min windows map är 30gb stor :S:S?

Permalänk
Medlem

min windows map är 30gb stor :S:S?

Satt å kollade vad som tog upp all platts på min c:/ och c:/windows är 30 gb stor :S

vad är det som tar upp all plats?

MVH

Permalänk
Medlem

Kolla med hjälp av t.ex TreeSize Free

Permalänk
Medlem

ok. ska kika in det programmet!

Permalänk
Medlem

en map i windows som tar upp 17gb är winsxs.

vafan e det lixom!?!?!?!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen skrivet:HÄR
The WinSxS folder is 'supposed' to have duplicates of system and other components files. This is one of the main reasons for it being created in the first place.

If you remember "DLL Hell" where you would have software installation programs that would overwrite system dll files with their own versions and cause other programs to break in the process. This was a huge problem and the WinSxS folder was created to solve this problem.

WinSxS contains multiple versions of many files so that a program can use whatever version that it was created for, without bothering other installed software programs on the system.

Deleting duplicates in this folder will have only one result. A complete reinstallation of the operating system and other programs.

Permalänk

Min winsxs 18.2mb men jag kör XP

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av noak
en map i windows som tar upp 17gb är winsxs.

vafan e det lixom!?!?!?!

vafan e det os lixom!?!?!?!

Win vista har en rätt stor winsxs mapp, tydligen spec om man laddat ner SP1 då den lämnar filer kvar efter sig som möjliggör avinstallering..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
vafan e det os lixom!?!?!?!

Win vista har en rätt stor winsxs mapp, tydligen spec om man laddat ner SP1 då den lämnar filer kvar efter sig som möjliggör avinstallering..

17GB låter endå jäkligt mycket

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Permalänk
Medlem

52? Skojjar du?

Mitt windows ligger på 8-9 gb + växlingsfil på 4 eller något sånt.

Visa signatur

Intel i5 3570 | MK MSI Z77A-S01 | GTX 780 | OCZ Agility 3 120 | Corsair 16GB DDR3 | Corsair TX 650W 80+ | Asus Xonar D2X | Logitech Z5500 | Sennheiser 166 | Fractal Design Define R3

- Steam ID: Jappse ; Battlelog: Olawert ' Want a cookie?

Permalänk
Medlem

5,5 gb

Citat:

Ursprungligen inskrivet av noak
Satt å kollade vad som tog upp all platts på min c:/ och c:/windows är 30 gb stor :S

vad är det som tar upp all plats?

MVH

kanske dags att ominstallera

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Hela min installation tar lite mindre än 10 GB....

Windows 7 Ultimate 32bit, windowsmappen tar ca 7.5 GB och winsxs tar 3.8 GB.

Så förstår inte hur ni lyckas skita ner windows så mkt:P

Tydligen har windows använta 8.3 GB på C:\..

Permalänk
Medlem

WinSxS är en folder som växer i samband med att man installerar och använder olika program. Den spar en separat kopia av dll och systemfiler för varje program och kommer att bli större med tiden. Vill man undvika att den växer så får man försöka hålla sitt Windows rent, dvs inte installera en massa saker för att testa osv. Det är Vista och Windows 7 som använder den fullt, Windows XP hanterar det på ett annat sätt. Enda sättet att få ner den är att installera om, eftersom Windows då börjar på ny kula. Har man plats så är det inget att bry sig om.

Det går ju att diskutera om Microsoft valt den bästa lösningen för detta, men det är inget man kommer ifrån med Vista eller Windows 7.

Permalänk

Bra skrivet och bra information Buio

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Vila i frid

...sen på XP ligger det ock skräpar en massa "gömda" $-bibliotek under c:\windows, dvs kopior av installerade hotfixar. Kan raderas utan andra biverkningar än att man inte längre kan avinstallera dem, vilket man aldrig gör.