Permalänk
Avstängd

Hög ping i spel..

Tja alla sweclockers!

På senaste tiden har jag märkt att när jag går in på cs 1.6 och trycker upp serverlistan och låter det ladda till ungefär 12.000 servrar så är det inte många "dugliga" servrar jag kan spela på Lägsta pingen på listan brukar vara 29 och den går fort upp mot 50, 60 + vilket inte är så rologt.. lagg alltså.. vet inte säkert om vi har 24mbit eller 8mbit, vilket är en stor skillnad.. men jag tror vi har 24mbit eftersom vi har våran tv som går på bredbandet (Telia DigitalTV) när tvn är på tar den 12mbits... skulle gärna vilja kunna "fixa" uppkopplingen till detta spel... hjälp sökes!

PS. Har en bror som använder samma lina som jag. Mitt internet går annars hur bra som helst när det gäller andra spel samt att surfa på internet... MVH Jacob:)

Permalänk
Medlem

Varför inte bara filtrera alla servrar 50>?

Permalänk
Avstängd

Vad spelar det för roll? Min uppkoppling blir inte bättre för det

Permalänk
Medlem

Du kommer inte ha bättre ping med 24mbit eller 8mbit från samma operatör mot samma server.

Visa signatur

Intel 8400 @ 4.0, EP35-DS3P, 2gb pc8500

Permalänk
Avstängd

En förklaring skulle sitta fint

Permalänk
Medlem

Egen erfarenhet, kan inte svara på hur de fungerar. Har iaf testat med olika operatörer och olika hastigheter mot samma server. Det roliga är att en vän till mig pingade lika bra med Telia 0.5mbit som 8mbit.

Visa signatur

Intel 8400 @ 4.0, EP35-DS3P, 2gb pc8500

Permalänk
Avstängd

Världen är inte rättvis säger jag bara^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Milecity
En förklaring skulle sitta fint

En liten halvtaskig analogi angående internetleverantörer, bandbredd, svarstider etc kan göras på följande sätt:

Interentuppkopplingen kan liknas vid en vattenkälla.

En fiberuppkoppling motsvarar en fet brandslang med en såndär vippkontakt som antingen ger 0 eller 100% flöde.
Detta ger en väldigt bra bandbredd (flöde) och supersnabb svarstid (vattnet kommer på en gång och i stor mängd).

Mobilt bredband däremot, kan liknas med en liten vattenkanna. Dels måste den fyllas på kontinuerligt och är djävligt seg på att få fram vatten. (Dålig svarstid och bandbredd såvida.)

Det hjälper dig alltså inte om du så skulle få 60mbit med samma utrustning\princip, då det är svarstiden som är avgörande för pingen

Det var min farmor som berättade den där jämförelsen för mig, hon är bredbandschef på Telia

Visa signatur

Permalänk
Medlem

pingen är hur fort en signal skickas fram och tillbaka och inte hur mkt som kan strömmas genom nätet.. mbit/s är inte samma sak som ping mao.. Men om du har någonting som tar upp mkt bandbredd så kommer din ping att försämras. pingen är också beroende på hur långt bort servern du ska spela på ligger. ju längre bort den ligger ju längre tid tar det för signalen att skickas och tas emot av din dator.allt beroende på hur lång koppartråd de är mellan ditt hus och basstationen och hur nära stammen den sitter.
sen beror de också på internet leverantör, de billigare internet leverantörerna eller de med många anslutningar kan få problem.. har du testat att spela på tider inte så många är vaken?

I CS 1.6 har du också inställningar du kan göra, men då får du googla lite för de vet ja inte va de är, men de ska tydligen förbättra ping, paketloss och lite sånt. har dock vläldigt dålig koll. men upplever du att du har en massa problem med pingen när du spelar också eller?

Hoppas de hjälpte lite

Permalänk
Medlem

Vad folk är bortskämda nuförtiden. Kom ihåg när man körde quake, då var man ju glad om man kom under 200ms.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nioreh83
Vad folk är bortskämda nuförtiden. Kom ihåg när man körde quake, då var man ju glad om man kom under 200ms.

Hehe joo eller hur.
Fast problemet nu är ju på den tiden satt ju dom flesta på 200ms..
Nuförtiden när folk har så bra linor så är det ju skitsegt att sitta på högre ping..

