Permalänk

Analog vs Digital Bandbredd

Hej,

Jag har funderat lite på det här med analog vs digital bandbredd.
Hur funkar det egentligen? I den digitala världen mäter man bandbredd i Bitar per sekund medan man pratar om svängningar per sekund (Hz).

Hur hänger det ihop, och finns det något samband?

Visa signatur

» Well, tough titties...

Permalänk
Medlem

Analog bandbredd i Hz är bredden på signalen i ett frekvens spektrum. Exempelvis så är en trådlös signal på 54 Mbit är ca 20 MHz bred på ett spektrum omkring 2,4 GHz. Medans en signal med högre hastighet behöver mer utrymme för att all data ska få plats i en utsändning. Exempelvis om signalen sänds på 2450 MHz så kommer den svänga mellan 2440 - 2460 MHz med en datahastighet av 54 Mbit. Hastigheten och hur mycket utrymme som krävs beror också till stor del även på den teknik som används när signalen moduleras.

Samma sak gäller även i kablar, eftersom signalen går i kabel hela vägen så kan man nyttja otroligt breda signaler.

Permalänk
Medlem

Man kan uppskatta den digitala bandbredden utifrån en analog bandbredd med Shannons teorem.

http://en.wikipedia.org/wiki/Shannon%E2%80%93Hartley_theorem

Den tar även med signal-brus förhållande så man får ett värde som inte är allt för långt ifrån sanningen vill jag minnas.

Det var dock inte direkt igår jag använde den där formeln sist, håller den fortfarande?

Permalänk
Hedersmedlem

Tänk också på att överföringen via trådat och trådlöst nätverk inte är så att man skickar "bit för bit", som om du och en annan person står och för över meddelanden genom att blinka med ficklampor för 1:or och 0:or som bitar. Det är mer komplicerat än så, man använder olika kodningar (blanda inte ihop med kryptering!) och moduleringar.

Vid analoga signaler handlar det inte bara om frekvens utan amplitud spelar också roll.

Man kan säga att kodningarna och moduleringarna beskriver sambandet mellan hur många bitar i sekunden man kan överföra och frekvensen som används när signalen på riktigt "är i luften" eller kabeln (det analoga).
Det finns inget konstant samband, det varierar från standard till standard.

Nu var det ett tag sen jag höll på med det här men kodning (en. encoding) handlar om hur man mappar om användbara databitar till "symboler". Nu kommer vi in på måttenheten baud, som säger hur många symboler i sekunden som överförs, vilket inte alltid är samma som antalet bitar.
Sen moduleringen är det som tar ner det till hur den analoga signalen ska se ut.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG