Permalänk
Medlem

Grafikkortet skadat!

Hej!

Efter en otäck olycka så är mitt ny inköpta grafikkort skadat, ett HIS Radeon 4830 - 512mb Iceq 4
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=404918

Det var nämnligen så att under gårdagens frukost vid datorn så råkade jag välta ut ett halvt glas med Oboy, på något vänster så hamnade det Oboy på grafikkortet, detta var dock ingenting jag lade märke till då datorn fortsatte att gå som vanligt.

Jag stängde senare av den för att jag skulle iväg för att gymma och när jag kom hem så funkade datorn som vanligt. Av en slump så fick jag se att det var Oboy på kortet och jag bestämde mig för att rengöra det. Efter rådfrågning av min bror så tyckte han att vi borde testa att ta bort det med kemiskt ren aceton, rätt eller fel? Iallafall så försökte vi det men det gick inget vidare. Vi lätt det istället vara eftersom att det fungerade innan vi skulle rengöra det.

Givetvis när vi testar datorn så fungerar inte grafikkortet. Vi testade kortet i brorsans dator och det funkade inte heller där.

Finns det någon chans att det kommer att fungera igen om man får det rengjort? Surt att kasta 1300kr i sjön=/
Trots allt så fungerade ju också kortet innan vi skulle rengöra det och jag har mycket svårt att se, att vi skadade kortet när i vi gjorde detsamma. Vi insåg ju att det inte skulle fungera och lätt det istället vara.

Vad ska man rengöra med? Isopropanol - Isopropylalkohol ska vara bra har jag läst i forumet, vart får man tag i det?

Tack på förhand!

Edit: Oboy'n sitter för hårt för att Isopropylalkoholen ska kunna lösa upp det. Ser ganska mörkt ut med andra ord...

Edit2: Det är inte Oboy över hela kortet utan bara små fläckar på ett fåtal ställen. Detta räckte nog dock för att det skulle sluta fungera alternativt att det gick sönder när vi skulle rengöra det första gången med kemiskt ren aceton. Ska sätta in det lite senare för att försöka en gång till.

Tack ändå för alla svar!

Permalänk
Medlem

Och hur gick själva rengöringen till rent praktiskt? Ni lär väl knappast ha besprutat kortet i datorn med acton rakt av bara?

EDIT: O'boy är väl knappast någon kemikalie så man behöver väl inte överdriva med div. frätande substanser? Låter som vanligt ljummet vatten och lite Yes skulle räcka got och väl.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Re: Grafikkortet skadat!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av _gabbEE
Vad ska man rengöra med? Isopropanol - Isopropylalkohol ska vara bra har jag läst i forumet, vart får man tag i det?

Tack på förhand!

Det använder jag för kretskortsrengöring kan köpas apoteket bland annat.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.Mabuse
Och hur gick själva rengöringen till rent praktiskt? Ni lär väl knappast ha besprutat kortet i datorn med acton rakt av bara?

EDIT: O'boy är väl knappast någon kemikalie så man behöver väl inte överdriva med div. frätande substanser? Låter som vanligt ljummet vatten och lite Yes skulle räcka got och väl.

Nej det gjorde vi såklart inte, Aceton på en bit kaffefilter som enligt brorsan skulle vara det bästa och inte skada grafikkortet. Jag försökte även med aceton på en tvättlapp.

Vi gjorde ju allting så varsamt vi kunde för att inte skada kortet.

Grejen är ju den att oboy'n sitter ganska bra och jag vet inte om jag vågar med vatten och YES. Det som är bra med Aceton och ännu bättre med isopropanol är att det avdunstar vilket då gör att det blir helt torrt. Är rädd för att det inte blir så med vatten.

Men någon får gärna bekräfta, går det med Vatten och YES?

Permalänk
Medlem

isopropanol är TUSENTALS gånger bättre än vatten/yes.
Det används professionellt för kretskortsrengöring samt annan elektronikrengöring!

ANVÄND INTE VATTEN.

1) Isopropanol dunstar HELT och lämnar inga som helst rester (det gör vatten, både i form av kalk och evn. rostflagor samt klor)
2) Isopropanol är bättre än aceton, då det är svagare? och mer skonsamt mot plaster och liknande.

Finns att köpa på apoteket i 1L flaskor för nån hundring. Finns även på kjell & co (www.kjell.com) samt ELFA (DYRT!)
Grymt värt och räcker länge. Underbart att ta bort kylpasta eller limrester med!

