Permalänk
Medlem

msconfig

Hej

Jag har försökt att komma åt msconfig i Windows 7 men det händer inget när jag skriver msconfig i fältet under startmenyn?

Någon mer som har samma problem?

/Jon

Visa signatur

XBOX 360 gör livet lättare :-)

Permalänk
Medlem

Fungerar fint med RC1.

Visa signatur

PS3 Slim 750GB PSN: Asseroth
Dator:
i7 4790k | Gigabyte GA-Z97P-D3 | 32GB DDR3 | SanDisk SSD 128GB, OZC SSD 256MB, Toshiba 4TB, Toshiba 3TB | AMD Radeon R9 290x 4GB| Corsair CS650W | Fujitsu 27" 1080p & AOC 24" 1080p | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

Jag kör Windows 7 Ultimate OEM som jag fick idag och där funkar det inte alla fall.

Skumt läre forska lite i detta.

Visa signatur

XBOX 360 gör livet lättare :-)

Permalänk
Medlem

Går det inte med "Kör" heller?

Permalänk
Medlem

Nej det är helt omöjligt, känns som det är något i registret som gör det?

Visa signatur

XBOX 360 gör livet lättare :-)

Permalänk
Hedersmedlem

Vad händer om du försöker starta det från ett kommandofönster?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

har också lite problem med det på min laptop

kan inte köra nåt från sökfältet förutom"\\pet1"

Permalänk
Medlem

Jag tror att det inte går med OEM versionen. Varför köpte du inte den vanliga?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gris
Jag tror att det inte går med OEM versionen. Varför köpte du inte den vanliga?

En OEM version innerhåller inga konstighetere. Det är samma som Retail. Annars skulle det vara konstigt. Men rätt mig om jag har fel.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gris
Jag tror att det inte går med OEM versionen. Varför köpte du inte den vanliga?

Definiera vanlig?

Bara så du vet är inte win7 släppt än, dock kan man få tag på den iaf via t.ex msdnaa osv och varför skulle det inte gå med OEM versionen? :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Vad händer om du försöker starta det från ett kommandofönster?

Hur menar du då? jag har bara försökt starta det från sökfältet under startmenyn?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gris
Jag tror att det inte går med OEM versionen. Varför köpte du inte den vanliga?

Klart det går med OEM versionen. Det skiljer ju inget i funktioner mot en "retail"
Finns ingen anledning att köpa en retail då den är mycket dyrare än OEM.

Visa signatur

XBOX 360 gör livet lättare :-)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RedBerry
Hur menar du då? jag har bara försökt starta det från sökfältet under startmenyn?

Starta "cmd" från sökfältet och kör sedan msconfig från kommandofönstret som öppnas. Kanske får man något felmeddelande?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Tja.. TS kanske kan köra andra program än msconfig men jag kan inte köra något somhelst förutom "\\pet" från sökfältet. får väl se om jag orkar blåsa ren burken i helgen, den är lite skitig:)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av RedBerry
Hur menar du då? jag har bara försökt starta det från sökfältet under startmenyn?

Klart det går med OEM versionen. Det skiljer ju inget i funktioner mot en "retail"
Finns ingen anledning att köpa en retail då den är mycket dyrare än OEM.

Köper du ny dator kanske du inte kan aktivera samma nyckel igen (möjligen med samtal till MS men att behöva ringa dem varje gång man ominstallerar datorn eller byter moderkort = nejtack) annars är det inget fel på OEM

Funtar själv på win7 ultimate bara för den innehåller båda versionerna.

Permalänk
Medlem

Precis en OEM licens är ju endast för den burken du köper den med. Jag har samma fel kan ej öppna något av cmd eller liknande man kanske får installera om i så fall, känns dock segt eftersom jag installerade den ikväll...

Visa signatur

XBOX 360 gör livet lättare :-)

Permalänk
Medlem

Skriv System Configuration istället.

Permalänk
Medlem

Okej ska testa att skriva det får se om det blir någon skillnad. Min kollega kör på samma version som mig fast hon har 32bits istället för 64 som mig och för henne funkar det kanonbra med att köra msconfig.

Ska testa mer ikväll när jag kommer hem.

/Jon

Visa signatur

XBOX 360 gör livet lättare :-)

Permalänk
Medlem

Kan möjligt vara att du kör med ett standard konto och då begränsas det att du inte har rättigheter att köra msconfig. etc...

Kolla om msconfig finns i system32 mappen:
C:\Windows\system32\msconfig.exe

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Nu har det löst sig för mig.

Felet var att om man högerklickar på aktivitetsfältet och kör anpassa under startmenyns fliken så måste man bocka i en ruta som heter "Sök i program och på kontrollpanelen" denna ruta var alltså urkryssad från början därför funkade det inte.

Tack alla för hjälpen.

/Jon

Visa signatur

XBOX 360 gör livet lättare :-)