Nu är jag ingen adsl-expert, men är det inte så att dom slår på interleave om man har tv-tjänsten?

har för mig att jag läst i flera andra adsl-trådar att folk har ringt och bett dom att slå av interleaven för att få ner pingen...

Så, har ni haft tv-tjänsten hela tiden? Eller kan det vara så att pingen började bli sämre i samband med inskaffandet?

För till alla andra som svarat, läs vad han skriver:
"På senaste tiden har jag märkt att "...
Vilket jag iaf tolkar som att det HAR fungerat bra...

Permalänk
Avstängd

Okej, tack för alla svar.. jo det har vart bättre har jag för mig.. just det här med interleave vet jag ingenting om

Permalänk
Medlem
Citat:

Okej, tack för alla svar.. jo det har vart bättre har jag för mig.. just det här med interleave vet jag ingenting om

När du skaffar digital-tv, sätter telia en hög interleave (felkorrigering) för att du ska få bra bild (inte hack/lagg i bilden). Detta höjer din svarstid (ms) till servrarna, och därmed pingen. Däremot blir din signal stabilare, vilket är viktigt om du ska se på tv med din lina. Du kan alltid testa och ringa telias kundservice och fråga om det går att sänka interleaven utan att förstöra ditt tv-tittande (om du ringer kan de se hur bra din signal är, och det är mycket möjligt att det går att i alla fall sänka den lite). Annars kan jag bara rekommendera dig att välja en annan betal-tv leverantör.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av walp
En liten halvtaskig analogi angående internetleverantörer...

Mycket bra förklaring.

/Axel

Permalänk
Medlem

Kör win->run cmd -> tracert ping

Gör det på några ip'n och så kanske du ser ett mönster på vart det börjar gå trögt. Förmoligen har du taskig peering via din isp, vilken isp har du?

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Misstänker också att när ni har tv-tjänsten så har en viss interleave lagts på för att försäkra att tv:n fungerar som den ska och inte får pixelfel eller hackar till lite då och då för att det blir paketförluster. Vilket kommer öka din "ping".

Precis som BasseBaba sa.

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Avstängd

Om du har digital-tv så sätts din Interleave på högsta och dom sänker inte den.

Bara acceptera.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trollhattan
Om du har digital-tv så sätts din Interleave på högsta och dom sänker inte den.

Bara acceptera.

Är du helt säker på detta?
Det känns nämligen logiskt att beroende på signalkvalitén borde vissa kunna sänka sin interleave. Fast jag har ingen som helst erfarenhet av telia, mycket möjligt att de har någon policy...

Permalänk

Telia har en felkorrigering i samband med BredbandsTVn s.k. interleave, vilket helt enkelt gör att alla paket måste crc checkas. Som i sin tur gör att det blir lite högre responstid, och i ditt fall att pingen höjs.

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

Re: Hög ping i spel..

Citat:

Tja alla sweclockers!

På senaste tiden har jag märkt att när jag går in på cs 1.6 och trycker upp serverlistan och låter det ladda till ungefär 12.000 servrar så är det inte många "dugliga" servrar jag kan spela på Lägsta pingen på listan brukar vara 29 och den går fort upp mot 50, 60 + vilket inte är så rologt.. lagg alltså.. vet inte säkert om vi har 24mbit eller 8mbit, vilket är en stor skillnad.. men jag tror vi har 24mbit eftersom vi har våran tv som går på bredbandet (Telia DigitalTV) när tvn är på tar den 12mbits... skulle gärna vilja kunna "fixa" uppkopplingen till detta spel... hjälp sökes!

PS. Har en bror som använder samma lina som jag. Mitt internet går annars hur bra som helst när det gäller andra spel samt att surfa på internet... MVH Jacob:)

är för att du har digitaltv som du får risig ping. kommer inte ihåg men har för mej den ställs så du får 20ms om du har digitaltv. fixade det åt min borson så han fick bra ping & tvn funkade men då hade han bara 800m ledningsväg. är lite knepigt det där

Visa signatur

10100111001

Permalänk
Medlem

Re: Re: Hög ping i spel..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZKYNET
är för att du har digitaltv som du får risig ping. kommer inte ihåg men har för mej den ställs så du får 20ms om du har digitaltv. fixade det åt min borson så han fick bra ping & tvn funkade men då hade han bara 800m ledningsväg. är lite knepigt det där

Jävligt risigt hur hela marknaden sköts för internet och alla olika typer av uppkopplingar och hur dåligt en kund blir informerad.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Hög ping i spel..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av IceDread
Jävligt risigt hur hela marknaden sköts för internet och alla olika typer av uppkopplingar och hur dåligt en kund blir informerad.

