Tar nu steget från PC till Mac.

Permalänk
Medlem

Tar nu steget från PC till Mac.

Haj!

Efter en hel del rek och undersökande har jag då bestämt mig för att byta från en stationär till pc till en bärbar mac. Det blir en 13" Macbook Pro.

Nu har jag lite frågor och önskar samtidigt tips. Jag vet att mycket info finns i FAqen och den kommer jag använda mig av flitigt men jag uppskattar ändå upprepningar och eventuellt andra tips om användning eller program och dyl som kanske inte finns med där.

* Kommer den ha Snow leopard 10.6 eller endast 10.5'an? Om den inte har snow leopard så hörde jag nåt om att man kunde fixa uppgraderingen billigt, hur?

* Filtyper, vilka filtyper kan jag ta med mig över till min mac, tänker ju mest på bilder, videor och framförallt fonter osv. Bilder och videos funkar väl det mesta?

* Firefox, kan jag ta med mig mina sparade favoriter över smidigt? Lösenord vore ju också väldigt behagligt om man kunde spara ner och flytta med.

* Messenger - Adium verkar ju vara det som gäller, tips om tillbehör stilar plugins och allt möjligt om det uppskattas.

* Vilka zip-program är bäst?

* Hur fixar jag smidigt diverse personifieringar, dvs byta ikoner på docken och lite såna saker.

* Jag ska ha en optisk kabel till min hembiostärkare för musikspelning, vad ska jag ha för typ av kabel/kablar för en sån lösning?

Finns säkert fler frågor som jag inte kan än för att jag ännu inte har min mac framför mig. Men välkommen med tips om ni orkar.

/Daniel.

Visa signatur

Ohrstrom @ Macbook Pro 15,4" 2.2 GHz Intel I7, 8 GB 1333 MHz DDR3

Permalänk
Medlem

Införskaffade själv en bärbar mac för 2 veckor sen ungefär!

Det jag kan säga nu är att bilder och filmer är samma sak som PC, det finns en VLC version till mac som klarar format lika bra som på PC. Bilder är inga speciella ändringar.

När det gäller ZIP-program finns det ett som heter "Unarchiver" som funkar med de flesta komprimeringsformaten, dock har jag inte tänkt på om man kan packa ihop filer eller bara extracta dom med det.
Finns iallafall en bra lista på program här:
http://bestmacsoftware.org/

Adium tycker jag själv nästan mer om än msn-messenger, man kan göra det mer personligt, dock har den ingen inbyggd webcam funktion än. Läste någonstans att det är på väg till en uppdatering.

Om du menar att byta "ikonbilden" för olika program vet jag inte hur man gör det men att ta bort och lägga till ikoner är i stort sätt bara drag and drop.

Om du köper datorn nu kommer den ha 10.6, annars reggar man bara datorns serienummer på deras hemsida så får man uppdateringen för 100:- eller nåt sånt.

Resten har jag ingen koll på

Är iallafall riktigt nöjd med och rekommenderar dig starkt att skaffa en!

Permalänk
Medlem

angående bokmärken / lösenord så tanka Xmarks, så syncar du det till en server, men du kan bara synca bokmärken om du så vill. Man har en egen användare där med som ingen annan kommer åt.

sen kan du merga den i firefox/safari om du så vill, den fungerar till de flesta webläsare faktist.

Visa signatur

i7 14700k, 32gb ram, massa lagring, Windows 11, Fractal Design North
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem

Tack kraeftz och E_man.

Jag tolkar som att du menar att jag bara kan synka bokmärkena på xmarks, inte lösenorden, tolkar jag det rätt?

Japp jag syftar på att byta ikonbilden för olika program.

Vad använder du för webcam program till adium då, eller fungerar det inte direkt alls?

Tack för tipsen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

adium har något konstigt tillägg som öppnar ett webbläsarfönster som man kan köra igenom men jag tycker det verkar värdelöst.
Annars har ju macen ett inbyggt program som heter iChat där det ska fungera bra men jag har inte hittat något stöd för min hotmail adress där =/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ohrstrom
Tack kraeftz och E_man.

Jag tolkar som att du menar att jag bara kan synka bokmärkena på xmarks, inte lösenorden, tolkar jag det rätt?

