Permalänk

fick själv el räkning på 1900kr förra månaden, bor i lägenhet, mamma lacka som fan!

Permalänk
Medlem

Håller med om att det är dumt att hålla på att undervolta och köpa snålare grejer. Tiden du lägger ned är helt enkelt inte värt de 20 kronor i månaden billigare det blir. Min törstiga Q6600burk och min flickväns Athlon 64 står på ganska mycket, och även med dyrt elavtal(vindkraft) blir det bara ca. 150 kronor i månaden för vår 2:a på 68 kvadrat.

Det finns andra sätt att spara pengar på. Jag tvivlar på att det är elräkningen dina föräldrar är oroliga över, de vill nog bara att du ska vara ute.

Visa signatur

Q6600 - 4870 1GB - 4GB

Permalänk

Jag fick 400kr i månaden tills jag började 7an då började jag få mitt barnbidrag istället, och jag vill minnas att det inte var många i min klass som fick mer en 200-300kr fram till att dom tog över sina barnbidrag i 8an-9an, så det är väl en helt normal månadspeng skulle jag säga.

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nollad

Jag fick 400kr i månaden tills jag började 7an då började jag få mitt barnbidrag istället, och jag vill minnas att det inte var många i min klass som fick mer en 200-300kr fram till att dom tog över sina barnbidrag i 8an-9an, så det är väl en helt normal månadspeng skulle jag säga.

Ja, sen kan det vara så att dom som får hela sitt barnbidrag måste köpa fler saker själva. Jag köper t.ex. inga kläder eller något själv. Det jag köper själv är godis och dricka, mobilpengar och sedan datorgrejor och sådant.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Jag fick en 200kr/mån tills jag fyllde 18 och då fick mitt eget studiebidrag. Alla har vi olika förutsättningar hemma. Det viktigaste är att man gör det bästa av situationen. Inte låta fattigdom slå ner en och tro att man inte kan lyckas i livet ändå. Inte heller tro att föräldrarnas rikedom per automatik betyder att du själv kommer ha ett långt rikt liv.

Tycker rika som fattiga bör tänka på att sänka sina kostnader hemma. För gemensamt för nästan alla är att vi gärna har mer pengar. Mer pengar får man bäst genom att sänka kostnader, inte öka intäkterna. Nästa steg är sedan att låta pengarna arbeta för dig, och inte arbeta för pengarna. Kan ju vara svårt när man är ung och inte har så mycket pengar, men någon % på bankkontot är bättre än inga % alls. Många bäckar små!

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Hedersmedlem

*alex_95 avstängd*

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
*alex_95 avstängd*

Tack så oerhört mycket!

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
*alex_95 avstängd*

Ja tack tack tack! Det var länge sedan det värmde så mycket att se någon försvinna. Tack tack och åter tack!

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
*alex_95 avstängd*

Hatten av för dig.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Hedersmedlem

Hade jag kommit hem lite tidigare hade han blivit utvisad tidigare

*tråd rensad*
Städade bort lite skräp som ingen blir glad av att se.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
Hade jag kommit hem lite tidigare hade han blivit utvisad tidigare

*tråd rensad*
Städade bort lite skräp som ingen blir glad av att se.

Tack för 1000:e gången!

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

det tackar vi för mod!

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem

Tackar!

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk

Vad fan är det här för mobbning ?

Nej men själv vet jag ju inte vad han skrev

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobz0r
Vad fan är det här för mobbning ?

Nej men själv vet jag ju inte vad han skrev

Han ville bara göra sig hörd någonstans. Förmodligen hade han redan blivit bannad från alla andra ställen. En snorunge som inte vuxit upp än bara med allt som en sån kan häva ur sig bara för att få höras. Du vet en sån som passar in bra på det där stället där alla runt 14år hänger. Förmodligen blev han ignorerad där.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Han ville bara göra sig hörd någonstans. Förmodligen hade han redan blivit bannad från alla andra ställen. En snorunge som inte vuxit upp än bara med allt som en sån kan häva ur sig bara för att få höras. Du vet en sån som passar in bra på det där stället där alla runt 14år hänger. Förmodligen blev han ignorerad där.

OT:
Haha jag tänkte mobba honom lite i trådar som han lagt upp där jag fann bristande svenska + något som var väldigt lustigt med tanke på att han var blå i blodet och välbärgad att han tänkte köpa ett Ace agg som är bland det billigaste skiten man kan köpa

Permalänk
Medlem

Men altså. Om en dator skulle stå på 24/7 i en månad så skulle den dra typ 700Kwh.

Om den konstant drar 1000W vill säga...

Men dom flesta drar ju inte mycket mer en 500 watt...

Det kostar ju MAX 100 kr i månaden. Simple math.

Visa signatur

NAS: Synology DS413

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av risedtobe
Men altså. Om en dator skulle stå på 24/7 i en månad så skulle den dra typ 700Kwh.

Om den konstant drar 1000W vill säga...

Men dom flesta drar ju inte mycket mer en 500 watt...

Det kostar ju MAX 100 kr i månaden. Simple math.

Vad har du för elleverantör som ger dig ett kWh pris på 14 öre? Dem ska jag byta till snabbt som fan

Nej, men saken är ju att även om man har en monsterdator som drar 500W så blir ju genomsnittet mycket mycket lägre med mindre man faktiskt använder 100% av CPU och GPU 24/7. En av mina maskiner (arbetsstationen som går 24/7 - dock i standby 12h/dag) drar vid normal last (spotify, IE, Visual Studio, SQL Management Studio, Messenger och ett tiotal RDP/VM sessions) 67 - 71W. Går upp till ~89W när processorn belastas fullt ut och ~240W om även GPU'n belastas full ut.

Totalt har den använt 7kWh över den senaste veckan, vilket borde ge en månadskostnad på under 50 spänn. Värre blir det väl när jag kopplar mätaren till serverrummet, men tvivlar på att det drar speciellt "mycket" ändå eftersom vi bara ligger ~2000kWh över projekterad årsförbrukning (enligt firman som installerade värmepumpen åt oss).

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Vad har du för elleverantör som ger dig ett kWh pris på 14 öre? Dem ska jag byta till snabbt som fan

Nej, men saken är ju att även om man har en monsterdator som drar 500W så blir ju genomsnittet mycket mycket lägre med mindre man faktiskt använder 100% av CPU och GPU 24/7. En av mina maskiner (arbetsstationen som går 24/7 - dock i standby 12h/dag) drar vid normal last (spotify, IE, Visual Studio, SQL Management Studio, Messenger och ett tiotal RDP/VM sessions) 67 - 71W. Går upp till ~89W när processorn belastas fullt ut och ~240W om även GPU'n belastas full ut.

Totalt har den använt 7kWh över den senaste veckan, vilket borde ge en månadskostnad på under 50 spänn. Värre blir det väl när jag kopplar mätaren till serverrummet, men tvivlar på att det drar speciellt "mycket" ändå eftersom vi bara ligger ~2000kWh över projekterad årsförbrukning (enligt firman som installerade värmepumpen åt oss).

Hmm... Matten har nog lagt av sig lite sen skolan slutade tror jag.. Orkar inte räkna på de igen. Men en krona per Kwh borde ju stämma bättre... Fortfarande så kostar de ju inte massor o ha på datorn 12 h om dagen..

Visa signatur

NAS: Synology DS413

Permalänk
Medlem

Hehe det här var en underhållande tråd måste jag säga, jag vet inte vad det är för slags kraftverk till datorer TS har egentligen eller hur MÅNGA andra saker han har där...TS, har du fyra kylskåp, fem datorer och kanske en AC anläggning?

Skämt åsidå, dina föräldrar måste inse att de hoppat lite i galen tunna, jag skall ge dig ett exempel på hur fel dina föräldrar har angående elräkningen och din dator.
Tror kanske att det snarare är ett (dåligt?) sätt för dem att få dig att sitta där mindre snarare än kostnaden?

Jag äger en tvårummare på 80kvm (ja, den är stor) och har följande saker igång som ger mig en elräkning på det facila genomsnittpriset per månad på 544 kr i genomsnitt räknat på en period av två års konstant användande..och JA, jag på seriöst allvar tog fram alla mina pdf-filer med räkningarna och räknade då jag inte har mycket bättre för mig just nu

Jag har följande saker jag kör:
Dator 1 C2D E6750,4gb ram,1xraptordisk 1xtb disk, hd4890
Server: C2D E6550 3gb ram totalt 4.5TB i olika diskstorlekar,inbyggt grf den minsta på 160gb till OS och som står på och går dygnet runt
Kör samma 24" Acer till dessa två datorer
1x42" LCD plus tillhörande htpc som går i princip dygnet runt
1 styck "lekdator/experiment" med E5200 HD4850,4gb ram, 2x 250gb i raid kopplat även denna till min 42" och som jag kör iaf i snitt 5-8 timmar i veckan, minst
1x router igång jämnt
1x xbox 360 som jag spelar sporadiskt på
1x netgear gigabitswitch
1x handdukstorkare i badrummet som är igång för det mesta då jag avskyr våta handdukar

1X kylskåp som är nytt sen 7 månader
1x stort jädra åbäke till frysskåp som är iaf sen 2002 om jag inte kommer ihåg fel, dvs inget direkt miljöskåp precis angående el:D
1x diskmaskin som kör ca 2ggr i veckan
1x tvättmaskin som går 2-3 ggr i veckan
1x spis som används nästan varje dag, att lagas mat på
1x mikro sporadiskt använd, mestadels för att värma grönsaker med i princip varje dag och min mikro är tillverkade 95 eller 96 så den slukar ström bara man tittar på den
(grönsaker gör er starka och viga i hjärnan!)
2x mobiler som laddas varje dag plus hemtelefoner också
1x klockradio, erhm..löjeväckande men tar med allt jag kan komma på som drar ström

Sen diverse lampor också såklart som är igång varierande mycket, endast 1 st energilampa! (ugh, jag den store miljöboven,erhm skärpning herr datorägare!)

Glömde hemmabioanläggningen också ju, haha
1x Technics stärkare a 5x120W som ALLTID står igång samma tider som teven går, eftersom där tar jag ljudet ifrån till teven
1X HK Sub 12" som går som ett litet tomtetroll om helgerna

Så TS, att du skulle dra några enorma mängder ström från dina föräldrar, du ser hur orimligt det är, va?

Du kan gärna få skicka dem min uppställning för vad mina saker drar per månad så kan de själva göra uträkningen på hur LITE din dator kan göra för deras elräkning, t o m en hundring även om den står på 24/7 är faktiskt mycket att begära för det

Begrunda, läs och begrunda:)

P.S:
Jag har mätare som läses av varje månad, de där nya rackarna ni vet som gör att man slipper jobbiga sluträkningar ifall man flyttar plus att jag har vattenfall som leverantör av elen vilket nog inte är det mest ekonomiska tror jag men har inte orkat bry mig;)

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Ett väldigt bra första-steg i en dialog med dina föräldrar är ju faktiskt att be dem läsa igenom den här tråden. Tycker mycket bra har sagts här och detta borde räcka gott och väl som argument. Lycka till!

// Peter

Visa signatur

Gaming: Win 10 64-bit | FD Define S | MSI B450M PRO-VDH MAX | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance | AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 36MB | MSI GeForce RTX 2060 SUPER 8GB ARMOR OC | Corsair CX 600M 80+ Bronze Modulär | ASUS VG248QE |
Server Win 10 64-bit | FD Define R4 | ASRock Z77 Pro4 | Intel Core i7 3770K + Noctua NH-C12P SE14 | Corsair 8GB (1x8192MB) CL10 1600MHz VENGEANCE + 4GB okänt märke |

Permalänk

Viktigt att komma ihåg är ju att bara för att man har ett nätagg på 1000w så drar det INTE 1000w konstant, utan det är vad den MAX kan ge(troligen under kortare tid). Ungefär som en högtalare på 300w inte ALLTID spelar 300w, utan mer tål den inte.

Jag har gjort så här att jag har byggt en server med ett mini-ITX kort och med lappe CPU(P8600) - kör Win2008 på den, med IIS, Torrent. News , SQL Server etc etc - den drar konstant 37w(med 3st 2.5" diskar)(elmätare på kopplad). Sen har jag min desktop workstation, den drar cirka 350w, så den ser jag till att ha i sleep så fort jag inte sitter vid den.

Hur som, så sjönk inte elräkningen så mkt, så jag kollade runt. I vår hyrerätt har vi 15år gamla kyl & frys - frysen står på nästan konstant. Tyvärr kan jag inte komma åt att mäta åtgången, men jag kan ju gissa att den ligger konstant på 350w+

Sen har vi TV:n, en 42" - drar 300w - så där vinner man en del genom att stänga av dem så fort man inte tittar.

Vill man ha en energieffektiv dator, så får man kolla på en laptop. En standard lappe drar MAX 65w(användning och laddning), en värsting strax under 100w - en snålis runt 20w.

// Lazze

Permalänk
Medlem

Sist jag kollade drog min dator runt 240w från väggen vid slösurfande som nu.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare