Permalänk
Medlem

Värt med ny vattenkylning för i7?

Funderar på att beställa ett i7 system nu, och tanken är ju att få ut så mycket prestanda som möjligt ur den såklart. Funderar därför på att fortsätta köra vattenkylning (gör det idag till min C2D)... Frågan är om jag måste köpa ny bättre vattenkylning i så fall?

Har nu en Swiftech dual radiator
Laing DDC 18W pump med PetraTech's custom top
Aqua-Extreme MP-05 CPU-block (s775)

Har fått för mig att det är ganska bra grejer, men duger det till i7? Är fullt medveten om att jag måste köpa ett moderkort med s775 mounting holes om jag ska behålla blocket. Hur mycket bättre kylning i % uppskattar ni att nya grejer skulle ge? Låt säga en trippel radiator plus nytt CPU-block? Pumpen är jag nöjd med så det blir nog ingen ny.

i7 system ska byggas i en CM HAF 932 så plats finns det.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Det är klart. Varför skulle inte det duga till I7? Du behöver bara köpa ett nytt block.

Visa signatur

||Lian Li V3000+||
Main system: Asus ROG STRIX Z790-F, Intel i9 13900kf, 96gb DDR5 5600MHz, Gigabyte RTX4090||
Sekundär system: Asus ROG STRIX B760-I, Intel i5 12600k, 32GB DDR5 5600MHz||
||Nikon Z6ii, 24-200 f4-5.6|| 105 z macro f2.8||

Permalänk
Medlem

Vad är det som är klart?

Vad är det som gör att jag MÅSTE köpa ett nytt block?

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2000+
Vad är det som är klart?

Vad är det som gör att jag MÅSTE köpa ett nytt block?

du behöver ett block eller monteringskitt till s 1366, det ennda s1366 mobot jag vet som har S775 hål är foxconn blodrage, och dem är svåra att få tag på i sverige.

Visa signatur

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |
Lek: 2600K ES (X54) och några olika 1155 brädor
Foto:Nikon D3s, 85/1.4, 50/1.4, 35/1.4, 24-70/2.8, SB-900

Permalänk
Medlem

Asus P6T icke deluxe har ju hål för s755 kylare, har funderat på ett sådant. Vill ju hellre ha Deluxe men den har det ju tyvärr inte

Men ja visst vore det bäst med ett nytt block. Vilket är bäst?

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

tänkte tillägga att det finns o köpa "sockel converter" som gör precis det namnet antyder. har du 775 vill ha 1366 så sätter du in denna lilla grej och kan koppla det på vilket moderkort som helst. dock fungerar detta till att omvandla kylarfästen men inte hela sockeltypen. det kanske kan va ngt för dig eller vad tycker du ?

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2000+
Asus P6T icke deluxe har ju hål för s755 kylare, har funderat på ett sådant. Vill ju hellre ha Deluxe men den har det ju tyvärr inte

Men ja visst vore det bäst med ett nytt block. Vilket är bäst?

Köp ett Asus X58 GENE. Presterar lika bra som storebror, kostar mindre och har monteringshål för 775.

Permalänk
Medlem

Ja varför inte, men blir det lika bra kontakt som utan converter? Vilka tillverkare finns det?

EDIT: Tack för tipset men M-ATX blir för litet tyvärr, behöver fler slots än så.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

asus rampage II GENE har dubbla hål också men det är ju micro atx eller vad det heter.... Vanliga P6T har också dubbla hål...

Permalänk
Medlem

Hehe allt det har nämnts redan

EDIT: Men vad säger ni, är det värt med en trippel rad eller duger det min min dual när jag bara ska vattenkyla CPU'n? Hur många grader kan det skilja? Och vilket CPU block är bäst till 1366?

EK Supreme i7 ?
XSPC Delta V3 ?

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

jag är inget proffs på vattenkylning i nåt avseende, men jag skulle nästan våga tippa på att öka från en dual till en triple radiator när man endast ska kyla en cpu, är bortkastade pengar. även om du får låt säga 5C mindre i Absolut 100%load (som man ändå aldrig ligger på), så kommer det INTE resultera i några mirakel när det kommer till prestandavinster genom överklockning. 50mhz hit och dit.. det ger inte ens en märkbar skillnad..

Mina to cents vettu!

EDIT: Är det dock som för mig, en ren princip sak att det kliar i fingrarna för att få bort den där sista graden celsius, bara för att det känns lugnande och ger en ro i själen av att veta att varenda liten hertz är framlockad ur din stackars prolle, så är kanske en triple rad inte så onödigt ändå, men Endast då..

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem

Heat Killer V3 verkar riktigt bra till i7 annars har man fått bra resultat med Koolance K350 men den kräver mycket tryck helst dubbla pumpar.

Hyggligt test av block på
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=220897
och
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=221243

Tycker då en dual rad ska räcka för "bara" en i7, beror ju i och för sig på vad man kör för fläktar.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk

Kollade precis länkarna ovan och delta v3 blocket fick bättre betyg här http://www.overclock3d.net/reviews.php?/cases_cooling/waterbl... mycket bättre än i den ovan så en av dom är nog fel. Dock är heatkiller 3.0 bäst så köp den om du kan få tag i den, i andra hand xspc delta v3. Jag har själv ett v3 och är nöjd, det skiljer så lite i temperatur oavsett vilket du väljer att det inte gör någon skillan i verkligheten, dock är det viktigt med högre flöde om de presterar lika annars. Just flödet är bra på hk 3.0 och delta v3 blocket vilket gör de till ett bra val oavsett vilket du väljer.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Jag har för mej att detta ska va grymt bra...

http://www.indomo.se/index.php?mode=item&id=4487&session=fcf6...

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ant3
Jag har för mej att detta ska va grymt bra...

http://www.indomo.se/index.php?mode=item&id=4487&session=fcf6...

jo, det är bäst idag, lite dyrare bara

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Heat Killer ser ju riktigt bra ut, blir nog en sådan tack för tipset!

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk

HK 3.0 är ett riktigt grymt block. Såg en på XS som jämförde sin D-tek V2 mot HK 3.0 och fick 3C bättre direkt. Men man ska ju veta också att HK är mer restriktiv än D-tek.

På frågan om du ska behålla Swiftech-kylaren (MCR-Q 220 kanske). Den kommer att fungera men jag är övertygad om att du kommer få snarlika temperaturer som med en Ultra 120 Xtreme. Som max rör de väl sig om mellan 3-5C skulle ja gissa. 3D-party vattenkylningskit som är medelmåtiga (dual-radiator) + i7 är iaf verkligen ingen väg man ska gå. Man kan tycka att en del dual bör räcka men en i7 blir varmare än man tror. Håller du tillbaka och fortsätter med dual'n så förvänta inga supertemperaturer.
En medelmåtig trippel i så fall eller XSPC's RX240, PA120.2, Magicool Xtreme har stått sig bra också.

Du har ett utmärkt grundkoncept däremot med Laing DDC (18w) och en HK 3.0 på de blir riktigt bra.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Tack för ytterligare tips coolerfreak!

Åh, är verkligen dual raddar så dåliga att de kan mätas med luftkylning alltså? Eller är det just Swiftech MCR220 (tror det är den, ser exakt ut som en sådan) som är sämst? Den verkar ju kosta ungefär som andra radiatorer.

Du skriver medelmåttiga men det verkar som att de du nämner är bland de bästa? PA120.2 kostar ju tex ca 800kr och RX360 (du skrev 240 men du menade 360 antar jag) kostar ju också ca 800kr. Det låter mer som high-end tycker jag? Hur mkt ska man egentligen lägga på en radiator?

Magicool Extreme var ju dock rätt billigt och såg riktigt snygg ut i både svart och silver...

Kan ni tipsa om några bra sidor som säljer bra vattenkylning? Har kollat på overclockers.co.uk och aquatuning.de

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

HK blocket verkar prestera riktigt bra men är som sagt rätt dyrt. Jag kommer köra på Supreme LT till min kommande i7 rigg. Jag har ett par Danger Den dual radiatorer och tror inte det kommer vara något problem att kyla ner CPUn med en av dom.

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP

Permalänk
Medlem

Kan ju börja med min dualradde, känner jag att det behövs mer prestanda så får jag väll köpa en trippel då. Om nu inte Swiftech'n är erkänt dålig?

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2000+
Tack för ytterligare tips coolerfreak!

Åh, är verkligen dual raddar så dåliga att de kan mätas med luftkylning alltså? Eller är det just Swiftech MCR220 (tror det är den, ser exakt ut som en sådan) som är sämst? Den verkar ju kosta ungefär som andra radiatorer.

Du skriver medelmåttiga men det verkar som att de du nämner är bland de bästa? PA120.2 kostar ju tex ca 800kr och RX360 (du skrev 240 men du menade 360 antar jag) kostar ju också ca 800kr. Det låter mer som high-end tycker jag? Hur mkt ska man egentligen lägga på en radiator?

Magicool Extreme var ju dock rätt billigt och såg riktigt snygg ut i både svart och silver...

Kan ni tipsa om några bra sidor som säljer bra vattenkylning? Har kollat på overclockers.co.uk och aquatuning.de

En mcr220 kör över en true 120 när det gäller prestandan, även en mcr120 med rätt fläkt skulle lätt matcha en true120 extreme(finns ju galningar som har kör ett helt "modernt" system på en 120.1 för att se om den kunde hantera den belastningen)

Och när det gäller mcr serien så är den #1 när det gäller prestandan(när det gäller tunna radiatorer, pa120.x serien och dess kloner är givetvis bättre, men de är också dubbelt så tjocka som en mcr) så oroa dig inte för att du har en dålig radiator.

Och om du känner att prestandan inte räcker till, köp en till 120.1 eller 120.2 radiator.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mangler
Och om du känner att prestandan inte räcker till, köp en till 120.1 eller 120.2 radiator.

Tänkte precis skriva samma sak. För det blir väll ingen märkbar prestanda skillnad av att köra 2 lite mindre radiatorer istället för en större?

Permalänk
Medlem

Altså alla former av extra eller större radiatorer tjänar du lite på ! Jag kör med mitt gamla system och kan slå fast att dubbla rad kyler bra mycket bättre än luft men jag stoppar snart in en dubbel till i taket på min låda...... för jag kör med ht på och det gör hela skiten ca 10 grader varmare hos mig. Har du råd och plats så handla radiatorer i fläng för oavsett om de inte tar ner tempen drastiskt så stabiliserar de också så du får mindre fluktuationer som ett andra plus.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren, nu är jag lite klokare!

2 radiatorer får ju plats i chassit så kanske blir det i framtiden vem vet

EDIT:

Nu är denna beställning lagd från aquatuning.de:

Det mesta är till en kompis som ville ha vatten, men som ni ser blev det Heat Killer V3.0 iaf. Han kommer ju dock köra trippelradd så ska bli kul att jämföra hans temps mot mina.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mangler
En mcr220 kör över en true 120 när det gäller prestandan, även en mcr120 med rätt fläkt skulle lätt matcha en true120 extreme(finns ju galningar som har kör ett helt "modernt" system på en 120.1 för att se om den kunde hantera den belastningen)

Och när det gäller mcr serien så är den #1 när det gäller prestandan(när det gäller tunna radiatorer, pa120.x serien och dess kloner är givetvis bättre, men de är också dubbelt så tjocka som en mcr) så oroa dig inte för att du har en dålig radiator.

Och om du känner att prestandan inte räcker till, köp en till 120.1 eller 120.2 radiator.

Absolut.. jag håller med men de beror ju också på hur pass man vill strypa ljudnivån, nu vet inte jag direkt vad han siktar på så. Nu siktar han förstås bara på cpu men skulle de finnas sug för mer så är de inte fel att ha en schyst rad som backar upp för mer.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Har haft vattenkylning till mobo/gpu/cpu men det är för jobbigt. Jag byter komponenter ganska ofta så det blir extremt jobbigt om man har många saker i loopen. Därför har jag bestämt mig för enbart CPU denna gång och det kommer inte att byggas ut.

Sen siktar jag såklart på låg ljudnivå... där kanske trippel radd har övertaget då man kan ha fler fläktar på lägre varv. Men som sagt vi får se hur det blir detta!

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”