Japp jag syftar på att byta ikonbilden för olika program.

Vad använder du för webcam program till adium då, eller fungerar det inte direkt alls?

Tack för tipsen.

du kan synca lösenord, men det jag försökte säga var att det kanske inte känns helt säkert att få ens lösenord skickad till en server IFALL den skulle bli hackad, bokmärken är ju inte lika farligt, fast du gör ju som du vill, du kan ju även rensa kontot efter du backuppat om du vill

åter igen, du kan backuppa lösenord med Xmarks med.

Visa signatur

i7 14700k, 32gb ram, massa lagring, Windows 11, Fractal Design North
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem

När det gäller ljudet så behöver du inget speciellt då macen har optisk ljudutgång, så det är bara att plugga in din optiska kabel och rocka på.

Permalänk
Medlem

For webcam-chat anvander jag Skype, det fungerar perfekt for Mac<->PC.

For att customiza ikoner sa kan du anvanda Candybar 3. Kan gora det mesta.

Datorn kommer ha 10.6 installerat, da det kom ut for over en manad sen. Om inte sa ska det folja med en installationsskiva i paketet. Du ska inte behova betala for det då det redan är släppt, billiga uppgraderingen va till for folk som kopte mac preciiiis innan 10.6 släpptes.

Bild- och videoformat är platformsoberoende, sa det fungerar precis lika bra/battre pa Mac.

For ZIP/RAR rekomenderar jag ocksa The Unarchiver.

Lycka till! Välkommen till en mer problemfri värld

Permalänk
Medlem

Tack för alla svaren!

Baxer vad innebär detta då? Kombinerad optisk digital ljudingång/linjeingång (minijack)

Minijack, där kan jag väl ändå inte sätta en toslink optiskt kabel?

En sån här? https://www.inet.se/kablar/multimedia---ljud/toslink-hona-til...

Visa signatur

Permalänk

Re: Tar nu steget från PC till Mac.

Citat:

Haj!

Efter en hel del rek och undersökande har jag då bestämt mig för att byta från en stationär till pc till en bärbar mac. Det blir en 13" Macbook Pro.

Nu har jag lite frågor och önskar samtidigt tips. Jag vet att mycket info finns i FAqen och den kommer jag använda mig av flitigt men jag uppskattar ändå upprepningar och eventuellt andra tips om användning eller program och dyl som kanske inte finns med där.

* Kommer den ha Snow leopard 10.6 eller endast 10.5'an? Om den inte har snow leopard så hörde jag nåt om att man kunde fixa uppgraderingen billigt, hur?

Kommer den inte med 10.6 redan installerat kommer den med en DVD med 10.6. Installation/uppgradering tar ~30-50 min.

Citat:

* Filtyper, vilka filtyper kan jag ta med mig över till min mac, tänker ju mest på bilder, videor och framförallt fonter osv. Bilder och videos funkar väl det mesta?

Allt, möjligen inte DRM wmv/wma.
För videouppspelning ladda ner
* Perian (codecs så du kan spela upp det mesta i Quicktime)
* Flip4Mac VMW
* MPlayer OSX Extended

VLC kan du skippa egentligen, sämsta spelarn som finns enligt mig. Har du ett stort bibliotek av filmer/serier tycker jag du ska kolla in Plex (baserat på XBMC).

För musik så är det Spotify eller iTunes (mycket, mycket bättre på Mac än på Windows, olika världar faktiskt) som gäller.

Bilder antingen väljer du att organisera dem själv i mappar eller så importerar du alla bilderna till något program som organiserar dem åt dig. iPhoto följer med och blir prima ifall du inte är en mer krävande fotograf då finns det självklart Adobe Lightroom och Apples Aperture. Jag har hört att Lightroom ska vara bäst.

Citat:

* Firefox, kan jag ta med mig mina sparade favoriter över smidigt? Lösenord vore ju också väldigt behagligt om man kunde spara ner och flytta med.

Borde inte vara några problem, antingen gör du som tidigare nämnt eller så borde du kunna kopiera textfilerna, den med bokmärken och den med lösenorden.

Men sen borde du gå över till Safari istället, mycket mindre bloat
Skulle du vilja köra Safari så är ClickToFlash ett hett tipps!

