Permalänk
Medlem

fel på bios?

Hej jag har sedan ungefär 3 år tillbaka kört min E6300 i 410x7 på mitt gigabyte s3 moderkort. Under den tiden har jag försökt med lite olika bios för att få den stabil med ännu högre Fsb. Jag uppdaterade mina bios till F12 för några månader sedan.

Nu var det dags att försöka klämma ut några mhz till så jag testade 415, 420, 425 och till slut 430. På 430 fick fick jag ingen post, utan bios ville "reseta" sig, men nu verkar det inte riktigt som om dem lyckades göra det.

Orginal fsb ska vara 266, men den resetar till 267 och när jag går in i bios så står fortfarande allt kvar på dem inställningarna jag hade med 430 Fsb. Alltså lyckas dem inte ställas om.

Jag har nu flashat om bios till F13, men kan inte få fram post på min gammla vanliga clock, vilket var 410x7. Eftersom jag kört den i ca 3 år nu utan någon BSOD så tycker jag det verkar konstigt att den inte vill boota med dem inställningarna.

EDIT: Det verkade helt enkelt som om bios inte ville läsas av, en hederlig CMOS rensning gjorde susen.

Permalänk
Medlem

När man har flashat bios så är det rekommenderat att man cleara cmos.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sasser
När man har flashat bios så är det rekommenderat att man cleara cmos.

Det är sant. Dock fungerade inte bios innan jag flashat, heller. Det var därför jag gjorde det