hittat en lösning.
Men allt i allt tror och hoppas jag det är grejer som löser sig när final versionen slapps i handeln.
Jag tror säkert att jag kommer köpa Win7 när det släpps.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Traumklang
Jag tycker Win7 är redan nu väldigt bra och stabil. Jag personligen har inte råkat ut för en enda crash eller hängning.
Dock finns det ett par grejer som stör mig.
Vilseledande Genvägar som inte leder någonstans. Varför finns dom där om man inte kommer någosntans ändån även om man klarat av och öppna dom??
En anan grej är att mikrofonuttaget från mitt creative audigy se inte fungerar, och jag har hittils inte hittat en lösning.
Men allt i allt tror och hoppas jag det är grejer som löser sig när final versionen slapps i handeln.
Jag tror säkert att jag kommer köpa Win7 när det släpps.

Kan du ge exempel? Jag har inte märkt något men vore roligt att prova, den biten är med säkerhet fixad till Windows 7 släpps. Angående mikrofonuttaget så vet jag inte hur sådana frågor fungerar men tycker själv det är orimligt att Microsoft ska ordna fungerande drivrutiner till all hårdvara. Det är väl Creatives ansvar att se till att de har fungerande drivrutiner för den hårdvara de släpps. Nu är det fel att hoppa på dem då Operativsystemet inte är släppt ännu, dock så ska väl Windows 7 vara till stor del baserat på Vista, det ska inte finnas utrymme för dåliga drivrutiner så här långt efter det släpptes.

Visa signatur

Blessed is the mind too small for doubt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emil_fh
Kan du ge exempel? Jag har inte märkt något men vore roligt att prova, den biten är med säkerhet fixad till Windows 7 släpps. Angående mikrofonuttaget så vet jag inte hur sådana frågor fungerar men tycker själv det är orimligt att Microsoft ska ordna fungerande drivrutiner till all hårdvara. Det är väl Creatives ansvar att se till att de har fungerande drivrutiner för den hårdvara de släpps. Nu är det fel att hoppa på dem då Operativsystemet inte är släppt ännu, dock så ska väl Windows 7 vara till stor del baserat på Vista, det ska inte finnas utrymme för dåliga drivrutiner så här långt efter det släpptes.

Det med Genvägsmapparna ska du testa tycker jag. Men först måste du visa dolda filer och mappar.
En sak som stör mig med är att du har tex två stycken desktop.ini på skrivbordet. Men tekniskt behöver du bara en av dem. Sen finns vissa Mappar dubbla direkt på samma plats (speciellt vilseledande genvägsmappar) varför, kan man fråga sig. Jag har inget svar på det.
Kolla det själv. Dom ligger lite utspridd överallt (tom i library/document) och dessa genvägar leder säkert ingenstans dom heller. Öppna dom eller radera dom går inte heller. Det är sånt som stör mig.
Sen drivisen till ljudkortet fick jag automatiskt nedladdat och installerat av win7 när jag satte in det ljudkortet. Installeringen och hela grejen gick helt av sig självt och jag var väldigt positiv överraskad att det gick så smidigt. Men om dom erbjuder och installerar en drivis av automatik, så då borde den fungera ochså även vad det gäller mikrofonen.
Nu vet jag inte vems fel det är så jag klagar inte heller men det är därför beta versioner finns och jag rapporterade det redan till Microsoft.

Sen en annan grej jag kom på är wlan kortet jag har. om du klickar en gång på tray ikonen och högerklickar och väljer egenskaper på den anslutningen du kör med så hänger sig hela wlan grejen och visar ingenting.
Du kan via task managern få slut på hängningen och allt är som förr (ibland kommer tom ett felmeddelande) men fungerar gör det inte.
Annars har jag aldrig haft avbrott på mitt wlan och drivisen installerades redan under installationen av Win7. Så den drivisen måste varit med på skivan och det tycker jag faktiskt är en väldigt bra grej.
Allt i allt är jag som sagt väldigt nöjd med Win7 och hoppas att dessa fel fixas till releasen.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem

Ser ut att ha bra potential, men denna betan var alldeles för tidig att lita på. Fick inga stora problem, var mest många små. Ska prova nästa betaversion lite nogrannare, då bör det mesta vara löst.

(Hatar dock att dom plockat bort klassiska startmenyn... :/)

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk

Jag har fått mycket bra intryck av Windows 7, och då har jag bara testat det i ett par veckor. Startar mycket snabbt, man möttes av en ny och snygg bootscreen (mer högupplöst och inte så ful/trist som den i Vista). Program startar snabbare, hårddisken rasslar framför allt inte så mycket som den gjorde i Vista. Jag vet inte vad Microsoft har gjort med Superfetch, men det verkar fungera bra mycket bättre nu. Ser verkligen fram emot den skarpa versionen som sagt, kan knappt vänta. Jag älskar att kasta mig över varje nytt OS som släpps.