Citat:

* Messenger - Adium verkar ju vara det som gäller, tips om tillbehör stilar plugins och allt möjligt om det uppskattas.

Adium är det som gäller, plugins till Adium vet jag ingenting om dock.

Citat:

* Vilka zip-program är bäst?

The Unarchiver funkar till nästan allt. Dock har jag märkt problem när jag försökt packa upp visa stora (dvs ~>10 GiB) splittade rar-arkiv då jag behövt använda något annat program. Då finns UnRar X (gratis) och RarMachine (några dollar).

Citat:

* Hur fixar jag smidigt diverse personifieringar, dvs byta ikoner på docken och lite såna saker.

Candybar

Citat:

* Jag ska ha en optisk kabel till min hembiostärkare för musikspelning, vad ska jag ha för typ av kabel/kablar för en sån lösning?

Du ska ha en mini-Toslink till Toslink kabel. Bara att plugga in den långa delen i vanliga 3.5mm pluggen på MacBook Pro:n.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack för svaren rastersize, Var finner jag en sådan kabel då eller funkar det med en sån här adapter? https://www.inet.se/kablar/multimedia---ljud/toslink-hona-til...

Jag är nog ute efter en kabel på 5 meter. Så jag kan ligga i soffan med datorn ipluggad till stereon.

EDIT:
Hittade här: http://www.kabelgiganten.se/artiklar.asp?added=ok&id=1210
Är det någon annan kabel jag bör passa på att handla?

Visa signatur

Permalänk

Ska du koppla datorn till en extern skärm som inte har mini displaylink kontakt kan det ju vara bra med en sådan adapter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Min skärm har bara VGA men det verkar bara finnas macs egna kablar så det får man väl gå till macforum och handla då?

Macs inbyggda trådlösa nätverkskort airport extreme fungerar väl utmärkt eller behöver jag skaffa mig ett trådlöst nätverkskort? (har en dongle men inbyggt låter ju trevligare.)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du behöver givetvis inte köpa en usb-dongel. Det inbyggda funkar fint. Varför skulle det vara annorlunda bara för att datorn råkar vara tillverkad av Apple istället för HP, Dell eller nån?

Angående zip-program så får jag utslag av program som bara startar, spyr ut innehållet ur arkivet och stänger av sig när man dubbelklickar. Jag använder Betterzip och det är som namnet säger bättre än allt annat jag hittat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perc
Du behöver givetvis inte köpa en usb-dongel. Det inbyggda funkar fint. Varför skulle det vara annorlunda bara för att datorn råkar vara tillverkad av Apple istället för HP, Dell eller nån?

Angående zip-program så får jag utslag av program som bara startar, spyr ut innehållet ur arkivet och stänger av sig när man dubbelklickar. Jag använder Betterzip och det är som namnet säger bättre än allt annat jag hittat.

Jag har ingen direkt erfarenhet av bärbara datorers nätverkskompetens så det var mera allmänt än tvivel över apples kompetens.

Jag håller fullständigt med man vill ha lite kontroll över packning och uppackning. Ska ta och lägga till betterzip bland de program jag tankat ner i förväg nu. Tack!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur gör man för att byta utseendet på Dockan? Tankade ner ett utseende jag gillade och candybar men det verkade inte fungera så bra.

Visa signatur

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag gjorde det men kunde inte hitta någon info om vilka filer den tog och jag kunde inte öppna pngfilerna och icontainer filerna jag hade i det programmet... Jag är newbie på det här så det är ju inte omöjligt att jag gjorde något galet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En annan fråga. Köpte med iLife till datorn, men jag får en känning om att det var väldigt onödigt gjort av mig? Var det det? Isf, kan man returnera den eller nåt dyl?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

En annan fråga. Köpte med iLife till datorn, men jag får en känning om att det var väldigt onödigt gjort av mig? Var det det? Isf, kan man returnera den eller nåt dyl?

Nu har jag ju inte läst Hela tråden men... iLife ingår ju alltid när du köper en ny Mac.

Permalänk
Medlem

Mjo. Jag fattade aldrig riktigt det. Kan jag returnera det på något vis?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Var det inte iWork du köpte till?

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Josasp
Var det inte iWork du köpte till?

