Oracle + SUN = Sant. Java vs C#?

Permalänk
Avstängd

Oracle + SUN = Sant. Java vs C#?

Bra eller Anus? Vad säger ni? Java? Solaris? ZFS?

Permalänk
Medlem

För SUN är det säkert en helt okej deal. Oracle och Sun har ju, som de själva säger, haft ett väldigt långt samarbete, så det här kan ju på sätt och vis ses om en naturlig utveckling.

En bättre match än IBM+SUN, i alla fall, men det lär väl snart visa sig att IBM köper Oracle nu.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Min gut feeling säger blä. Har inte så mycket mer att tillägga för tillfället.

Permalänk
Medlem

Känns riktigt skönt, var ganska väntat om man följer alla spekulationer de haft på CNET Business-bloggarna sedan IBM-Sun-affären gick åt pipan.

Detta ger större möjligheter för att få kompletta Oracle-lösningar där även hårdvara ingår. Oracle levererar idag ganska kompletta produkter om man är villig att betala, och jag ser gärna möjligheten att köpa kompletta rack med solaris/oracle på, och ZFS-volymer är fixade och fintunade redan.

Fina möjligheter för DBAer som vill undvika att installera system och confa upp diskarrayer alltså.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChristofferC
Min gut feeling säger blä. Har inte så mycket mer att tillägga för tillfället.

Varför tycker du blä?

Jag tycker detta är bra. Vad tror ni detta kommer att betyda för Microsofts dominans? Alla enterprise databaser körs på Oracle och Java och alla mindre databaser körs på Microsoft SQL Server och C#? Eller MySQL och Java?

Java kommer bli än större nu. Eller?

Permalänk
Avstängd

Oracle + SUN = Sant. Java vs C#?

Oracle har nu precis köpt SUN. Inom high end segmentet så är det endast Oracle databasen som gäller. Eftersom Oracle poängterat att Java och Solaris är två av de största fördelarna, vad tror ni detta betyder för C#?

Det viktigaste i ett företag, själva affärsdatat, lagras på en databas. Oracle kommer ju vilja att alla använder Java tillsammans med Oracle för det absoluta toppskiktet. Och som insteg så kommer Oracle vilja att alla använder Java tillsammans med MySQL. Så Java kommer det att hårdsatsas på. Nu har Oracle en heltäckande portfölj, MySQL för små databaser och Oracle för high end.

Vad betyder detta för C#? Kommer C# degraderas ned till små företag och små klient applikationer och Java för de stora Enterprise servrarna? Vad tror ni?

Java vs C#, hur ändras maktbalansen?

Permalänk
Medlem

Så Mysql kommer att ägas av Oracle sen? blir intresant att se vad dom gör med den delen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
Varför tycker du blä?

Är väl bara att jag i allmänhet ogillar uppköp och ihopslagningar av företag.

Permalänk

Jag tror inte alls mycket kommer hända... Java, Solaris och Oracle har redan varit bra ihop och haft sina anhängare medan .NET och MS SQL har sina, finns nog inte en dotnet-utvecklare som får för sig att byta pga. den affären?

Visa signatur

Nikon D90, Nikon D7000, SB-600, 2xYN-460, Nikkor 18-105mm/3.5-5.6 VR, Nikkor 35mm/1.8, Nikkor 50mm/1.8D, Tamron 70-200/2.8, Tokina 11-16/2.8, Nikon 85/3.5 Macro
Flickr

Permalänk
Avstängd

Jag säger inte att dotnet utvecklare kommer att byta, jag undrar vad ni tror om denna affär har konsekvenser för något av språken. Kommer det småningom bli flera Java utvecklare eftersom Oracle är Java? Eller är affären av marginell betydelse?

Permalänk
Medlem

Det känns väl redan som att det långt före den här affären hade skiktat sig, så att Java och .NET användes just i olika områden - .NET för desktopapplikationer, Java EE för enterprisemonstren. En smula hårddraget kanske, men det är i varje fall vad jag kunnat se med mina lekmansögon.

Så min spontana känsla är att det inte kommer att förändra särskilt mycket alls.

Permalänk

Säger som badboll. Java och Oracle används redan tillsammans som highend och tror inte att mysql och java kommer att börja användas tillsammans... Svårt för dem att kontrollera och det används redan till så mycket annat

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av petabyte.se
Så Mysql kommer att ägas av Oracle sen? blir intresant att se vad dom gör med den delen.

Ja, det kan man undra. klart oroande faktiskt.

Frågan är väl om man ska börja kika på postresql och lära sej den databasen och därefter migrera. Jag litar helt enkelt på att Oracle vill satsa på Mysql och utveckla den vidare.

Jag hoppas dock att jag har fel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raxxor
Ja, det kan man undra. klart oroande faktiskt.

Frågan är väl om man ska börja kika på postresql och lära sej den databasen och därefter migrera. Jag litar helt enkelt på att Oracle vill satsa på Mysql och utveckla den vidare.

Jag hoppas dock att jag har fel.

Jag vet inte vem och vilka som står bakom postgresqls finanser, men det är en databas som fått väldigt mycket uppmärksamhet av Sun på senare tid, risken finns om de pushat en tid att den databasen också står och faller med mysqls öde.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag är inte särskilt insatt, men jag gillar det inte än så länge... MySQL? Hur blir det med Solaris/ZFS/DTrace och allt annat trevligt? Min optimistiska sida hade gärna sett IBM köpa upp Sun och släppa ZFS/DTrace som CDDL+GPL eller dylikt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Jag är inte särskilt insatt, men jag gillar det inte än så länge... MySQL? Hur blir det med Solaris/ZFS/DTrace och allt annat trevligt? Min optimistiska sida hade gärna sett IBM köpa upp Sun och släppa ZFS/DTrace som CDDL+GPL eller dylikt.

Jo, Håller med.

Jag hade oxå helst sett att ibm hade köpt Sun istället för Oracle.

Hur som helst så blir det intressant och se vad som händer med ZFS egentligen.

Oracle står ju nämligen bakom Btrfs, så frågan blir ju om de båda filsystemen slås ihop, ett av dom läggs ner eller om båda kommer att utvecklas parallellt (vilket låter korkat ur oracles synvinkel).

http://en.wikipedia.org/wiki/Btrfs

Och sen oracles linuxsatsning, vad blir det av den nu när dom har ett eget os innanför väggarna.

Permalänk
Medlem

Tror knappast att något av språken kommer "degraderas" av något sånt här. Krävs snarare en ny språkgeneration innan det kommer hända. Vi får hoppas att det blir så också, behövs konkurrens både språk och databasmässigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

KurreKula
...och tror inte att mysql och java kommer att börja användas tillsammans...

Que? MySQL har varit en väldigt populär databasmanager för Java-utvecklare under flera år, långt innan Sun köpte MySQL AB. Att MySQL sedan inte används som high end dbms är för att den fortfarande är för klen för det, men för de flesta javaee-applikationer fungerar den utmärkt.

Jag tror inte att affären kommer ha någon betydelse för MySQL's fortlevnad som vissa andra tror (inte här, men på nätet) - Oracle köpte ju Berkeley DB för några år sedan och den utvecklas som open source inom Oracle.

Personligen tror jag affären handlade om Suns hårdvaruutveckling, som Oracle kunde skaffa sig relativt billigt under rådande finanskris. Sparc och Oracle går ju hand i hand, men Oracle har inte tidigare haft någon hårdvaruteknisk avdelning.

Jag tror inte heller att det kommer att påverka .NET, då det fortfarande inte går att porta .NET över olika arkitekturer. Större enterprise-applikationer kommer fortfarande att köra Java...

Permalänk
Medlem

Jag säger väl samma sak här som i din andra tråd... http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=9117290...

Citat:

bjornie skrev:
citat:
KurreKula
...och tror inte att mysql och java kommer att börja användas tillsammans...

Que? MySQL har varit en väldigt populär databasmanager för Java-utvecklare under flera år, långt innan Sun köpte MySQL AB. Att MySQL sedan inte används som high end dbms är för att den fortfarande är för klen för det, men för de flesta javaee-applikationer fungerar den utmärkt.

Jag tror inte att affären kommer ha någon betydelse för MySQL's fortlevnad som vissa andra tror (inte här, men på nätet) - Oracle köpte ju Berkeley DB för några år sedan och den utvecklas som open source inom Oracle.

Personligen tror jag affären handlade om Suns hårdvaruutveckling, som Oracle kunde skaffa sig relativt billigt under rådande finanskris. Sparc och Oracle går ju hand i hand, men Oracle har inte tidigare haft någon hårdvaruteknisk avdelning.

Jag tror inte heller att det kommer att påverka .NET, då det fortfarande inte går att porta .NET över olika arkitekturer. Större enterprise-applikationer kommer fortfarande att köra Java...

Permalänk
Avstängd

Jag är emot IBM-SUN affär. IBM och SUN konkurrerar om exakt samma kunder. Det IBM hade gjort, är att döda SUN och fått alla SUNs kunder att använda IBM prylarna istället; AIX, Power CPU, Eclipse, etc. IBM är inte intresserad av SUNs teknologi, IBM är intresserad av SUNs kunder. IBM är väldigt byråkratiska och SUN lite vilda västern, kulturerna går inte ihop. Faktum är att SUN och IBM avskyr varandra. De har alltid konkurrerat hårt, och IBM skulle dödat SUN med glädje.

Oracle är intresserad av SUNs teknologi och produkter. Det finns inte mycket överlappning av produkter. Oracle har förrut deklarerat att Solaris är huvudplattformen för sin databas. Nu kommer Oracle fintrimmas för Solaris och för Niagara SPARC CPU.

Permalänk
Avstängd

Jag tänkte att denna tråd kunde diskutera C# vs Java, och den andra tråden andra aspekter än programmeringsspråken på denna affär. Men vi kanske kan diskutera även andra saker än språken här.

Jag tror MySQL lever kvar som instegsmodell till Oracles databas. Så MySQL kommer att bli bättre, men inte tillräckligt bra att hota Oracle. I vilket fall så är det Java som gäller för båda databaserna. C# kommer att bli för desktop apps. Inga seriösa stora backends kommer att köra C#.

Tror jag.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
Jag tänkte att denna tråd kunde diskutera C# vs Java, och den andra tråden andra aspekter än programmeringsspråken på denna affär. Men vi kanske kan diskutera även andra saker än språken här.

Jag tror MySQL lever kvar som instegsmodell till Oracles databas. Så MySQL kommer att bli bättre, men inte tillräckligt bra att hota Oracle. I vilket fall så är det Java som gäller för båda databaserna. C# kommer att bli för desktop apps. Inga seriösa stora backends kommer att köra C#.

Tror jag.

Jag slår ihop trådarna till en istället (så slipper jag fler klagomål ) och vill du ha en annan rubrik kan du bara säga till.

*Trådar hopslagna*

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

vad har språk och göra med databas? går ju och arbeta mot databaser vilket språk man än väljer nästan. den typen av språk som används internt i databasen brukar inte vara några större problem och fixa eftersom det även är lätt programmering

största risken med detta köpet är nog att Oracle försöker börja smyga in mer avgifter för MySQL

Permalänk
Medlem

Jag ser inte så många fördelar med detta. Vi var i full färd på jobbet med att migrera våran webbplattform från Oracle / WLS till MySQL / Glassfish för att komma undan Oracles dyra och krångliga licenser bland annat. Nu känns det som man helt plötsligt håller på byta till två produkter Oracle inte lär lägga någon större energi på.

Frågan är ju också vad som händer med tex. btrfs nu när Oracle har ZFS i sin portfölj.

Permalänk
Avstängd

Jag tror inte MySQL ändras vidare mycket. Oracle kommer att göra det väldigt enkelt att uppgradera till Oracle DB med förmånliga priser under de första 3 åren. Sen blir det vanliga priser. Jag tror det är riskfritt att migrera till MySQL - därför att om Oracle lägger ned det så finns MySQL kvar då det är öppen kod. Man kan inte döda öppen kod. Det är bara att forka av och MySQL skaparna har ju ett nytt företag som bara sysslar med MySQL. MySQL kommer att leva kvar som öppen kod, om Oracle lägger ned MySQL. Isåfall, utveckling kommer att ske i communityt och av det nya företaget.

Angående btrfs så ser det inte så ljust ut. btrs är ju ett svar på ZFS (enligt websidan). Om nu Oracle äger ZFS så behövs inte massa resurser på btrs som är flera år efter. Det kommer att kosta mycket pengar för att hinna ikapp ZFS. Då är det billigare att fortsätta utveckla ZFS - som har ett bevisat track record. btrfs finns som prototyp, det kommer att bli dyrt att få upp det till ZFS nivå. Jag tror Oracle skär alla band med btrfs och låter det utvecklas bäst det vill.

Detta är mina spekulationer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bjornie
Que? MySQL har varit en väldigt populär databasmanager för Java-utvecklare under flera år, långt innan Sun köpte MySQL AB. Att MySQL sedan inte används som high end dbms är för att den fortfarande är för klen för det, men för de flesta javaee-applikationer fungerar den utmärkt.

Jag tror inte att affären kommer ha någon betydelse för MySQL's fortlevnad som vissa andra tror (inte här, men på nätet) - Oracle köpte ju Berkeley DB för några år sedan och den utvecklas som open source inom Oracle.