Mycket dålig information..

http://www.telia.se/privat/produkter_tjanster/tv/teliadigital...

Citat:

Oavsett hastighet blir det en fördröjning i internettrafiken på cirka 16ms.

Det står ju bara klart och tydligt under tekniska förutsättningar för tjänsten som man köper, men ja, om man inte läser informationen som man får då kan man tycka att den är dålig..

Visa signatur

"Stallman to Dvorak: Welcome to freedom, your rulebook is in the mail" - Fake Steve Jobs
rfc-1925 - The Twelve Networking Truths

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Hög ping i spel..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ntity
Mycket dålig information..

http://www.telia.se/privat/produkter_tjanster/tv/teliadigital...

Det står ju bara klart och tydligt under tekniska förutsättningar för tjänsten som man köper, men ja, om man inte läser informationen som man får då kan man tycka att den är dålig..

Jag har skickat ut bred till flera bredbandsleverantörer, det tog telia några dagar att svara på frågor om peering och trafikutbyte osv, fick dock hyfase svar där, väntar fortfarande svar från flera andra operatörer som har tagit mer än en vecka på sig nu. Jag ringde upp T3 och frågade hur det gick med mina frågor om peering osv och ingen på kundtjänst visste hur det ser ut och de har skickat frågorna vidare till någon tekniker som fortfarande inte återkommit. Uppenbarligen var det inte så vanliga frågor.

På länken som du gav ovan nämns inte ens peering eller trafikutbyten vilket är viktigt för program och spel som kräver snabbt trafik (låg ping).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av walp
Det var min farmor som berättade den där jämförelsen för mig, hon är bredbandschef på Telia

Välkommen till framtiden, folks

Visa signatur

| 24" BenQ | GTX 260 Core 216 | Q9550 @ 3.6GHz | Asus PQ5-E | |500Gb SpinPoint + 3 x 1000Gb WD | 4096MB DDR2 | Antec P182 | Freezer eXtreme - 5 x Schyte Slipstream 800 rpm | Asus Zonar DX - Sennheiser 555 - Antec Lansing | Salitek 2 - Razer Deathadder - Qpad EC-R - Logitech Chilstream | ¤ Powered by Corsair ¤

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Hög ping i spel..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av IceDread
Jag har skickat ut bred till flera bredbandsleverantörer, det tog telia några dagar att svara på frågor om peering och trafikutbyte osv, fick dock hyfase svar där, väntar fortfarande svar från flera andra operatörer som har tagit mer än en vecka på sig nu. Jag ringde upp T3 och frågade hur det gick med mina frågor om peering osv och ingen på kundtjänst visste hur det ser ut och de har skickat frågorna vidare till någon tekniker som fortfarande inte återkommit. Uppenbarligen var det inte så vanliga frågor.

På länken som du gav ovan nämns inte ens peering eller trafikutbyten vilket är viktigt för program och spel som kräver snabbt trafik (låg ping).

Peering policyn är ibland offentlig, peering statusen är aldrig offentlig då peering avtalen i princip alltid skrivs under NDA för båda parter. Så policy svar som "vi deltar vid alla större IXar i landet" kan man få som svar, eller saker som "vi har inga kända kapacitets problem i skrivande stund".

Bara för att man deltar vid en IX så betyder inte det att man måste peera med alla andra som är anslutna, det är oftast upp till vaje medlem vilka de vill peera med och standard svaret på frågor om specifik peering brukar vara ett tryck på delete knappen så jag skulle inte förvänta mig så mycket till svar.

Peering är helt enkelt en intern operativ fråga för operatörerna och precis som specifik information vid fel är det inte något som man talar med kunderna om, verkligen inte privat kunder utan det skall vara stora företagskunder med supportavtal och annat som man diskuterar det med vid undantagsfall.

Visa signatur

"Stallman to Dvorak: Welcome to freedom, your rulebook is in the mail" - Fake Steve Jobs
rfc-1925 - The Twelve Networking Truths