Hemma studio för inspelning

Permalänk

Hemma studio för inspelning

Hejsan. Det är så att jag funderar på att köpa lite studioprylar för att kunna spela in och skapa musik genom datorn och behöver därför lite råd från den klungan som säkert finns här...

Jag spelar själv gitarr och kommer därför behöva en mik för det. Både elektrisk och akustisk ska spelas in. Ska även kanske sjungas lite nångång så det vore bra om det fanns en mik som funkar för både gitarr och sång. Kommer även vilja göra en del genom midi och behöver därför en midi synth och självklart ett externt ljudkort som gärna får komma med ett program som Cubase eller Pro Tools.

Min budget ligger nog på max 5000 kr men vill hellre ner mot 3000 och hittills har jag hittat lite små grejer som kanske funkar men vore toppen att få andra förslag och lite rådgivning.

Viktigt att veta är att jag kör med Windows vista 64-bitar och som jag förstått det kan detta komma att krångla till det så lite upplysning om detta vore toppen!

Här är det jag kollat på:

AKG Perception 220
http://www.thomann.de/se/akg_perception_220_bundle_ii.htm

Presonus Audiobox USB
http://www.thomann.de/se/presonus_audiobox_usb.htm

M-Audio Keyrig 49
http://www.thomann.de/se/m_audio_keyrig_49.htm

Permalänk

Ljudkort: bra för pengarna. Har du kollat så att vistadrivare finns?

Keyboard: Inte så insatt, men det skiljer ofta inte så mycket mellan olika modeller.

Mikrofon(er): Vetetusan. Vad är det för genre du sysslar mest med? Kommer elgitarren spelas i förstärkare och i så fall vilken?

Butikval: väldigt bra som butik, men nu när euron är så pass hög, kolla med svenska butiker också om du har någon inom rimligt avstånd. Vissa saker kan visa sig vara dyrare på thomann.

Permalänk

Ska kolla upp drivisar för vista.

Gällande genre så är det nog nån form av pop/rock och ibland lite tyngre men även lite enklare jazz kommer spelas tror jag.

Kommer köra elgitarren genom förstärkare såklart som är en Fender, generellt sett ganska mycket diskant i deras grejer men vet inte hur mycket det gör då jag kan använda EQ?

Kommer köra den akustiska som den är rakt upp och ner in i mik.

Får dra ut på stan och kolla lite i butiker och även på nätet.

Tack för svar!

Permalänk
Medlem

USB är värdelöst när det gäller inspelning, se till att skaffa dig ett firewire eller pci-ljudkort, annars kommer du ständigt sitta med hög load och dålig latency.

Presonus Inspire eller M-audio Audiophile Solo är bättre lösningar för externa kort. Dock så är inte preamps något vidare på ljudkort i denna klass, de duger kanske i början men när du blir mer seriös så kan du köpa en budgetpreamp som ART Tube som är bra mycket bättre. Ett PCI-ljudkort och separat preamp ger bättre ljud och mer processorkraft än en extern lösning men sitter du på laptop har du inget val. Rekommenderar M-audio Audiophile 2496 eller EMU 404 om du kan ha ett pci-kort.

Jag hade nog satsat på en http://www.thomann.de/se/studio_projects_b1.htm istället, då den är väl beprövad och allsidig. Dessutom har den vunnit priser i t.ex. studios tidning. Jag har prövat den i studio och den är både känslig för ljud och ganska tålig mot stryck (men inte som en SM57/58 så inbilla dig inget).

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk

TS: Firewire är egentligen att rekommendera, men bara om du har chip från texas instrument, vilket du kan ha. Vad man har går lätt att kolla upp i enhetshanteraren.

Någon extern preamp tycker jag inte att du ska köpa ännu. Visserligen finns det ju alltid saker som låter bättre, men om du vill ha mest bang for the buck i det stora hela är det inte nödvändigt nu. Det går ju trots alltid att expandera, men än så länge bör du mest satsa på att ha en fungerande rigg och sedan expandera efter behov.

