Permalänk

.NET Framework

Hej,

Jag kör XP Pro och tyvärr installerat Microsoft Framework (2.0 och 3.5 sp1) och nu kan jag varken patcha den eller ta bort den helt. Jag installerade den i samband med att jag ville skapa en streamlined XP med Nlite...

Jag får inga detaljerade felmeddelanden när jag via MS update vill patcha dessa, mer än att uppdateringen misslyckats. Jag har även testat att försöka avinstallera .NET med hjälp av ett specialverktyg ( http://blogs.msdn.com/astebner/archive/2006/05/30/611355.aspx ) men den klarar inte av detta.
Försöker jag ta bort den via läggtill/tabort i kontrollpanelen, får jag veta att .NET används av andra applikationer, därför kan den inte avinstalleras. Jag har haft Powershell installerad innan men tog reda på att den krävde .NET framework. Tog bort Powershell men kan fortfarande inte ta bort .NET.
Jag har inga, såvitt jag vet, andra applikationer som kan tänkas vara beroende av .NET...
Jag har även försökt mig på att installera om .NET framework men där är det totalstopp (inga specifika felmeddelanden)

Det enda jag gjort i samband med .NET innan jag stötte på dessa problem, är att jag inaktiverade .NET assistant plugin för Firefox och tog bort lite registervärden som hade med detta att göra... (nej, jag tog ingen backup på registret tyvärr) kanske har det påverkat hur systemet uppfattar .NET?

Några tips?

Tack

Permalänk
Vila i frid

Först av allt, rensa c:\windows\SoftwareDistribution genom att först stoppa tjänserna Automatic Update samt BITS och sen radera hela det bilblioteksträdet.
Kör sen ovanstående cleanup tool och efter det startar du BITS och Automatic Updates igen. Uppdatera.

Funkar inte det - installera om datorn från scratch. Vissa svenska pålägg för .NET vägrar funka... de döljer jag bara. Det har tydlingen att göra med att .net inte vet att den redan har installerat en nyare version.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
Först av allt, rensa c:\windows\SoftwareDistribution genom att först stoppa tjänserna Automatic Update samt BITS och sen radera hela det bilblioteksträdet.
Kör sen ovanstående cleanup tool och efter det startar du BITS och Automatic Updates igen. Uppdatera.

Funkar inte det - installera om datorn från scratch. Vissa svenska pålägg för .NET vägrar funka... de döljer jag bara. Det har tydlingen att göra med att .net inte vet att den redan har installerat en nyare version.

Tack för svar!
Jag raderade inte biblioteksträdet, men kunde gå vidare genom att inaktivera .NET
Runtime Optimization Service och Automatic Update i Tjänster. (BITS hade jag inte som tjänst).

Sen kunde jag använda .NET cleanup tool och ta bort alla .NET paketen samt ominstallera och patcha dem. Varför jag ominstallerade .NET - tja, jag har läst i förbifarten att IE7 behöver .NET framework och ville inte eventuellt råka trasa sönder systemet genom att ta bort den.