Göra egen ubuntu dist. Hur?

Permalänk
Medlem

Göra egen ubuntu dist. Hur?

Tja.
Ska ha in en bra liten dist på min bärbara dator.
Det är en gammal Compaq Armada. P3 600mhz 192mb ram.

Jag har tidigare använt xubuntu, men tyckte inta alls om det.
Har kört ubuntu under lång tid på min stationär burk och det gillar jag betydligt bättre. Nu har jag börjat fastna för KDE. Hur mycket kräver KDE 3.5?

Har provat slax på min bärbara, och det gillar jag enormt mycket
Dock har jag läst att vissa inte tycker att det är bra att installera slax på hårddisken. (vilket jag vill). Varför?

Har även funderat på om man kan göra en egen dist. Byggd på grunden från ubuntu, då det har ett mycket stort paketutbud. Hur bär jag mig åt för detta?

Vad tror ni om att kanske köra ubuntu 8.10 med KDE 3.5?
Blir det oxå för slött?

Vill ha ett så snabbt system som möjligt, men ändå kunna installera ovanliga saker som tex gps modul etc etc. så då är det bra med ett brett paketutbud.

Stort tack på förhand!

Visa signatur

xciso

Permalänk
Medlem

Nu har jag ingen större aning hur du går till väga för att "skapa" en egen dist, men jag skulle nog säga att det inte görs på en dag i alla fall. Är det inte enklare att exempelvis installera Arch Linux och sedan därefter slänga in det du vill ha, t ex KDE 3.5? Jag tror det är en betydligt enklare och roligare lösning.

Permalänk

Testa Kubuntu!

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem

Håller med woicer, kör något som ger dig ett bassystem du själv kan bygga vidare på, som just t.ex. Arch.
Om du specifikt vill ha Ubuntu så går det väl att köra Ubuntu minimal och bygga på det.

Med den gamla datorn bör du nog inte ge dig på KDE skulle jag tro, utan borde nog snarare satsa på något väldigt lightweight som t.ex. fluxbox.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ptja, vill du bygga något minimalt som liknar Ubuntu så vore väl det naturliga att kika på debian? Det är ju vad Ubuntu är byggt på...

Permalänk
Medlem

Men slax funkar ju bra och det är väl KDE 3.5?

Visa signatur

xciso

Permalänk
Medlem

Re: Göra egen ubuntu dist. Hur?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av xciso
Vad tror ni om att kanske köra ubuntu 8.10 med KDE 3.5?
Blir det oxå för slött?

KDE3 finns inte i 8.10. Vill du köra det får du kompilera själv.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

jag skulle också titta på Debian och rekomendera fluxbox . Annars rekommenderar jag en nyare dator om du vill hålla på med många olika former av program/tillbehör eftersom det blir betydligt enklare med en modern ubuntu gnome installation.

Permalänk
Medlem

Kolla in LXDE, det är betydligt trevligare och snabbare än XFCE(Xubuntu). Bara att installera som vanligt sen ändra till det du vill ha.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Inaktiv

Jag blev sugen på denna Ubuntu-baserade dist med egen dist-skapare...

http://www.dreamlinux.com.br/mkdistro.html

Jag har testat själva grundversionen och är nöjd, den fungerar riktigt bra.
http://www.dreamlinux.com.br/desktopedition.html

Sen finns ju Ubuntu minimal..verkar faktiskt intressant
http://lathund.wordpress.com/2008/09/03/ubuntulite/

Kombinera Minimal med Openbox eller Xfce

Permalänk
Medlem

Installera ubuntu-minimal med fluxbox så blir allt nog bra.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT