Hur installerar man program med linux?

Permalänk
Medlem

Hur installerar man program med linux?

Hej, hur gör man för att installera progam med linux? har prövat, AVG, winrar och några program till cs servern som den är tänkt att användas till. Men inget av program går att installera. Det kommer upp en ruta med det hära medelandet, An error occurred while loading the archive (null)

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk
Medlem

Rätta mig om jag har fel, men är inte AVG och winrar windowsprogram? Antivirus bör du inte behöva överhuvudtaget och det finns native uppackningsprogram för linux.
Om du nödvändigtvis behöver windowsprogram så kan du försöka att installera med hjälp av wine, som troligen finns i pakethanteraren för din distribution.

Vad använder du för dist?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

dist? Antar att du menar om jag använder typ ubuntu? Vilket jag gör.

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk
Avstängd

Ubuntu kör Linuxprogram.
Windows kör Windowsprogram.

AVG och WinRAR är Windowsprogram.
Ubuntu kommer redan förinstallerat med ett program för hantera ZIP och andra filer, etc.
Linux behöver inte antivirusprogram.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
Linux behöver inte antivirusprogram.

Klart att det gör. ClamAV är fruktansvärt användbart.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

har läst nångång att man visst ska kunna installera windows program i linux, man använde ett annat program då också..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jays_swe
har läst nångång att man visst ska kunna installera windows program i linux, man använde ett annat program då också..

Öppna synaptic packet manager (start->accesories->administration nåt sånt) och sök på wine. Alternativt öppna en terminal och skriv "sudo apt-get install wine". Med wine kan man köra windowsprogram under Linux. Annars kan du leta upp motsvarigheter till de program du söker i t.ex. synaptics packet manager. Ett antivirusprogram gjort för Windows är t.ex. ingen idé alls att installera. För winrar finns det alternativ för linux. Googla.

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Medlem

Ett tillägg för att kunna packa upp rarfiler heter kort och gott unrar. Kör nonfree för -free är lite begränsat.

Visa signatur

{{P180, p5k, q6600, 4x1GB ddr2 Dominator, Asus 8800gts 640MB, Raptor 150GB + randomdiskar},
{mbp e2011 13"},
{Asus 1005p},
{e2100, p5gz-mx, 2x2GB ddr2, 250GB}}

Permalänk
Medlem
Citat:

cs servern som den är tänkt att användas till.

Ska du bara ha burken som en CS server så ska du isf inte installera något windows program.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kode
Klart att det gör. ClamAV är fruktansvärt användbart.

Linux behöver inte alls ett antivirusprogram för att skydda sig mot virus, de ända som tjänar på det är Windows användare om du tankar och skickar vidare mycket filer igenom burken.

Permalänk
Medlem

Jag använder ubuntu-8.10, och det är på svenska. Det hära är väldigt anvancerat operativ system tycker jag. inte alls likt windows. men nu lyckades jag iaf installera wine tack för hjälpen raaaz!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Letrix
Ska du bara ha burken som en CS server så ska du isf inte installera något windows program.

Linux behöver inte alls ett antivirusprogram för att skydda sig mot virus, de ända som tjänar på det är Windows användare om du tankar och skickar vidare mycket filer igenom burken.

följer den hära guiden http://www.brutalcs.nu/index.php?p=400&id=60&viewpage=1

och nu då jag installerade wine så funkade putty att starta innan gick det inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

och nu då jag installerade wine så funkade putty att starta innan gick det inte.

Vad ska du med putty till?!

Permalänk
Medlem
Citat:

Det medföljer en SSH-klient i Linux, du behöver bara skriva ssh i terminalen.

Permalänk
Medlem

haha, jag känner mig så dålig. man är så van windows. Men nu är hlds installerat. antar att man lär sig använda linux efter som sen. det svåra är ju alla kommandon.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om du sitter lokalt på servern behöver du inte SSHa in till den... bara starta en terminal...

Putty använder man i Windows för att styra burken på avstånd (en "terminal genom SSH").

Man behöver inte använda terminalen till allt, men fördelem med att köra allt i en terminal i stället för att klicka runt i menyer osv när man gör/följer en guide är just att det blir väldigt mycket enklare (och mindre sjans för att man gör fel.).

Ta tex att göra en fil körbar i en terminal:
1. chmod +x filnamn

Om man i stället gör det i filhanteraren:
1. Starta filhanteraren...
2. klicka på filen..
3. högerklicka och välj egenskaper..
4. klicka på fliken..
5. klicka i checkrutan...
6. tryck ok..
7. Stäng filhanteraren...