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Medlem

Re: Re: Grafikkortet skadat!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av roxkz
Det använder jag för kretskortsrengöring kan köpas apoteket bland annat.

Jo, Mamma köpte med en hem så det blir väl att testa då!

Permalänk
Medlem

förstår inte varför behöver du rengöra grafikkortet igen , ni har ju förstört den på första försöket

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tyoma
förstår inte varför behöver du rengöra grafikkortet igen , ni har ju förstört den på första försöket

Antagligen för att kunna skicka den tbx till affären för garanti. Blir svårt att få den godkänd om kortet är dränkt med oboy.
Sen varför man äter frukost över en öppen datorlåda är en fråga som jag gärna vill ha en svar på.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redzo
Antagligen för att kunna skicka den tbx till affären för garanti. Blir svårt att få den godkänd om kortet är dränkt med oboy.
Sen varför man äter frukost över en öppen datorlåda är en fråga som jag gärna vill ha en svar på.

Har inga planer på att försöka lura till mig pengarna genom garantin, Kortet är heller inte dränkt med oboy, det är några fläckar på ett par ställen.

Datorlådan var stängd, har haft maximalt med oflyt bara=/

Permalänk
Medlem

Aceton var nog ingen bra idé. Det löser upp plast. Det bästa hade nog varit att ta ut grafikkortet och blåsa rent med lite tryckluft och sedan låta det torka helt innan det körts igång. Tyvärr är det nog acetonen som kan ha skadat kretskort eller någon komponent.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tyoma
förstår inte varför behöver du rengöra grafikkortet igen , ni har ju förstört den på första försöket

Vill du specificiera vad det är som vi har gjort fel? Använde vi fel grejer eller är det bara helt enkelt så att du tar för givet att kortet är sönder?

Situationen ser inte så bra ut men jag ska göra ett försök.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av poeman
Aceton var nog ingen bra idé. Det löser upp plast. Det bästa hade nog varit att ta ut grafikkortet och blåsa rent med lite tryckluft och sedan låta det torka helt innan det körts igång. Tyvärr är det nog acetonen som kan ha skadat kretskort eller någon komponent.

Okej, om det är som du säger så är det synd. Det enda positiva med detta är att jag har lärt mig något av det. Aldrig mer frukost vi datorn. Datorlådan var ju stängd men ändå så lyckas det komma lite grann på grafikkortet. Satans otur!

Permalänk
Medlem

Det kan ju även vara så att någon komponent skadats vid själva rengörandet (statisk elektricitet). Kan dock kanske vara en idé att låta kortet vara ett dygn och testa igen i datorn (så det är helt torrt).

Permalänk
Medlem

Ni har väl plockat isär kortet? Om inte så är det ju svårt att se vad som behöver rengöras. Efter att ha plockat isär kortet är det väl bara att bada kåpan och kylblocket i vatten eller vad som helst tills det blir rent. Själva kortet kan ni som sagt rengöra med någon alkohol eller motsvarande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av poeman
Det kan ju även vara så att någon komponent skadats vid själva rengörandet (statisk elektricitet). Kan dock kanske vara en idé att låta kortet vara ett dygn och testa igen i datorn (så det är helt torrt).

Jo har iallafall tänkt att testa en gång till o hoppas på det bästa. 1300kr är mycket för en kille som just nu är arbetslös.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av las
Ni har väl plockat isär kortet? Om inte så är det ju svårt att se vad som behöver rengöras. Efter att ha plockat isär kortet är det väl bara att bada kåpan och kylblocket i vatten eller vad som helst tills det blir rent. Själva kortet kan ni som sagt rengöra med någon alkohol eller motsvarande.

Det räckte med att bara tar ur kortet ur chassit. Det är alltså ingen katastrof. Det är inte Oboy över hela kortet utan bara små fläckar på ett fåtal ställen. Detta räckte nog dock för att det skulle sluta fungera alternativt att det gick sönder när vi skulle rengöra det första gången med kemiskt ren aceton.

Permalänk
Medlem

Säger bara: ESD. Sitta och gnugga på elektronikkomponenter låter inte bra.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Grafikkort med en aning oboy på! :-)

Jag måste bara säga att jag också tyckte det va fasligt roligt med grafikkort och oboy. Och i detta fallet verkar det ju vara en rätt elakartad oboy som inte äns aceton biter på Hahahahhahahahahahahahahhha!

Eyyy gabbEE liiiiisssna!!

Exakt vad som är skadat på kortet är ju extremt svårt att veta även om man hållt i kortet själv. Kan ju ha blivit ESD skador eftersom du säkert inte höll i kortet med ett ESD-armband runt armen. Sedan kan ju säkert både acetonet och oboy'n gjort sitt som någon ovan här antydde. I vilket fall som helst så ta nu den här Isopropanolen som din mamma köpte, ta några topz som du lätt fuktar i Isopropanolen och börja gnugga på oboyfläckarna. Alltså de kan bara inte sitta kvar när du gör det. I sådana fall tycker jag du skall ringa oboy-centralen och fråga vad det är för nåt brunt pulver du fått egentligen.

Se till att få bort alla eventuella fettfläckar etc ifrån kortet och skicka sedan tillbaka det till antingen tillverkaren eller butiken du köpte det.

Vissa här lyfter säkert på ett ögonbryn eller två åt detta men skit i det.
Bara skicka tillbaka, är 99,9% säker på att du får ett nytt om det inte finns fysiskt synlig skada på kortet när du är klar.

Tillverkaren snabbtestar säkert kortet och slänger det sedan i elektronikskroten.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jine
isopropanol är TUSENTALS gånger bättre än vatten/yes.
Det används professionellt för kretskortsrengöring samt annan elektronikrengöring!

ANVÄND INTE VATTEN.

1) Isopropanol dunstar HELT och lämnar inga som helst rester (det gör vatten, både i form av kalk och evn. rostflagor samt klor)
2) Isopropanol är bättre än aceton, då det är svagare? och mer skonsamt mot plaster och liknande.

Finns att köpa på apoteket i 1L flaskor för nån hundring. Finns även på kjell & co (www.kjell.com) samt ELFA (DYRT!)
Grymt värt och räcker länge. Underbart att ta bort kylpasta eller limrester med!

Varför skulle han inte använda vatten? När jag körde kompressorkylning och hade vaselin på moderkortet duschade jag flera kort med varmt vatten, sålänge man torkar dom innan start ska det vara lungt

Permalänk
Medlem

Hej!

Det var nu snart ett halvår sedan som jag råkade ut för denna smått otroliga incident(Läs inlägg #1), tänkte komma med en lite update:)

För ca. 2 månader sedan så bestämde jag mig för att köpa en ny dator. Den gamla jag hade började krångla, datorn blev ständigt för varm mm.
Denna anledningen tillsammans med att det skulle vara skönt att uppgradera sig lite, resulterade i mitt beslut att köpa nya delar.

Eftersom att jag hade en liten budget så kom jag på idén om att jag kanske borde testa det grafikkortet som jag hade sönder en gång till innan jag bestämmer mig för ett nytt grafikkort också. Jag hade ju egentligen inget att förlora så vad jag gjorde var att jag:
Under ca. en timmes tid pillade med en knappnål på grafikkortet, för att försöka skrapa/pilla bort oboy-fläckarna. Efter detta så spolade jag kortet under kranen och efter det så torkade jag det med en handduk för att få bort det värsta av vattnet. Det sista jag gjorde var att lägga in kortet i varmluftsugn på 60gader i 10 minuter. Detta för att få bort fukten på de ställena där jag inte kom åt med handduken.

Låter helt sjukt, jag vet och tro mig att jag blev förvånad när kortet sedan fungerade utan problem.
Att jag sparade ca. 1500kr där också var verkligen en bonus:)

Edit: Skam den som ger sig..

Permalänk
Medlem

jag fattar inte varför folk säger att man inte ska använda vatten.... det är lätt att ta bort om man värmer kortet som du gjorde, har skälv gjort det åt kompisar flera gånger. men hade inte sett den här tråden först idag=P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silles
jag fattar inte varför folk säger att man inte ska använda vatten.... det är lätt att ta bort om man värmer kortet som du gjorde, har skälv gjort det åt kompisar flera gånger. men hade inte sett den här tråden först idag=P

För att "vattnet" som du tar ur kranen innehåller ganska mycket mer än bara vatten. Framför allt om man tar varmvatten som kommer från kopparledningarna i huset. När vattnet har avdunstat kommer allt annat som fanns i det från början att finnas kvar (kalk, koppar, rost, döda råttor, krokodiler, etc).

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Medlem

Ops, gjorde ett inlägg i fel tråd, ber om ursäkt för dumpen:)