Angående mikrofonval är det lite knepigt att hitta något som fungerar till både elgitarr, akustisk och sång. Mina förstahandsval hade varit dynamisk mikofon till elgitarren, en småmembranskondensator till akustiska och en stormembransmikrofon till sång. Mest flexibelt av dessa tre typer är småmembranare, då de färgar ljudet minst, men de låter oftast väldigt dåligt på sång i studio. Men om du ska kunna spela in alla tre instrument skulle jag nog rekommendera dels B1 som typhonos länkade till och något mer för att kunna vara lite flexibel. Uppmickningen och mikrofonval är oerhört viktiga för resultatet och med en mick kan det bli jobbigt för dig. Som en andra mikrofon skulle jag nog ha kört på en Shure SM57 (1100kr på thomann) eller en Line Audio CM3 som i princip bara finns på jam. Dessa har jag prövat på elgitarr och jämfört med SM57 och resultatet var förbluffande bra. Det som spelades var Metal på en EMG-armerad Les Paul in i en Boss HM2 och en Peavey Classic 50. SM57 lät mer som det traditionella gitarrljud som alltid fungerat, men även CM3 lät riktigt bra. Jag vet inte hur det skulle fungera på lite lugnare musik med helt andra ljudideal. Om du kör mycket cleana ljud kan du nog även använda B1:an till elgitarrgitarr. Däremot tror jag CM3 är ett riktigt bra val till akustisk gitarr, stormembransmikrofoner till närmickning av akustisk gitarr tror jag inte riktigt på. När mickning säger jag för att det förmodligen är det enda du kan göra om du inte har bra akustik i ditt inspelningsrum. Hur som helst, B1 är nog ett bra val som är helt ok på allt du vill spela in. Både CM3 och SM57 är väldigt flexibla mickar om du kommer fortsätta med andra instrument. Om du känner att ekonomin verkligen kniper så ta bara en B1:a. Annars gäller den uråldriga lagen: man kan aldrig ha för många mickar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkunkFunk

Någon extern preamp tycker jag inte att du ska köpa ännu. Visserligen finns det ju alltid saker som låter bättre, men om du vill ha mest bang for the buck i det stora hela är det inte nödvändigt nu.

Det är mer privärt med ett nytt pci-ljudkort för 1000 kr och en preamp för 500 kr än en kombinerad lösning som dessutom är sämre. PCI-ljudkort finns för 500 begagnat dessutom. Firewire och USB interfacen brukar betydligt mer än så, i synnerhet med phantommatning som man behöver för en kondensator mikrofon.

Citat:

Annars gäller den uråldriga lagen: man kan aldrig ha för många mickar.

Det håller jag med om, många mickar inställda olika fångar upp olika frekvenser bättre än få. Dock så är det ingen nybörjarlösning pga priset och risken att det blir fasfel.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Det är mer privärt med ett nytt pci-ljudkort för 1000 kr och en preamp för 500 kr än en kombinerad lösning som dessutom är sämre. PCI-ljudkort finns för 500 begagnat dessutom. Firewire och USB interfacen brukar betydligt mer än så, i synnerhet med phantommatning som man behöver för en kondensator mikrofon.

Det håller jag med om, många mickar inställda olika fångar upp olika frekvenser bättre än få. Dock så är det ingen nybörjarlösning pga priset och risken att det blir fasfel.

Fast just begagnade studioljudkort ska man vara väldigt försiktig med, eftersom nästan ingen musiker ens vet vad ESD betyder.

Precis som du säger är ju multimikrofonkonfigurationer(puh!) inte det första man gör i livet, men en utökad mikrofonpark ger ju utökade möjligheter på fler sätt

Permalänk

Ojoj, Nu har jag massor att kolla på. Tackar innerligt för de svar jag fått och hoppas på fler!

Återkommer troligen med frågor när jag hunnit tänka lite!

Permalänk
Medlem
Citat:

Fast just begagnade studioljudkort ska man vara väldigt försiktig med, eftersom nästan ingen musiker ens vet vad ESD betyder.

Precis som du säger är ju multimikrofonkonfigurationer(puh!) inte det första man gör i livet, men en utökad mikrofonpark ger ju utökade möjligheter på fler sätt

Jag har köpt två begagnade PCI-ljudkort och de var korrekt förpackade i antistat-påsen så jag tror inte på att andra musiker skulle ha sämre koll än övriga då digitala interface inte är något nytt påfund.

TS: låter bra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ah, detta handlar ju helt om smak, tvärtemot vad många vanligtvis rekommenderar så avråder jag Sm57 (annars är det ju en VÄLDIGT populär Mic för git. först, speciellt för öppna högtalarkabinnetter) tycker inte den har samma "krisp" som Senhisers motsvarande för samma pengar, sedan är den tämligen "tam" i det övre frekvens omfånget, ska du spela in country gitarr eller "gamm-rock" så är väl en SM57 godkänd, men i det mesta annat så tycker jag det finns bättre alternativ speciellt om du vill ha ett hårdare ljud med tex. distad gitarr eller liknande.

Samma gäller Sm58 för manlig sång, visserligen har E845 lite kortare ljudupptagningsförmåga men passar bättre i studio än shure's, då de är mer riktningskänsliga mickar samt så passar de bättre till manlig sång med mer exakt bas och litet mera distinkt mellan register och en fyllig men inte "skrikig" diskant, men det är ju en litet dyrare mick oxå. Men det är skillnad på "beta"58 och Sm58, dessa är i helt olika klasser.

RÖde har sjukt bra mikrofoner till bra pris, en kondensator mic som är otroligt fin till det mesta om du nu känner för att göra en "allt i ett" tagning kan jag varmt rekommendera RÖde NT5, men till sång är de alldeles för rums upptagande, men med dessa NT5 skulle du kunna komplimentera med en Njure efter eget val (tex. E845s) och ha ett komplett system som täcker dina behov.

Vad gäller ljudkort slår jag ett slag för E-mu0808/1212 i studio sammanhang är det bedårande och lättarbetat med ett skönt interface och det till ett väldigt överkomligt pris, det har Cubase inklud. och massor av andra softw. och rikligt med in-ut i olika format.
...men det finns många nya kort, ärligt håller jag inte koll längre på dessa. (men de PCM1820, AK4395 dac/chip som sitter i gör sej nog riktigt fint idag oxå, men de är nog lite till åldern.)
En micpreamp är ju ett måste oavsett mick.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eat_me
Ah, detta handlar ju helt om smak, tvärtemot vad många vanligtvis rekommenderar så avråder jag Sm57 (annars är det ju en VÄLDIGT populär Mic för git. först, speciellt för öppna högtalarkabinnetter) tycker inte den har samma "krisp" som Senhisers motsvarande för samma pengar, sedan är den tämligen "tam" i det övre frekvens omfånget, ska du spela in country gitarr eller "gamm-rock" så är väl en SM57 godkänd, men i det mesta annat så tycker jag det finns bättre alternativ speciellt om du vill ha ett hårdare ljud med tex. distad gitarr eller liknande.

Samma gäller Sm58 för manlig sång, visserligen har E845 lite kortare ljudupptagningsförmåga men passar bättre i studio än shure's, då de är mer riktningskänsliga mickar samt så passar de bättre till manlig sång med mer exakt bas och litet mera distinkt mellan register och en fyllig men inte "skrikig" diskant, men det är ju en litet dyrare mick oxå. Men det är skillnad på "beta"58 och Sm58, dessa är i helt olika klasser.

RÖde har sjukt bra mikrofoner till bra pris, en kondensator mic som är otroligt fin till det mesta om du nu känner för att göra en "allt i ett" tagning kan jag varmt rekommendera RÖde NT5, men till sång är de alldeles för rums upptagande, men med dessa NT5 skulle du kunna komplimentera med en Njure efter eget val (tex. E845s) och ha ett komplett system som täcker dina behov.

Vad gäller ljudkort slår jag ett slag för E-mu0808/1212 i studio sammanhang är det bedårande och lättarbetat med ett skönt interface och det till ett väldigt överkomligt pris, det har Cubase inklud. och massor av andra softw. och rikligt med in-ut i olika format.
...men det finns många nya kort, ärligt håller jag inte koll längre på dessa. (men de PCM1820, AK4395 dac/chip som sitter i gör sej nog riktigt fint idag oxå, men de är nog lite till åldern.)
En micpreamp är ju ett måste oavsett mick.

Behöver man krisp bör man nog se till att ta en kondensatormikrofon istället. För TS's skull tycker jag vi ska göra det så enkelt som möjligt, så att han lätt ska kunna få bra gitarrljud. Därmed är SM57 väldigt bra, eftersom den har blivit en viktig del av dagens gitarrljud inom väldigt många genrer. Avancerad mikrofonteknik hör inte till, utan vi bör hålla oss på basic så att man får en stadig grund och ska kunna ta steg framåt utan att ramla.

Sen brukar jag också försöka ströva efter så lite riktning i mikrofoner som möjligt när jag spelar in. Visserligen har jag väldigt bra akustik tillgänglig, men ändå. Riktade mikrofoner är inte riktade på alla frekvenser, utan tar upp bas från alla håll. Detta gör att man får ett väldigt dåligt rumsljud samtidigt som man får proximity på nära håll som bieffekter. Manliga sångare brukar ju föredra denna bashöjning, men det är nog mest som en slags penisförlängare och gör sig inte alltid bra i en mix. Så sent som i förrgår var jag på föreläsning med Ron Streicher (känns ljudteknikeroch storpamp i AES, googla) och han föreläste om massa andra möjligheter än att använda njurar. Han har gjort många böcker inom ämnet som förmodligen är väldigt läsvärda.

Rödemickar kan jag hålla med om är bra för sitt pris, men de brukar ju också ligga från några tusenlappar och uppåt. För budgeten vi har att röra oss med är nog Studio Projects B1 ett lagom balanserat val.

På ljudkortsfronten däremot är jag fullständigt med dig. E-MU 1212m är ett av de bästa ljudkort jag någonsin har jobbat med. RME's mjukvara är också oerhört smidig och lite mer konsekvent, men E-MU har verkligen lyckats göra ett lättöverskådligt och användarvänligt interface som gör vilken fulpatch som helst möjlig. Dessutom låter de väldigt bra för pengarna (1212m då alltså). 0404 har jag använd och det är också väldigt mycket kräm för pengarna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Behöver man krisp bör man nog se till att ta en kondensatormikrofon istället. För TS's skull tycker jag vi ska göra det så enkelt som möjligt, så att han lätt ska kunna få bra gitarrljud. Därmed är SM57 väldigt bra, eftersom den har blivit en viktig del av dagens gitarrljud inom väldigt många genrer. Avancerad mikrofonteknik hör inte till, utan vi bör hålla oss på basic så att man får en stadig grund och ska kunna ta steg framåt utan att ramla.

Sen brukar jag också försöka ströva efter så lite riktning i mikrofoner som möjligt när jag spelar in. Visserligen har jag väldigt bra akustik tillgänglig, men ändå. Riktade mikrofoner är inte riktade på alla frekvenser, utan tar upp bas från alla håll. Detta gör att man får ett väldigt dåligt rumsljud samtidigt som man får proximity på nära håll som bieffekter. Manliga sångare brukar ju föredra denna bashöjning, men det är nog mest som en slags penisförlängare och gör sig inte alltid bra i en mix. Så sent som i förrgår var jag på föreläsning med Ron Streicher (känns ljudteknikeroch storpamp i AES, googla) och han föreläste om massa andra möjligheter än att använda njurar. Han har gjort många böcker inom ämnet som förmodligen är väldigt läsvärda.

Rödemickar kan jag hålla med om är bra för sitt pris, men de brukar ju också ligga från några tusenlappar och uppåt. För budgeten vi har att röra oss med är nog Studio Projects B1 ett lagom balanserat val.

På ljudkortsfronten däremot är jag fullständigt med dig. E-MU 1212m är ett av de bästa ljudkort jag någonsin har jobbat med. RME's mjukvara är också oerhört smidig och lite mer konsekvent, men E-MU har verkligen lyckats göra ett lättöverskådligt och användarvänligt interface som gör vilken fulpatch som helst möjlig. Dessutom låter de väldigt bra för pengarna (1212m då alltså). 0404 har jag använd och det är också väldigt mycket kräm för pengarna.

Angående priset så tycker jag nog det är värt att spräcka budgeten, precis som du säger så kanske en kondensator och en sång mick är det bästa, då kan han ju micka med båda på allt och göra en sk. twin mix, dels så är ju en kond. mick ett måste om han ska spela akustisk gitarr på scen tex. då blir han glad att han köpte RÖde micken, en sm57 går ju "hyffsat" att micka tex. en öppen högtalar kabinett med men den är ju så tråkig tycker jag.

När vi var i studion sist så provade vi unjf. 10st olika mickar på gitarrstärkarna i tillslut så ratade vi helt bort sm57 förutom på en sak, de var för tam för allt annat än bakre position vid öppningen på högtalarkabinetten.

Basriggen skötte de riktigt fint, men nu ska det ju inte spelas in sådant om jag fattat rätt?

Vad jag egentligen menar är att för 3k kommer man inte långt tyvärr, en bra sång mick (e845s eller beta57) och en kondensator (Röde NT1-A) ryms i det priset, när man har mer pengar så kan man ju satsa på fler pryttlar till hemstudion.

sm58 är ju en bra allround mick, men jag tycker inte den är optimal för manlig sång, den har inte så tjock hög/mellan, det är ju de frekvenserna som en manlig vokalist behöver, beta57 låter ju otroligt bra till killar men de kostar ju dubbelt upp oxå.

De flesta mikrofoner håller ju i 20-30år, så det är ju någonting man har länge, kanske är det värt att lägga en slant på litet dyrare mikrofoner, men det finns ju massor och massor att välja på, och många har ju liknande ljud/egenskaper/fördelar, men visst är shure ett säkert kort.

En Sm58/57 är ju populära och har alltid något användningsområde, men de gör sig betydligt bättre på scen än i studio.

Så min rekomendation är nog endå Sennhiser e845 och en Röde NT1-A, när pengarna finns satsa på en E-mu 0808.

(betydligt roligare än shure's saker. )

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eat_me
Angående priset så tycker jag nog det är värt att spräcka budgeten, precis som du säger så kanske en kondensator och en sång mick är det bästa, då kan han ju micka med båda på allt och göra en sk. twin mix, dels så är ju en kond. mick ett måste om han ska spela akustisk gitarr på scen tex. då blir han glad att han köpte RÖde micken, en sm57 går ju "hyffsat" att micka tex. en öppen högtalar kabinett med men den är ju så tråkig tycker jag.

När vi var i studion sist så provade vi unjf. 10st olika mickar på gitarrstärkarna i tillslut så ratade vi helt bort sm57 förutom på en sak, de var för tam för allt annat än bakre position vid öppningen på högtalarkabinetten.

Basriggen skötte de riktigt fint, men nu ska det ju inte spelas in sådant om jag fattat rätt?

Vad jag egentligen menar är att för 3k kommer man inte långt tyvärr, en bra sång mick (e845s eller beta57) och en kondensator (Röde NT1-A) ryms i det priset, när man har mer pengar så kan man ju satsa på fler pryttlar till hemstudion.

sm58 är ju en bra allround mick, men jag tycker inte den är optimal för manlig sång, den har inte så tjock hög/mellan, det är ju de frekvenserna som en manlig vokalist behöver, beta57 låter ju otroligt bra till killar men de kostar ju dubbelt upp oxå.

De flesta mikrofoner håller ju i 20-30år, så det är ju någonting man har länge, kanske är det värt att lägga en slant på litet dyrare mikrofoner, men det finns ju massor och massor att välja på, och många har ju liknande ljud/egenskaper/fördelar, men visst är shure ett säkert kort.

En Sm58/57 är ju populära och har alltid något användningsområde, men de gör sig betydligt bättre på scen än i studio.

Så min rekomendation är nog endå Sennhiser e845 och en Röde NT1-A, när pengarna finns satsa på en E-mu 0808.

(betydligt roligare än shure's saker. )

Jadu, om du nu har gjort ett direkt a/b-test har jag nog inte så mycket att säga emot dig. Om sennheiser e845 låter som en SM57 fast med mer diskant så är det ju ingen problem, det går ju alltid att filtrera bort och få snarlikt resultat.