Om du inte har installerat screen och vill göra det så görs det lätt i en terminal med kommandot:
sudo apt-get install screen

Starta sen servern med:
screen -S cs ./hlds -game cstrike +map de_dust2 <de andra parametrarna du vill ha>

För att detatcha screenen men lämna programmet som körs igång:
ctrl+a+d (Altså håll ner ctrl, tryck på a, släpp a, tryck på d, släpp d)
För att reattacha skriv:
screen -r cs

Permalänk
Medlem

Släpp windowsprogrammen. Finns absolut ingen anledning att gå igenom besväret med wine om det nu finns alternativ, som t.ex. för WinRar. (installera paketet "rar" och sedan bör det väl funka i file-roller direkt, bara att klicka)

Så här bör du installera program:
Öppna synaptic. Sök på något relaterat till det du vill att programmet skall utföra, t.ex. "torrent, rar, music, video editing" o.s.v. Kolla igenom träffarna, välj något som verkar lämpligt (kanske googla för att kolla upp lite mer noggrannt vad det är för program.

Kan vara värt att spara som bokmärke.
http://www.osalt.com/

Hittar du inget lämpligt, fråga här.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det hade varit enklare att skriva

Citat:

sudo apt-get install putty

i konsolen.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk

du kan köra med clamav eller avast
finns rar att installera lättast om man är ovan via pakethanteraren i den aktuella distron. Ligger oftast under system - administaration - pakethanterare
vad det gäller debian baserade system som Ubuntu Xubuntu Kubuntu gäller
apt-get install (och paketnamnet) glöm ej sudo innan är att du vill köra som root / administratör
detta gäller om du är bekant med consolen / terminalen.

yum install gäller för redhat baserade system som Fedora och centos
för att köra yum måste man vara root det blir man genom att skriva su och sen lösen för root.

Slackware tror jag använder slapt-get dock får de som kör slackware fylla i där.
ex på slackware baserade system är vectorlinux.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U
Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Letrix
Om du sitter lokalt på servern behöver du inte SSHa in till den... bara starta en terminal...

Putty använder man i Windows för att styra burken på avstånd (en "terminal genom SSH").

Man behöver inte använda terminalen till allt, men fördelem med att köra allt i en terminal i stället för att klicka runt i menyer osv när man gör/följer en guide är just att det blir väldigt mycket enklare (och mindre sjans för att man gör fel.).

Ta tex att göra en fil körbar i en terminal:
1. chmod +x filnamn

Om man i stället gör det i filhanteraren:
1. Starta filhanteraren...
2. klicka på filen..
3. högerklicka och välj egenskaper..
4. klicka på fliken..
5. klicka i checkrutan...
6. tryck ok..
7. Stäng filhanteraren...

Om du inte har installerat screen och vill göra det så görs det lätt i en terminal med kommandot:
sudo apt-get install screen

Starta sen servern med:
screen -S cs ./hlds -game cstrike +map de_dust2 <de andra parametrarna du vill ha>

För att detatcha screenen men lämna programmet som körs igång:
ctrl+a+d (Altså håll ner ctrl, tryck på a, släpp a, tryck på d, släpp d)
För att reattacha skriv:
screen -r cs

"-S command not found" har suttit nu samanlagt 7h och jag börjar faktiskt ändå gilla ubuntu

Visa signatur

Permalänk
Medlem

no such file found or directory. sjävla screenen filen jag laddade ner heter cs iaf.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

alltså... vad jobbiga alla är, sluta vilseleda honom Alla kommer med instruktioner om hur han kunde ha gjort... Rörigt!

Jays_swe, kan du inte bara säga vad du vill ha installerat, och vad du vill att din server ska göra, så luskar vi ut enklaste vägen att göra det! Onödigt att du ska göra de "the windows-way", klicka runt på nätet och ladda ner .exe-filer, det är bara jobbigt. Lovar dig att det mesta är låååångt enklare Det är lite annat tänk än i Windows.

Permalänk
Medlem
Citat:

"-S command not found" har suttit nu samanlagt 7h och jag börjar faktiskt ändå gilla ubuntu

1. Har du fått igång cs servern och testat så att den funkar?
2. Installerade du screen med kommandot "sudo apt-get install screen" (eller igenom synaptic)?
3. kommandot för att starta något med screen är "screen <programmet>" eller "screen -S cs <programmet>" (inte bara "-S <programmet>") för att döpa screen sessionen till "cs".
filen "cs" som du laddat ner är antagligen bara en script fil för att korta ned kommandot "screen -S cs ./hlds ......." till "./cs", har inte själv tankat ner den så vet inte vad som står i den.

Permalänk
Medlem

Men jag måste ju få beskrivningar så jag lär mig? vill säga jag vill installera drivrutiner till mitt nätverkskort eller chipset, ska jag använda wget eller ladda ner dom och installera dom på något annat sätt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Var ju inte riktigt något svar på mina frågor, så jag antar att du fått rätt på det?

Det är rätt länge sedan som jag stött på ett nätverkskort som inte fungerat direkt i Linux, så är du säker på att det inte fungerar? Namn på det?
Drivrutiner till chipset behöver du inte tänka på (allt funkar redan som det ska).

