Fråga kring UPS - Belastning

Permalänk
Medlem

Fråga kring UPS - Belastning

Hejsan,

Jag under flera dagar nu haft problem med mitt Z-5500-system med plötsliga och höga brus i högtalarna. Jag har i slutändan kommit fram till att detta har med elektriciteten i huset att göra. Så min lösning blir att köpa en UPS.

Frågan är dock hur UPS fungerar med belastning. Enligt pappret så ligger ljudsystemet Z-5500 från Logitech på 505W. Betyder det att jag måste ha en UPS som kan klara en belastning på minst detta? Eller räknar jag helt fel?

Det viktiga i mitt fall är inte hur länge UPS:en kan hålla systemet vid liv ett eventuellt strömavbrott, utan att störa borta signaler som påverkar mitt ljudsystem via elnätet.

Någon som har bra koll på detta?

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Entusiast

Som jag förstått det, har du kommit fram till att du har "störningar" i elnätet som påverkar din ljudanläggning.

UPS är nog att överdriva, (UPS=Uninterrupted Power Supply / Avbrottsfri kraft)
UPS'er har ju inbyggda nätfilter för att motverka att dess egna switcning tenderar att störa elnätet, och hjälper dig då den även filtrerar inkommande spänning.

I ditt fall tror jag att det räcker med enbart ett nätfilter.

Se http://www.svalander.se/tips/filter.htm för mer information
Kolla in sektion "Kolla fasen" i länken ovan, jag tror det kan hjälpa dig en bra bit.

Tips:

ELFA's nätfilter må vara dyrt, men lär nog filtrera "bättre" än dem billiga alternativen:
ELFA artikelnummer: 69-700-08
Beställes via http://www.elfa.se

UPS'en från Kjell & Co är annars alternativen jag rek.
http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx...

Sista billiga alternativet är ett enkelt nätfilter från Kjell & Co
http://www.kjell.com/?item=50191&path=304000000,325000000,347...
Jag tror inte det räcker i ditt fall, men... prova!

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Tack för dina svar. Ska ta mig en djupare titt på dessa länkar.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

Jag tänkte även på detta med maxbelastning för UPS.

Enligt en UPS jag tittat på så fanns det sex uttag och tre utav dem användes för själva batteriet, dvs vid strömavbrott kommer de apparater som är inkopplade på de uttaget att att köras via batteriet.

Är det här maxbelastning spelar in? Om jag istället kopplar på de tre andra uttagen så "renas" strömmen men det spelar ingen roll hur mycket ström själva ljudanläggningen i detta fallet drar?

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Entusiast

Vad "Max belastning" för en UPS innebär är vid batteridrift.
Är "Maxbelastningen" överskriden när UPS'en switchar över till batteridrift, kommer den att helt sonika att slå ifrån för skydda utrustning från en alldeles för låg spänning.

Din ljudanläggning säger du har en effekt på 505 Watt.
Jag antar att detta är den "påstådda" ljudeffekten som motsvarar 505 watt.

För det första:
ljudanläggningen ifråga kommer att ha en genomsnittlig förbrukning omkring 50-200 watt
över 200 watt förbrukning kommer den upp i du utsätter den för mycket bas-ljud på maximal volym kontinuerligt.

För det andra:
Många ljudanläggningar utnyttjar diverse olika tekniker för att få ljudbilden att verka effektfullare än vad den egentligen är, det vill säga att få ljudet att låta som om det kom ur en 500 watts-anläggning när den egentliga effekten ligger på 100 watt.

Så om du vill veta vad för "strömförbrukning" din anläggning har, bör du kolla på dess typmärkning.
Där bör du hitta dess förbrukning i Ampere, Watt eller V/A

Angående dem sex uttagen du nämner där 3 är UPS-anslutna. så kan jag isf säga att dem andra 3 är bara "vanliga" uttag utan någon backup från UPS'en.
Frågan är isf om dem uttagen är filtrerade. Svårt att säga utan att veta vilken produkt det rör sig om exakt.

Så svaret på frågan

"Om jag istället kopplar på de tre andra uttagen så "renas" strömmen men det spelar ingen roll hur mycket ström själva ljudanläggningen i detta fallet drar?"

Nope... begränsningen i det där fallet ligger på den säkring som vägg-uttaget är anslutet till i ditt propp-skåp. Du bör kunna se dem där tre extra uttagen som en vanlig skarvsladd, men kolla först med manualen.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)