Har inte testat så mycket spel ännu, förutom Crysis och S.T.A.L.K.E.R: Shadow of Chernobyl, men det har fungerat tillfredställande om man säger så. Tror inte att Windows 7 kommer att bli dåligt som gaming-OS, om man säger så, eftersom att det är resurssnålare än Vista.

Windows 7 är vad Vista borde ha varit. Återstår att se vad man tänker göra med filsystemet dock. Hur blir det med WinFS, eller vad det nu skulle heta?

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Medlem

Kunde varit bättre. Jag gick tillbaks till XP efter ett par veckor.

Permalänk
Medlem

Har kört Windows 7 ett tag nu och kan bara säga att jag är imponerad. Detta operativsystem är det som Vista skulle ha varit. Bättre prestanda, inte alls lika stort minneskrav, snyggare(!) och i överlag ett mycket bättre operativsystem : )

Permalänk
Medlem

kört sen releasedan å inte haft nåra problem alls hittils. bästa os'et som gjorts. jag är kär! <3

Permalänk
Avstängd

Allt är väldigt snyggt på TVn och man känner sig hemma direkt även fast det är ett nytt upplägg. Jag var tvungen att installera gamla grafikdrivrutiner, annars blir skärmen rosa, men det är ingen skillnad mot hur det var i Vista och är väl ATIs fel. Jag har inte fått till swedbanks e-kort och Quake 3 laggar av nån anledning (kör ett ASRock 4Core1333-FullHD med ett ATI Radeon Xpress 1250 grafikkort) Quake 3 laggade inte i Vista.

I Vista hatade jag gadgets, men nu tycker jag dom är riktigt trevlig att ha på skrivbordet. Onödig men trevlig sak är att man kan ha flera bakgrundsbilder samtidigt och bilden växlar automatiskt i den intervall man själv väljer.

Överlag är jag väldigt nöjd hitills!

Visa signatur

LG OLED65CX6LA | Samsung 840 EVO 1TB SSD | Samsung 840 Pro 256GB SSD | Eizo Foris FS2333 | Cougar 200K DE

Permalänk
Medlem

Jag hade hoppats på fler coola bakgrundsbilder så att man slipper att ladda ner en, som det första man gör på en ny dator. Jag tycker att de borde ha satsat lite mer på härliga effekter och göra så att de inte hackar. Nice är ju att de har fixat minimize grejen.

Permalänk
Medlem

Har kört Windows 7 i någon dag nu och överlag tycker jag det verkar stabilt och har potential att bli riktigt bra. Jag kommer dock inte överens med taskbaren jämter startknappen.. T.ex. om man vill öppna två instanser av Firefox eller något annat program, hur gör man då? Om jag trycker Windows-tangenten + E så öppnas ju utforskaren.. Men om jag trycker igen öppnas ingen ny instans som jag vill. Sjukt störigt.
Likaså har jag svårt att få ikonerna att komma närmre varandra.. Det är ju typ 1 cm mellanrum mellan dom nu (om man kör små ikoner) och det är ju rätt platsslösande. Sen att Microsoft är dåliga på design är väl inget jag behöver nämna. Startmeny och liknande är ju rätt cleant, men hur fan har dom utformat fönster? Ser ju förjävligt ut. Speciellt då minimera, maximera och stäng-knapparna...

Men rent stabilitetsmässigt har jag inget att klaga på, likaså vad gäller drivrutinskompatibiliteten från Vista.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Har kört en dryg vecka nu, och allt utom WMP12 fungerar över förväntan!

Det här kommer jag inte att byta bort, lita på det.

/joar.

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
Har kört Windows 7 i någon dag nu och överlag tycker jag det verkar stabilt och har potential att bli riktigt bra. Jag kommer dock inte överens med taskbaren jämter startknappen.. T.ex. om man vill öppna två instanser av Firefox eller något annat program, hur gör man då? Om jag trycker Windows-tangenten + E så öppnas ju utforskaren.. Men om jag trycker igen öppnas ingen ny instans som jag vill. Sjukt störigt.

det är bara om du inte har använt explorer fönstret som det inte öppnas något nytt igen, testa att öppna en folder, gör sedan win+e igen så får du se...

Och de fem första "pinnade" programmen kan man öppna med win+1...5
Så i mitt fall öppnar jag nya instanser av firefox med win+2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
T.ex. om man vill öppna två instanser av Firefox eller något annat program, hur gör man då?

Man kan också högerklicka på firefox ikonen eller vilket program man nu vill öppna en instans till av och klicka på "mozilla firefox"

Permalänk
Medlem

Fungerar skitbra på ny hårdvara. Mindre bra på gammal hårdvara (pga gamla drivrutiner som inte är uppdaterade på några år är rätt svåra att stöda). Utöver så enda problemet jag stött på är när jag intstallerat viritual clone drive så stängdes inte datorn av ordentligt och den fick lov att göra en recover när jag avinstallerat det. Så ska ominstallera win7 ikväll.
Men nu när jag väl börjat köra win7 så vägrar jag byta tillbaka till vista eller xp! Är sjuukt nöjd!