Permalänk
Medlem

Samsung P2450H fakta någon???

Tja, Kollade igenom webhallens sortiment av 24 tums skärmar nyss och hittade en skärm som verkar för bra för att kosta som den gör och det finns absolut ingen fakta eller reviews någonstans om den, jag har googlar sönder om skärmen men det finns ingenting fakta eller nåt om den förutom det som webhallen skrivit..

http://www.webhallen.com/prod.php?id=99155

Permalänk
Medlem

Ser inte vad som gör skärmen så bra för sitt pris faktiskt.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

den har 70000:1 kontrast, dom andra har väll max 50000 eller under, den har 2ms och den är 1920x1080. kanske inte för bra för att kosta som den gör, ok men den verkar ändån riktigt vass för en TN? eller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MomoSWE
den har 70000:1 kontrast, dom andra har väll max 50000 eller under, den har 2ms och den är 1920x1080. kanske inte för bra för att kosta som den gör, ok men den verkar ändån riktigt vass för en TN? eller

Det är dynamisk kontrast inte riktig sådan, det är ungefär lika givande specifikationer som musikwatten på billiga ljudsystem.

Så hurpass bra den är återstår att visa sig tills någon köper den och jämför eller en recension dyker upp. Men dess halvdassiga ergonomi och 16:9 talar ju inte direkt till dess fördel i min mening.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

okej.. är inte så proffs när det gäller bildskärmar, har kollat runt på forum och grejer och varenda användare gnäller på varenda skärm för att nåt är dåligt med den :S verkar inte som om någon 24 tummare eller bildskärm är bra alls när man läser igenom allas kommentarer :/ men asså en annan sak varför är 16:9 dåligt? ska man inte ha det till spelande o så eller?

och vilken skärm är isf en bra skärm?

Permalänk
Medlem

Alltid nån bild snobb som gnäller över att det är en TN panel, problemet är att alla billiga skärmar har TN panel. En del stör sig på den majoriteten bryr sig inte, är bara det att det är de med koll och åsikter som orkar skriva recensioner. De flesta 24" är helt ok skillnaden är inte så stor om man rör sig i samma pris spann, om man orkar kan man ju försöka hitta skärmarna i någon butik och se om man gillar den.

Klart att folk gnäller när de jämför med grejer som kostar 2-3 ggr pengarna eller så.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

1920x1080 upplösningen suger ju =(

Permalänk
Medlem

varför det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lideri
Alltid nån bild snobb som gnäller över att det är en TN panel, problemet är att alla billiga skärmar har TN panel. En del stör sig på den majoriteten bryr sig inte, är bara det att det är de med koll och åsikter som orkar skriva recensioner. De flesta 24" är helt ok skillnaden är inte så stor om man rör sig i samma pris spann, om man orkar kan man ju försöka hitta skärmarna i någon butik och se om man gillar den.

Nu är det iofs ingen i tråden som klagat över att det är en TN-panel då det inte finns några vettiga 24" skärmar med annat för skäligt pris idag. Det är inte det att majoriteten inte bryr riktigt sig utan snarare att de inte vet eller saknar kunskapen. Att jämföra i butik är oftast en dålig ide om man kollar efter annat än bleeding då skärmarna ofta är matade via undermåliga källor med helt fel inställningar.

16:9 är mer lämpat för film men inte spel eller annat i min mening då du förlorar både skärmyta och upplösning mot 16:10.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Så i praktiken finns det bara hyffsade och dugliga skärmar i prisklassen under 4000? och alla är TN och gjorda för folk med låga krav på bildkvalité ??

låter kanske lite dramatiskt men det är så jag förstår det hela :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MomoSWE
Så i praktiken finns det bara hyffsade och dugliga skärmar i prisklassen under 4000? och alla är TN och gjorda för folk med låga krav på bildkvalité ??

låter kanske lite dramatiskt men det är så jag förstår det hela :/

Njae, riktigt så illa är det inte men du har fattat poängen i alla fall. TN-panelerna duger utmärkt om man är spelare eller kontorsknackar med datorn och saker som korrekta färger, korrekt gamma eller godtagbara betrakningsvinklar spelar minimal roll för en. Allt beror ju på användarens krav, den ena mannens riktigt bra skärm är den andres dynga.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roxkz
Nu är det iofs ingen i tråden som klagat över att det är en TN-panel då det inte finns några vettiga 24" skärmar med annat för skäligt pris idag. Det är inte det att majoriteten inte bryr riktigt sig utan snarare att de inte vet eller saknar kunskapen. Att jämföra i butik är oftast en dålig ide om man kollar efter annat än bleeding då skärmarna ofta är matade via undermåliga källor med helt fel inställningar.

16:9 är mer lämpat för film men inte spel eller annat i min mening då du förlorar både skärmyta och upplösning mot 16:10.

Varför är 16:10 bättre för spel?

Visa signatur

i7 920, Noctua 1366, P6T Deluxe, 6 GB DDR3, Gigabyte 5850, Creative X-Fi X-treme Gamer, 640 GB Samsung, Microsoft X6 keyboard, Ikari Steelseries Optical, Logitech x540, Samsung p2450

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ctrl.alt.elit
Varför är 16:10 bättre för spel?

Mer skärmyta och högre upplösning, dessutom tar de flesta spel upp yta på höjden vad häller HUD och information snarare än bredden. Du förlorar trots allt upplösningsmässigt 120 pixlar i höjd men vinner inget i bredd.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roxkz
Mer skärmyta och högre upplösning, dessutom tar de flesta spel upp yta på höjden vad häller HUD och information snarare än bredden. Du förlorar trots allt upplösningsmässigt 120 pixlar i höjd men vinner inget i bredd.

Ok, men är det inte ganska ovanligt med skärmar med upplösningen 1920x1200?

De vanligaste upplösningarna (på moderna skärmar) är väll 1920x1080 (16:9) och 1680x1050 (16:10) och mellan dem vinner väll 1920x1080 eller är den sista fortfarande bättre?

Visa signatur

i7 920, Noctua 1366, P6T Deluxe, 6 GB DDR3, Gigabyte 5850, Creative X-Fi X-treme Gamer, 640 GB Samsung, Microsoft X6 keyboard, Ikari Steelseries Optical, Logitech x540, Samsung p2450

Permalänk
Medlem

Det är fler skärmar idag som har 1920x1200 än 1920x1080, däremot har TVs 16:9. 16:10 har varit standarden för widescreen för datorer i flera år, först nu på sistone de har börjat pumpa ut budget-paneler med 16:9 i olika storlekar. Så gott som alla lite dyrare eller bättre Widescreen-skärmar för datorer idag är fortfarande 16:10, och så kommer det förbli ett tag troligen, för 16:9 har inga direkta fördelar över 16:10 när det kommer till att arbeta med dem. Däremot vill jag minnas de är billigare att tillverka...

Visa signatur

Permalänk

Kan du rekommendera några 16:10 skärmar med 1920x1200 för mellan 2 och 3-tusen kronor?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

frågar samma som ctrl.alt.elit, skulle va bra me lite tips

Permalänk

Hur går det MomoSwe? Har du köpt skärmen? Jag måste köpa en ny skärm senast imorgon och jag funderar starkt på denna, men jag måste veta lite mer om den...

Visa signatur

Permalänk

Jag tittade först på den här skärmen själv, men efter att ha läst recensioner om Dell G2410 hos cnet och sett att den bara kostar 200kr mer, så beslutade jag mig för den ist.

Verkligen en toppenskärm, om man jämför med min 20" LG 206WTQ från 2007 så är det som natt och dag, jag kan hålla med om att TN-panelerna på den tiden hade dåliga betraktningsvinklar och färgåtergivning, men det är inte ett märkbart problem längre.

Den här panelen har tokbra svärta, grym skärpa och när jag testar den på Lagoms LCD Test (länk: http://www.lagom.nl/lcd-test/gamma_calibration.php)
så ligger den på alla korrekta värden utan några som helst problem

Recension hos cnet.com:
http://reviews.cnet.com/lcd-monitors/dell-g2410/4505-3174_7-3...

Produkten hos dustinhome:
http://www.dustinhome.se/pd_5010233852.aspx?csref=Prisjamfore...

Permalänk

Intressant, dock saknar den HDMI och den snygga designen. Finns det ingen därute som har köpt en Samsung P2450H och kan berätta lite om den?

Visa signatur

Permalänk

Jag tycker dock att inkluderingen av WLED-backlight och den dynamiska sensorn mer än väger upp för design och brist på HDMI.

Hur motiverar du behovet av HDMI-ingång? själv behöver jag det inte

Permalänk

Märker man alltså stor skillnad på en monitor med respektive utan LED-backlight då? Som jag förstår det så innebär LED-backlight att skärmen kan reglera ljuset bättre samt blöder mindre men kanske blöder inte p2450h något heller? Det vore jättebra om någon lycklig eller olycklig ägare kunde ge sig till känna...

Ang. HDMI så är det inte så jätteviktigt men det är smidigt att koppla in en PS3:a utan att behöva köpa adaptrar samt krångla med ljudet.

Visa signatur

Permalänk

Jo men du får ju ändå inte ut något ljud i en Monitor, eftersom samsungen inte har högtalare inbyggda? mest det jag undrade över

Iochmed att den kan reglera ljuset bättre så blir ju svärtan och färgåtergivningen bättre.. har inte märkt nån backlight bleed alls på den här G2410, så som sagt, den rekomenderas starkt!

Permalänk

Tack, då vet jag en bra monitor, för jag antar att du spelar datorspel?

Ang. högtalare så har du faktiskt rätt i att den inte har några inbyggda men den har istället S-pdifutgång så att jag kan koppla den till min anläggning med bibehållet surroundljud.

Visa signatur

Permalänk

Jag har förövrigt bara hittat skärmen på samsungs tyska sida:
http://monitor.samsung.de/produkte/detail2_specs.aspx?guid=7c...

Det står i alla fall att den fungerar med Windows 7.

Visa signatur

Permalänk

Jo, haha, det gör min G2410 också, skulle tippa på att alla skärmar gör det eftersom det finns universal PnP-drivisar för skärmar?

ahh, jo det kan ju vara smutt med en sån utgång!

Permalänk

det här blev inte lätt! Än så länge ser det ut så här:

Samsung P2450H
+ Storlek
+ Design
+ Responstid
+ Ljudutgångar

? Bleeding
? Allmän bildkvalitet
? Inputlag

- Ingen LED-backlight
- Ergonomin

Dell G2410
+ Storlek
+ Responstid
+ LED-backlight

? Inputlag

- Ingen ljudutgång
- Designen
- Ergonomin
- Mina fördomar om att Dell inte kan göra spelskärmar (det stämmer säkert inte men jag har en viss olustskänsla inför Dell.).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hehe denna beslutsångest ^^ inte trevlig alls! Men som svar på din fråga CTRL så har jag inte köpt den och kommer inte göra det. Utan jag har bestämmt mig för en Samsung P2370 ist (: har ingen använding av hdmi eller liknande så denna skärm kommer nog passa mig utmärkt. Och jag tror även Samsung P2450H är en super skärm! skulle tagit den lätt om inte den fina P2370 existerat!

mvh kevin!

Permalänk

Okej, jag tror att jag läste någonstans att P2350 skulle vara betydligt bättre än P2370, bland annat jämnare kontrast m.m. Är det bara något jag har fått för mig eller stämmer det?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ingen aning, dedär ska jag kolla upp bumms! återkommer med fakta