Ett sent svar på ett fortfarande aktuellt problem..
Problemet med att HTTPs (port 443) inte går att forwarda beror på att Bredbandsbolaget använder den för att logga in på modemet vid felsökning.
För att åtgärda felet behöver man bara få bort en onödig rad i konfigurationen:
[ servmgr.ini ]
..
ifadd name=HTTPs group=wan
..
(som kort och gott betyder att HTTPs mot modemet är tillgänglig utifrån)
Det som gör att det inte funkar (alls) för andra än bredbandsbolaget är några rader lite längre ner i samma grupp i konfigurationen:
ipadd name=HTTPs ip=195.54.[96-121].*
ipadd name=HTTPs ip=195.54.122.[1-174]
ipadd name=HTTPs ip=213.163.128.[129-231]
ipadd name=HTTPs ip=212.247.164.[128-191]
(dvs en blockering av alla IP-adresser utom dom tillåtna näten, dvs BBB's egna admin-nät)
Hur du får access till modemets fullständiga funktioner beskrivs i andra forum (det finns ett antal sätt, men det enklaste är att du på något sätt får en kopia av din konfigurationsfil från Bredbandsbolaget)
Kommer du åt att labba med konfigurationen så kan det vara trevligt att samtidigt lägga till ett par rader:
(fortfarande i samma grupp)
ipadd name=TELNET ip=192.168.[0-1].*
(byt mot ditt lokala nät)
Rekommenderat är att kanske också ta bort BBB's tillgång till telnet (så dom inte kan förstöra din konf)
(ta bort)
ifadd name=TELNET group=wan
Förutom att BBB råkat förstöra lite saker som man vill komma åt att greja med (HTTPs i det enklaste fallet, som dom helt och hållet hade kunnat köra på en annan port för sin admin-access), så är det ett av de få ADSL-modem som ger användaren en massa möjligheter, och dessutom har allt dokumenterat (ett par tusen sidor manualer av olika slag och många avancerade guider).
/PeO