Röde-mikrofoner kan jag inte heller riktigt säga emot, det är ju trots allt bra grejer. Dock ligger ju NT-1 mycket högre i pris och för samma summa skulle ju TS kunna få både en B1:a och en CM3:a, vilket ger ytterligare valfrihet och lättare att åstakomma bättre ljud på akustisk gitarr.

Vi får ju trots allt inte glömma behoven som finns nu. För en person som inte sysslat så mycket med mikrofonteknik är prio ett att mikrofonparken ska vara lättanvänd och flexibel, så att man lätt kan komma igång.

Jag vill ändå slå ett slag för CM3, då det är en väldigt flexibel mikrofon som inte påverkar ljudet alltför mycket. Dessutom är de väldigt billiga, så att man lätt kan uppgradera till ett stereopar.

Nädu, nu ska jag dra och reampa lite bas med en U47 FET eller RE20. Glad påsk!

Permalänk
Medlem

Precis som med allt annat så kan man ju köpa precis hur dyra saker som helst, för att man är kräsen, eller för att man prylsnobb, eller vad som helst. Man får ju dra någon slags gräns för hur mycket det är värt för att det ska låta "lite roligare" (vad nu det innebär), om man dessutom bara håller på på hobbynivå så kan man ju inte räkna med att få igen pengarna heller.
"Lite roligare" i en persons öron behöver ju inte heller vara "lite roligare" om man frågar någon annan, utan det är ju mycket en fråga om tycke och smak och i viss mån vad man är van vid sedan tidigare. Unga människor av idag gillar tydligen komprimerad musik bättre än okomprimerad, visade någon undersökning för lite sedan, något som för mig är helt obegripligt.

Jag pysslar med inspelning på ren amatör-/hobbynivå och är inte heller så himla duktig eller har särskilt mycket studiovana och köpte för något år sedan, eller så, en Studio Project B1 och jag får nog säga att jag tycker att den låter mycket bra och jag tycker nog helt klart att den är värd att överväga om man ska ha en någorlunda vettig mick med en begränsad budget.
Jag tycker att den funkar bra både för akustisk gitarr och för sång. Jag har däremot inte provat att micka elgitarr, men kan tänka mig att den inte är helt optimal för det, även om det säkert GÅR. Därmed inte sagt att det inte finns bättre... Det är ju bara frågan hur mycket det är värt för att det ska låta "lite roligare".

Själv har jag ett Mackie Onyx Satellite som ljudkort. Tycker detta låter bra och sett till priset verkar mickpreamparna väldigt bra faktiskt. Dock lär det bli problem med drivisar till Vista. Jag tror inte ens att de fått ut till Vista 32-bit ännu. Jag har personligen en, bortsett från musikprogramvarorna, helt ren XP-installtion som jag bootar när jag spelar in.

Vad gäller midiklaviaturen så... Ja, det blir ju som det blir med tangenter som inte är vägda, dvs ingen känsla, men det beror ju på hur den ska användas. Ska man spela piano är det ju ingen höjdare, men ska man lägga på lite stråkar eller samplingar på en befintlig inspelning duger det ju bra. Jag har inte testat just M-Audio Keyrig, men i den prisklassen verkar de flesta vara ganska likvärdiga.

Det jag ville säga var väl lite det att det finns faktiskt grejer som är rätt bra, även för relativt lite pengar. Om de är tillräckligt bra är ju upp till var och en att bestämma. Man måste dra gränsen någongstans, för annars kommer man i förlängningen att få leva på vatten och luft... Han man väl höjt budgeten till x kr så är det ju inte så mycket mer att lägga på dendär som kostar y kr och ska man ändå lägga y kr så är det ju bara några hundra till dendär som kostar z kr, osv osv. Sen är väl iofs inte exempelvis Röde NT1-A svindyr, men det är ju nästan dubbelt upp mot SP B1. Då kan man ju fråga sig om den låter dubbelt så bra...

SP B1, Presonus Inspire 1394 (ska ha rätt vettiga preamps med fantommatning och har drivisar för Vista 64-bit), M-Audio Keyrig (eller CME M-key, kanske) och en hygglig dynamisk mick (har inte så bra koll på dem) borde ju gå att klämma in på 5kkr iaf. 3kkr blir ju lite svårare att komma ner i.