Jo, det tror jag med ^^

Visa signatur

Macbook Unibody
iPhone 4

Permalänk
Medlem

Okej jag är ny på Mac men jag kan faktiskt läsa skillnaden på iLife och iWork.

Jag köpte iLife till för jag trodde jag hade mer nytta av den än iWork, jag fattade aldrig att den ingick...

Kan jag returnera till Apples onlinebutik utan bekymmer?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag köpte iLife till för jag trodde jag hade mer nytta av den än iWork, jag fattade aldrig att den ingick...

Är det inte lättare att ringa eller mejla och fråga om just en sån sak?
Väldigt konstigt dock att de ens ger en ett sådant val om det redan ingår.

Visa signatur

LOL! Check this out! :)

Permalänk
Citat:

14 dagars ångerrätt gäller alltid ifall du köpt något ifrån en Svensk butik (eller så är det till och med om butiken riktar sig specifikt till oss i Sverige) på nätet eller över postorder. Apple Store online omfattas i alla fall. Bara att ringa upp och säga att du vill ångra det köpet och skicka tillbaka iLife.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rastersize
14 dagars ångerrätt gäller alltid ifall du köpt något ifrån en Svensk butik (eller så är det till och med om butiken riktar sig specifikt till oss i Sverige) på nätet eller över postorder. Apple Store online omfattas i alla fall. Bara att ringa upp och säga att du vill ångra det köpet och skicka tillbaka iLife.

Tack ras! Alltid informativ. Jag misstänkte det, skadar inte att fråga er vetare här ändå, det är ju trots allt ett forum, inte så att man knackar på dörren till ett privat möte och stör som man får känslan att en del verkar tycka när man inte ställer frågor som utmanar deras kunnande.

Jag har ett par nyupptäckta frågor till som kommit utav mitt utforskande av Macs underbara värld.

* Har nästan fixat till det nu så att jag är riktigt nöjd med min desktop. Hur tar jag ett screenshot och lägger upp på er sida t ex?

* Jag har bytt ut de flesta ikoner till Flurry icons, men den här situationen har uppstått. I candybar 3 finns inte iCal med bland ikonerna, varken bland den stora högen med ikoner, eller i applications, programmet finns helt enkelt inte enligt candybar, så jag vet inte hur jag ska byta ut den ikonen.

* Finns det tidigare versioner av candybar som är gratis, eller alternativt något annat program som gör samma sak. Eller någon bra guide på hur man byter ut ikoner manuellt? (vilket det ser ut som jag skulle behöva göra till min iCal. )

* Är det någon som använder Flurry-ikonerna och råkar sitta på en spotify ikon? Eller som har en template för att göra flurry-ikoner som dom kan dela med sig av.

Har säkert glömt nåt nu men då skriver jag igen.

För övrigt har jag ohrstrom81 AT hotmail.com ifall någon gillar att diskutera kring mac och vad man kan göra med dom.

Tack på förhand.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Under program > tillbehör finns Grab som används för screenshots. Eller tryck äpple + space och sök på grab.

Permalänk
Medlem

Jag hittade applicationen grab via sökgrejen längst upp till höger men du får gärna förklara hur jag använder programmet samt vad du menar med tryck äpple+space. Jag har t ex inget äpple på mitt tangentbord.

Kom på en till fråga: * Vad är fn tangenten för nåt?

Visa signatur

Permalänk

Ett par bilder kanske illustrerar bättre.

http://www.notebookreview.com/assets/15837.jpg
http://www.myfirstmac.com/images/uploads/articleImages/key-sy...

"äpple-space" handlar alltså om att trycka på command (cmd) och mellanslag samtidigt. Borde öppna sökrutan för spotlight om du inte ändrat på någonting.

FN styr vad funktionstangenterna längst upp på tangentbordet gör för ngt. Default är att de styr volym, brightness, framåt-bakåt i itunes, etc. Trycker du på FN-F1 blir det som att trycka på F1 på ett "vanligt" PC-tangentbord. Dvs, FN-F1 ger F1 utan att sänka ljusstyrkan på din display.

Visa signatur

"Dagarna och kvällarna då lever jag, röppni fälls, örr ur i knön, och gniblisåå, på kvällen..."