Ursprungligen inskrivet av eat_me
Angående priset så tycker jag nog det är värt att spräcka budgeten, precis som du säger så kanske en kondensator och en sång mick är det bästa, då kan han ju micka med båda på allt och göra en sk. twin mix, dels så är ju en kond. mick ett måste om han ska spela akustisk gitarr på scen tex. då blir han glad att han köpte RÖde micken, en sm57 går ju "hyffsat" att micka tex. en öppen högtalar kabinett med men den är ju så tråkig tycker jag.
När vi var i studion sist så provade vi unjf. 10st olika mickar på gitarrstärkarna i tillslut så ratade vi helt bort sm57 förutom på en sak, de var för tam för allt annat än bakre position vid öppningen på högtalarkabinetten.
Basriggen skötte de riktigt fint, men nu ska det ju inte spelas in sådant om jag fattat rätt?
Vad jag egentligen menar är att för 3k kommer man inte långt tyvärr, en bra sång mick (e845s eller beta57) och en kondensator (Röde NT1-A) ryms i det priset, när man har mer pengar så kan man ju satsa på fler pryttlar till hemstudion.
sm58 är ju en bra allround mick, men jag tycker inte den är optimal för manlig sång, den har inte så tjock hög/mellan, det är ju de frekvenserna som en manlig vokalist behöver, beta57 låter ju otroligt bra till killar men de kostar ju dubbelt upp oxå.
De flesta mikrofoner håller ju i 20-30år, så det är ju någonting man har länge, kanske är det värt att lägga en slant på litet dyrare mikrofoner, men det finns ju massor och massor att välja på, och många har ju liknande ljud/egenskaper/fördelar, men visst är shure ett säkert kort.
En Sm58/57 är ju populära och har alltid något användningsområde, men de gör sig betydligt bättre på scen än i studio.
Så min rekomendation är nog endå Sennhiser e845 och en Röde NT1-A, när pengarna finns satsa på en E-mu 0808.
(betydligt roligare än shure's saker. )