switchen vill ej funka (orange lampa)

Permalänk

switchen vill ej funka (orange lampa)

Inatt sluta routern(D-Link 604) funka. Den har gjort sin tid och inget mer att säga om det.
Dock för att nu ha en tillfällig lösning i 1-3 dagar(hoppas inte längre), så tänkte jag använda switchern(D-Link DES-1008D) som jag har. Dock vill den inte funka.
Jag får en orange lampa, istället för grön, där "huvud-internetkabeln" är. Men struntar jag i switchen och kör direkt till laptopen från modemet funkar det.
Men som sagt, inte via switchen, där är som sagt lampan orange (och inte grön).

Det jag vill veta är, varför blir den orange? Skillnaden innan var att den hade en router mellan sig själv (switchen) och modemet. Och vad skall jag göra för att få den funka (så att den lyser grönt)?

När vi ändå är igång. Vad kan ni rekommendera för router? Vill gärna ha 6-portar.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 | MSI MAG B560 TOMAHAWK WIFI | Intel Core i5 11600K | MSI GeForce RTX 3060 12GB VENTUS 3X OC | ASUS ROG Strix 850W | Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz | Noctua NH-U12S | Samsung 970 EVO Plus 2TB | W11

Permalänk
Medlem

Re: switchen vill ej funka (orange lampa)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av WinJi
Inatt sluta routern(D-Link 604) funka. Den har gjort sin tid och inget mer att säga om det.
Dock för att nu ha en tillfällig lösning i 1-3 dagar(hoppas inte längre), så tänkte jag använda switchern(D-Link DES-1008D) som jag har. Dock vill den inte funka.
Jag får en orange lampa, istället för grön, där "huvud-internetkabeln" är. Men struntar jag i switchen och kör direkt till laptopen från modemet funkar det.
Men som sagt, inte via switchen, där är som sagt lampan orange (och inte grön).

Det jag vill veta är, varför blir den orange? Skillnaden innan var att den hade en router mellan sig själv (switchen) och modemet. Och vad skall jag göra för att få den funka (så att den lyser grönt)?

När vi ändå är igång. Vad kan ni rekommendera för router? Vill gärna ha 6-portar.

Lampan på wan porten blir orange för att du inte har mer än 10lina ut på internet. Om du haft en 100 lina så hade den varit grön. Sedan så kan du inte ha en unmanaged switch före datorn mot internet. Du måste ha en smart/managed switch eller en router.

Permalänk

Tack för svaret, då vet jag det

Men har du nån router att rekommendera med 6+st portar?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 | MSI MAG B560 TOMAHAWK WIFI | Intel Core i5 11600K | MSI GeForce RTX 3060 12GB VENTUS 3X OC | ASUS ROG Strix 850W | Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz | Noctua NH-U12S | Samsung 970 EVO Plus 2TB | W11

Permalänk
Medlem

6st portar på routern blir inte lätt att hitta till bra pris. Men du har ju en switch som du kan koppla till din router. En router som jag kan rekommendera är Linksys WRT 54GL. Sedan är det många som gillar D-Link DIR 655.

Permalänk

4portar går bra, men fler skaddar som sagt inte
Dock vill jag inte ha trådlöst.

Har siktat in mig lite på D-Link DIR-100.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Re: Re: switchen vill ej funka (orange lampa)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camel-en
Lampan på wan porten blir orange för att du inte har mer än 10lina ut på internet. Om du haft en 100 lina så hade den varit grön. Sedan så kan du inte ha en unmanaged switch före datorn mot internet. Du måste ha en smart/managed switch eller en router.

Managed switch räcker väl inte om han bara har en publik IP och ska ha flera datorer inkopplade i andra änden? Menar du kanske layer-3 switch?

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camel-en

Vad är det du talar om?
Switchar har ingen WAN-port och det går alldeles utmärkt att köra en switch från "huvud-internetkabeln". Sen är det en annan sak vad det gäller IP-adresser. Och som sagt räcker det inte med en smart/managed switch, de kan ju vara layer 2. Snarare en layer 4 (NAT, dvs portomdirigering) krävs i så fall. Om det är vad men behöver vill säga.
Det du troligen har rätt i är att orange lampan betyder en annan länkhastighet (och TS, sådant står i manualen).

Att det inte fungerar med switch inkopplad kanske beror på att det finns fler datorer inkopplade till switchen och att det i så fall kanske någon annan som hinner få den externa IP-adressen (jag antar det är bara en enda) innan laptopen får den. Men internet-uttag-->simpel switch-->laptop (endast) ska fungera i alla väder.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Asus WL-500gP är också bra, och det trådlösa går ju alltid att stänga av.

Visa signatur

http://www.speedtest.fi/se/ - hastighetstest för bredband, 3G-internet, WLAN, grafikkort, processor, hårdskiva, allt på svenska!