Permalänk
Medlem

All installation bör skötas via pakethanteraren. Skulle en drivrutin till nätverkskortet mot förmodan saknas, så frågor du här vad för drivrutin du borde använda (vi kommer att fråga vilket kort du har i burken), och sedan säger vi vilken och du markerar den för installation i synaptic och sedan rullar allt på automatiskt.

Propetiära program saknar ofta paket, så då får man fråga de som gjort programvaran hur de bör installeras, som t.ex. HLDS, där du redan har en komplett guide ovan (som kräver lite kunskap i hur man arbetar vid terminalen)

http://www.youtube.com/watch?v=ZjIXZT9Hxwg

Permalänk
Medlem

Letrix han inte se att du hade skrivit nått hade inte updaterat sidan innan jag skrev ett nytt inlägg. cs servern får jag igång, men då jag eller nån annan spelar på den får vi error steam user ticket.. ingen verkar veta hur man fixar till deta på fragbite eller brutalcs. Sen screen har jag inte prövat något mer har fokuserat på att fixa till så servern funkar som den ska. Därför jag frågade om drivrutiner var bara för att få lite kunskap om hur det funkar. tack för alla svar hittills grabbar!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micket
All installation bör skötas via pakethanteraren. Skulle en drivrutin till nätverkskortet mot förmodan saknas, så frågor du här vad för drivrutin du borde använda (vi kommer att fråga vilket kort du har i burken), och sedan säger vi vilken och du markerar den för installation i synaptic och sedan rullar allt på automatiskt.

Propetiära program saknar ofta paket, så då får man fråga de som gjort programvaran hur de bör installeras, som t.ex. HLDS, där du redan har en komplett guide ovan (som kräver lite kunskap i hur man arbetar vid terminalen)

http://www.youtube.com/watch?v=ZjIXZT9Hxwg

Mja. Kanske inte all. Inte om man vill ha det senaste, sedan så finns mycket men inte allt via pakethanteraren.

Permalänk
Citat:

Letrix han inte se att du hade skrivit nått hade inte updaterat sidan innan jag skrev ett nytt inlägg. cs servern får jag igång, men då jag eller nån annan spelar på den får vi error steam user ticket.. ingen verkar veta hur man fixar till deta på fragbite eller brutalcs. Sen screen har jag inte prövat något mer har fokuserat på att fixa till så servern funkar som den ska. Därför jag frågade om drivrutiner var bara för att få lite kunskap om hur det funkar. tack för alla svar hittills grabbar!

http://www.ubuntu-se.org någon där kan garanterat hjälpa dig...

Visa signatur

Core i5 3570k, 8GB minne, Geforce GTX 670

EEE PC 1005 som kör ubuntu 12.04

Permalänk
Medlem

Eller så utnyttjar man mångfalden och faktiskt använder ett operativsystem man behärskar (i detta fallet Windows).
Jag kör operativsystem efter de programmen jag vill köra.
På servrar blire Linux, på mina skrivbordsdatorer blire Windows och när jag vill köra Final Cut blir det OSX.
Och ska man lära sig något nytt tycker jag man ska lära sig de baskunskaper som mer eller mindre krävs inom datorer. Det är engelska och att använda en sökmotor.

/Surgubbe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camel-en
Mja. Kanske inte all. Inte om man vill ha det senaste, sedan så finns mycket men inte allt via pakethanteraren.

Vill du köra bleeding edge kan du köra en ostabil dist (debian unstable är trevlig). De är oftast inte speciellt ostabila (jag har aldrig haft något seriöst problem med debian unstable senaste åren).

Måste du verkligen kompilera för hand så bör paketen ändå rapporteras till pakethanteraren, annars fuckar man upp systemet.
http://blogs.techrepublic.com.com/10things/?p=455
Se punkt 1.

Visst, hittar du ett litet obskyrt program du vill testa så funkar det väl, men jag skyr det som pesten.
Det blir omöjigt att avinstallera enkelt för du lär knappast spara på makefilerna för avinstallation (om de nu ens stödjer detta). Har du många program installerade via make install så blir det då omöjligt att göra en ren avinstallation av enskilda program.
Glömmer du att du kompilerat en version för hand, och sedan installerar samma via pakethanteraren kommer det bli konflikter och fel när du försöker köra dem.
Du kommer inte heller att komma ihåg att uppdatera dessa iaf det behövs säkerhetsfixar/kritiska buggfixar (du han knappast koll på varenda mjukvara).
Har du sedan lagt in någon mjukvara som andra program beror på, ja då smittar det av sig och du måste kompilera allt från källkod och vipps. allt blir skit.

iXam
Att bara köra det man behärskar skulle väl snarare innebära att man INTE utnyttjar mångfalden utan kör vidare på (troligtvist) windows.