Canton GLE403 - 1800kr bra affär??

Permalänk
Medlem

Canton GLE403 - 1800kr bra affär??

Hej!

Har fått ett erbjudande. Ett par Canton GLE403 för 1800kr.

Har aldrig hört dessa högtalare. De enda Canton-högtalare jag hört är GLE409 och dom lät suveränt. Är GLE403 för 1800kr en bra affär?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

403 e stativare och 409 golvare.
403 har nog samma karaktär som 409 fast med lite mindre bas.
priset e ju rätt bra,lägsta priset jag hittade på dom var 3000kr.

testvinnare i hifimusik gör ju inte saken sämre.

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foetus
403 e stativare och 409 golvare.
403 har nog samma karaktär som 409 fast med mindre bas.

Dom ingår ju i samma serie så...

Hade tänkt att ha dom på sidorna av min skärm. Dom är magnetisk skärmade va? Ena högtalaren kommer att så ca 3-4cm från datorn.

Men är det ett bra köp?

Alternativt kan jag köpa ett par JungSon BD, vad nu det är. Aldrig hört talats om.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem

JungSon BD såg inte så illa ut..
lyssna på på båda

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foetus
JungSon BD såg inte så illa ut..
lyssna på på båda

Saken är att, jag bor långt ifrån säljarna.
Och Canton GLE403 finns inte i några affärer, och JungSon verkar vara ett kinesiskt märke och dom finns inte i sverige annars.
Känner du till något ställe, typ i Sundsvall eller Östersund där man kan provlyssna på några?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem

Antar att du sett denna:

http://www.canton.de/download-test-GLE403_HiFiMusik.htm

Skulle nog vilja påstå att det är ett bra pris, om dom är i fin kondition. Magnetiskt skärmade eller ej spelar ju ingen roll såvida du inte sitter med en tjockskärm.

Visa signatur

9950X | X670E | 64GB/6000MHz | RTX4080 | 990Pro | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Svårt att rekomendera något som högtalare.
Ljud överlag är så individuellt så det bästa är att lyssna på dem innan du handlar.
Canton överlag spelar väldigt neutralt och inge överexponerat (läs discohögtalare)
Jag gillar helt klart dem jag har lyssnat på, dock har ja inte hört dessa.

Mvh

Visa signatur

Ws 2600k, Sabertooth, 16gb, rx580, 840evo, 830 evo, Htpc NUC I3 4010, 8gb, Arch Server Supermicro x11, xeon 1240v5, 48gb ecc, proxmox with 4vm Laptop Dell XPS 13

Permalänk
Medlem

Min högst personliga uppfattning är att det är bra burkar för priset & att de flesta canton inklusive dessa kan låta aningen ljusa & vassa, men det beror till stor del på personligt tycke & smak

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bran
Antar att du sett denna:

http://www.canton.de/download-test-GLE403_HiFiMusik.htm

Skulle nog vilja påstå att det är ett bra pris, om dom är i fin kondition. Magnetiskt skärmade eller ej spelar ju ingen roll såvida du inte sitter med en tjockskärm.

Tack så mycket för den!

Låter som att jag borde kunna köra förstärkare och endast dessa tills jag får tag på en riktig bas (kanske kan låna en Centrum 100w av grannen), eller?
Jag lyssnar på väldigt blandad musik, antingen hårdrock (Meshuggah, Metallica, In Flames, Corroded) eller hiphop (Mobb Deep, Nas, The LOX, Non Phixion, Ill Bill, Gang Starr osv).
Men vad jag har förstått så ska basen räcka, och i värsta fall så får jag klara mig med basen. Men med tanke på att dom har 7" element och att det är 2st. Min bas nu har 8" och är på 75w (pioneer). Samt att den ingår i ett mellanklass paket.

Men ska be snubben hålla kvar dom ett tag, måste få ihop pengar!!!!

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem

Du lär nog inte ha några basresponsbekymmer såvida du inte är basnarkoman som gillar stora koner, mina Små 'datorhögtalare' har 4.5" för basregistret och det räcker gott och väl i nuläget för mig även om en rapp baslåda med 6.5" eller 8" ska komplettera senare.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roxkz
Du lär nog inte ha några basresponsbekymmer såvida du inte är basnarkoman som gillar stora koner, mina Små 'datorhögtalare' har 4.5" för basregistret och det räcker gott och väl i nuläget för mig även om en rapp baslåda med 6.5" eller 8" ska komplettera senare.

Okej.

Ska försöka få sälja det jag har nu och köpa förstärkare samt pruta ner priset på dessa

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem

Jag har ju 409orna, inte heller dessa är några basmonster utan mer neutrala och isf lite mer tillbakadragna än "in your face". Men väldigt trevliga högtalare för priset. Jag gav iofs 3500:- för mina helt nya

Visa signatur

9950X | X670E | 64GB/6000MHz | RTX4080 | 990Pro | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag har ju 409orna, inte heller dessa är några basmonster utan mer neutrala och isf lite mer tillbakadragna än "in your face". Men väldigt trevliga högtalare för priset. Jag gav iofs 3500:- för mina helt nya

Okej.

Så man kan säga att Cantons högtalare ger ett väldigt neutralt ljud. Det är ju alltid bra. Om jag köper dessa så hade jag tänkt ha dom som frontar nu och sen om kanske 5-10 år som surrounhögtalare när man flyttat hemifrån osv.

Så ni tror det är ett bra köp?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem

Se till att matcha dom med en stärkare som inte är ljus bara utan en åt det lite mörkare hållet. Typ NAD, Onkyo.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Se till att matcha dom med en stärkare som inte är ljus bara utan en åt det lite mörkare hållet. Typ NAD, Onkyo.

Ska köpa någon slags Onkyo.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag har ingen erfarenhet av 403 så det jag grundar min åsikt på är efter utsaga här då de påstås vara lite bassvaga alternativt .
Då vi pratar NAD så tycker jag dom jag provat är väldigt motsatt mot de Onkyo jag hört, den är ju väldigt stram och håller till mest i ett neutralt mellanregister då basen är väldigt torr kanske den inte blir en hit med högtalare av ljusare karaktär.

Denon produkter tycker jag har en mera levande bas, kanske inte mer korrekt än NAD men kanske den komplementerar bättre till stativare som redan är neutrala.

Permalänk
Medlem

Är det inte bara att höja basen då?

Visa signatur

Pentium 3.6 |8800gs | E2400hd | modded X-fi extreme music |Marantz sr 4010|Dynavoice m-85 ||~*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZaXx
Är det inte bara att höja basen då?

En högtalare kan inte ge mer bas än den fysiskt klarar.
Och sådana inställningar ska man helst låta bli.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eat_me
Jag har ingen erfarenhet av 403 så det jag grundar min åsikt på är efter utsaga här då de påstås vara lite bassvaga alternativt .
Då vi pratar NAD så tycker jag dom jag provat är väldigt motsatt mot de Onkyo jag hört, den är ju väldigt stram och håller till mest i ett neutralt mellanregister då basen är väldigt torr kanske den inte blir en hit med högtalare av ljusare karaktär.

Denon produkter tycker jag har en mera levande bas, kanske inte mer korrekt än NAD men kanske den komplementerar bättre till stativare som redan är neutrala.

Skulle aldrig komma på tanken med en Denon till mina GLE 409, känns som d blir vassssst.

Och eftersom jag har dessa, och har både en NAD T744 och en Onkyo SR876 vet jag att båda dessa funkar kanon mot GLE-serien.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Okej, tack för hjälpen!

Avväntar med dessa då snubben verkar vara borta. Inte varit inloggad på minhembio på flera dagar.

Så jag tog högtalarna från JVC UX-P5R. En ministereo. Riktigt bra ljud i dom faktiskt (inte nu med den förstärkaren jag har, ingen bas eller någonting alls förutom i sub-kanalen.).

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ala_95
En högtalare kan inte ge mer bas än den fysiskt klarar.
Och sådana inställningar ska man helst låta bli.

Man spelar inte max hela tiden precis, karaktären borde bli till det bättre. tror inte heller det blir extra färgning av ljudet.

Visa signatur

Pentium 3.6 |8800gs | E2400hd | modded X-fi extreme music |Marantz sr 4010|Dynavoice m-85 ||~*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZaXx
Man spelar inte max hela tiden precis, karaktären borde bli till det bättre. tror inte heller det blir extra färgning av ljudet.

Jag spelar ofta högt (hörs ut på gatan genom vägg och 15 meter luft).

Och om dom är "basfattiga" så brukar det inte hjälpa att höja basen på datorn/förstärkaren eftersom det oftast bara låter sämre då.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000