Permalänk
Medlem

tvätta bilen med diskmedel?

Befinner mig utomlands och har bil. Grejen är med all snö så sätter det sig massa salt på bilen. tänkte om man kunda göra sig av med denna på ngt enkelt sett. Kan man ta en svamp, dismedel och vatten och skrubba och sen skölja bort med vatten eller blir lacken ledsen då?

Visa signatur

Deck me out

Permalänk

Diskmedel ska tydligen inte vara så bra, innehåller något medel som är som "små stenar" eller något liknande, kan alltså repa lacken, om än lite. Det sliter nog ganska bra i alla fall. Du kan inte köpa en liten flaska schampo eller leta reda på en "Gör-det-själv"-hall på någon mack?

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk

Vanlig Grumme grönsåpa funkar alldeles utmärkt att tvätta bilen med!
Har själv använt mig av det flertalet gånger utan repor eller dylikt i lacken...

Visa signatur

Thermaltake Core P5 | 5960X @ 4,3Ghz | H2O | ASUS Rampage V Extreme | Corsair Dominator Platinum 64GB | Zotac 3080 | Samsung 950 Pro 512GB M.2

Permalänk

är det bara en mindre runda så är inte saltet så farligt. bättre att försöka spola av det innan det fryser och sen ta en ordentlig tvätt med avfettning när man kommer hem och sen polera lite

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

har inte kört hemmifrån utan är utomlands och har en bil här i 5 månader. någon sa till mig att man löser upp all vax om man tar diskmedel. funkar det att bara spola av den och skrubba lite med vatten och sen spola av den igen? ska kolla lite hur det är med gör det själv ställen här...

Visa signatur

Deck me out

Permalänk
Inaktiv

det lär ju finnas riktiga biltvättar utomlands med... se bara till att avfetta innan du tvättar den

Permalänk

Vatten funkar så länge det inte har frösit. Avfettning löser upp vaxet men man tar ju det ändå bara under midjelisterna o evt lite vid låsen.sen spolar man av som sagt. och halt blir det som fan med avfettning hade varit kul och häva ut det i en rondell eller något

Visa signatur

I am Extrazz.