Personligen tror jag affären handlade om Suns hårdvaruutveckling, som Oracle kunde skaffa sig relativt billigt under rådande finanskris. Sparc och Oracle går ju hand i hand, men Oracle har inte tidigare haft någon hårdvaruteknisk avdelning.

Jag tror inte heller att det kommer att påverka .NET, då det fortfarande inte går att porta .NET över olika arkitekturer. Större enterprise-applikationer kommer fortfarande att köra Java...

.NET är ju redan portat till olika arkitekturer i och med mono.

Jag gillar C# som programmeringsspråk och Java är väl rätt lika i syntaxen sägs det men för min del kör jag hellre C# än java då det är det jag kan bäst av dessa. Jag kör även OpenSolaris och gillar det också. Jag hoppas OpenSolaris får bättre stöd för mono i framtiden nu verkar det vara lite si och så med det (finns något paket till någon gammal version av mono via tredjepartskällor).

Man kan även använda MySQL utan problem med C# så det är väl ingen konflikt mellan java och C# och olika databaser som jag ser det. Man kan väl köra mot vilken databas man vill med C# såväl som Java?

Permalänk
Medlem

När det gäller C# vs java så förändrar inte detta någonting.

Överhuvudtaget så kommer nog inga stora förändringar att ske direkt. Utan möjligen då vad som händer med btrfs och ZFS .

Det stora frågan är om Oracle kan få SUN att tjäna pengar på sina fria programvaror och inte bara hårdvara.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
.NET är ju redan portat till olika arkitekturer i och med mono.

Jag gillar C# som programmeringsspråk och Java är väl rätt lika i syntaxen sägs det men för min del kör jag hellre C# än java då det är det jag kan bäst av dessa. Jag kör även OpenSolaris och gillar det också. Jag hoppas OpenSolaris får bättre stöd för mono i framtiden nu verkar det vara lite si och så med det (finns något paket till någon gammal version av mono via tredjepartskällor).

Man kan även använda MySQL utan problem med C# så det är väl ingen konflikt mellan java och C# och olika databaser som jag ser det. Man kan väl köra mot vilken databas man vill med C# såväl som Java?

Och hur bra fungerar mono _egentligen_? Jag har försökt använda det, tro mig, men det är sjukt mycket enklare att dra in någon Win-installation virtualiserat och köra med VS.NET Express än att försöka utveckla i C# under Mono. Det är ju tyvärr 3.5 av .NET-ramverket som är roligast att arbeta med, där man kommer åt snygga verktyg i C# som closures vilket inte finns i Java (ännu) och LINQ. Förhoppningsvis ger samarbetet mellan Novell och Microsoft utdelning till slut och att Mono kommer ikapp officiella releasen. Då kommer jag absolut hoppa på Mono-tåget.

Samtidigt säger du själv att du hoppas att OpenSolaris får bättre stöd för Mono - du motsäger dig själv lite. Mono fungerar i dagsläget på GNU/Linux, Mac och Windows - det är bara tre arkitekturer (av hur många?). Jämfört med Java är det en loska i havet...

Visst kan du i .NET använda i stort sett vilken databasmotor du vill, så länge det finns drivrutiner för det.

Permalänk
Medlem

Jag har ärligt talat inte programmerat C# under mono ännu, men enligt vad de säger själva så ska det funka på diverse plattformar:
http://mono-project.com/Supported_Platforms

Teoretiskt så går det alltså att porta .NET till olika plattformar, men jag håller med dig att mono ligger lite efter i versionerna så man blir ju lite begränsad. Jag hoppas också mono ska komma ikapp så att man får ett verkligt plattformsoberoende även om man kör .NET 3.5.

Angående OpenSolaris så har jag läst om någon som lyckats kompilera mono själv till någon senare version men det färdiga paket som finns är ganska föråldrat:
http://www.blastwave.org/packages.php/mono

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
[B]Jag har ärligt talat inte programmerat C# under mono ännu, men enligt vad de säger själva så ska det funka på diverse plattformar:
http://mono-project.com/Supported_Platforms

Najs, jag hade tydligen fått det om bakfoten.

Citat:

Teoretiskt så går det alltså att porta .NET till olika plattformar, men jag håller med dig att mono ligger lite efter i versionerna så man blir ju lite begränsad. Jag hoppas också mono ska komma ikapp så att man får ett verkligt plattformsoberoende även om man kör .NET 3.5.

(Y)