Permalänk

Ny i7 dator!

Hej alla glada!

Nu är det så att jag funderar på en ny dator och jag drar mig hela tiden till en dator med en i7 processor, så det får nog bli en sån så jag inte ångrar mig sen, haha.

http://www.prisjakt.nu/minsida.php?a=madakralc&k=656742

Först och främst vill jag säga att jag redan har 2st 1tb Western Digital diskar så ni inte tror att jag har glömt det. För det andra så undrar jag helt enkelt om den verkar vettig och om ni tror det blir nån flaskhals någonstans. Sen undrar jag om det är ett bra grafikkort jag valt och om det passar i chassit, så att det inte är för stort. Sen funderade jag på om 750W räcker, men det måste det väl göra..?

Hoppas ni kan hjälpa mig reda ut mina frågetecken!

Tack för ett superforum!

Permalänk
Avstängd

Vad är budgeten din mes?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Az1337
Vad är budgeten din mes?

Nu fattar jag inte riktigt varför jag är en mes, men den är på runt 10-12 tusen.

Permalänk
Avstängd

Okej vad bra, skojade skulle bara se hur du reagerar, sorry, hihi Men ditt paket ser bra ut, och nätaggregatet räcker till och med till 3 stycken hd4890 om så skulle vara fallet

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Az1337
Okej vad bra, skojade skulle bara se hur du reagerar, sorry, hihi Men ditt paket ser bra ut, och nätaggregatet räcker till och med till 3 stycken hd4890 om så skulle vara fallet

Lugnt, men då undrar jag det där med hur långt grafikkortet är också, min kompis köpte ett nytt kort och det var för långt. Orkar inte vara med om samma problem som honom Men jag antar att det får plats, eller..?

Permalänk
Avstängd

ja, en nine hundred borde klara det

Permalänk

Nice! Andra får gärna komma med andra försvag och invändningar också. Om någon orkar så får den gärna komma med ett förslag på skärm som är mellan 20-24" och som inte kostar allt för mycket, 2500kr max.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Angående grafikkort...

Fick ta bort fläkthållaren vid hårddiskburarna för att få plats med mitt 8800 Ultra i mitt Antec 902.

Vet inte hur långt ett 4890 är, med 8800 Ultra är jävligt långt.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Ett 4890 är lika långt som ett 4870, vilket jag får plats i mitt TRÅNGA Antec Sonata III (bra mycket mindre än Antec 900).

Om det är en speldator du är ute efter skulle jag köra på ett phenomII paket och dubbla grafikkort. (650W Corsair räcker).
Men det är bara om du vill ha en dubbelt så bra speldator som den du har plockat ihop!:P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av id_hunter
Men det är bara om du vill ha en dubbelt så bra speldator som den du har plockat ihop!:P

Det måste allvarligt talat vara det dummaste jag hört på länge.. Sedan när har ATi lyckats med 100% skalbarhet? Nej just det, aldrig nej.
Dessutom har TS redan klargjort att det är Nehalemplattformen han vill ha råd om, såå...

On topic har jag två saker TS bör ta med i beräkningen:
1: i5 kommer snart, ser ut att prestera galet bra i spel (i vissa fall t.o.m. bättre än i7 920), vilket verkar vara vad du ska ha burken till, och dessutom vara ett antal tusenlappar billigare (det pratas om moderkort för dryga tusenlappen jmf med X58-kort som går på mellan 2500 och 3600+).
2: Om du ändå vill köra X58-plattformen så kör på wn Xeon W3520 istället för en i7 920, speciellt om du tänker överklocka lite, då dessa är i princip en i7 920 D0 (en senare revision av 920:an som klockar bättre än den första revisionen, C0).

Sist men inte minst, lycka till

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Det måste allvarligt talat vara det dummaste jag hört på länge.. Sedan när har ATi lyckats med 100% skalbarhet? Nej just det, aldrig nej.
Dessutom har TS redan klargjort att det är Nehalemplattformen han vill ha råd om, såå...

1: i5 kommer snart, ser ut att prestera galet bra i spel (i vissa fall t.o.m. bättre än i7 920), vilket verkar vara vad du ska ha burken till, och dessutom vara ett antal tusenlappar billigare (det pratas om moderkort för dryga tusenlappen jmf med X58-kort som går på mellan 2500 och 3600+).
2: Om du ändå vill köra X58-plattformen så kör på wn Xeon W3520 istället för en i7 920, speciellt om du tänker överklocka lite, då dessa är i princip en i7 920 D0 (en senare revision av 920:an som klockar bättre än den första revisionen, C0).

Det måste allvarligt talat vara det dummaste jag hört på länge..
Jag skrev aldrig vilken grafikkortstillverkade jag rekommenderade.
Inlägget handlade om att phenomII och I7 har samma spelprestanda, så jag undrade om han var ute efter att spela eller göra något annat. Om han nu vill ha en speldator skulle två grafikkort och phenomII vara bättre än ett grafikkort och I7.
Sen om han ska välja ATI eller Nvidia, det skrev jag aldrig! Läs om, läs rätt!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX

Problemet är dock att jag inte hinner vänta på i5, för jag måste köpa min dator ganska omgående. Jag har också hört att Xeon W3520 är nästan samma sak som en i7 920 med d0-stepping. Men, jag har alltid fått för mig att xeon processorer endast är till för servrar, menar du att spelprestandan hade varit snarlika mellan dessa?

Tack för all hjälp!

edit: sär skriv mer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av madakralc
Problemet är dock att jag inte hinner vänta på i5, för jag måste köpa min dator ganska omgående. Jag har också hört att Xeon W3520 är nästan samma sak som en i7 920 med d0-stepping. Men, jag har alltid fått för mig att xeon processorer endast är till för servrar, menar du att spelprestandan hade varit snarlika mellan dessa?

Tack för all hjälp!

edit: sär skriv mer.

Ah, okej, då är jag med
Du har hört helt rätt ang. Xeon W3520, den är näst intill identisk med Core i7 920 i D0, det som skiljer är att Xeon har stöd för ECC-minne, men det innebär ju inte att man måste använda detta. Min egen anledning till att köpa en W3520 istället för en i7 920 är att jag då garanterat får en D0:a och dessutom en som "handplockats" för att den är speciellt stabil och därför lämpar sig som serverprolle.
Spelprestandan ska därför vara identisk, men överklocknignspotentialen bör ha slagsida mot W3520
Sär-skriv ifiera Mera!