Permalänk

Grafikkortsfläkt som stannar

Hej, har major issue med en Zalman VF700-ALCU-LED som sitter på en Nvidia Geforce 8400 GS.

När jag bootade datorn imorse visade monitorn en massa "störningar" med prickar, vertikala linjer osv, och varken text eller windowslogga eller något annat kunde jag se. Trodde först att det var glapp mellan kablarna, men de satt fint. Hade till slut en svart skärm och visste inte vad jag skulle göra. Öppnade chassit och såg att grafikkortets fläkt hade stannat!
Pillade jag på den, så snurrade den igen för att återigen stanna efter 5-6 minuter. Under tiden förblev monitorn svart och jag oroade mig om kortet kanske hade pajat, blivit överhettat. I blindo använde jag Tab+Enter och till slut rebootade datorn och nu har jag en bild. Puh.

Vad kan ha hänt? Är det fläkten som har pajat eller något annat? Ska tilläggas att jag haft fläkten i ca ett halvår utan problem. Jag använder mig utav medföljande Zalman Multi Connector 1 motstånd från Zalman, kör fläkten i 5 v.
Har testat att kallstarta datorn och fläkten går igång utan problem nu.
Men jag vågar inte stänga chassiet! ^^

Tacksam för råd.

Tillägg - har haft datorn igång nu i ca 15 minuter och fläkten snurrar på som den ska.

Permalänk
Medlem

Hur är fläkten kopplad, till moderkortet?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av muppens
Hur är fläkten kopplad, till moderkortet?

Glömde skriva det; den är kopplad direkt till en 12 voltslina från nätagget.

Permalänk
Medlem

Jag har haft samma problem med mina stock kylda 8800 GTX, 9800GTX+, GTX 260. För mig stannar de mkt sällan men det händer dock. Så i mitt fall är det inte grafikkortet det är fel på.(alla 3 har suttit i datorn enl. spec nedan) Jag använder mig av Asus egen smart doctor som minimerar spelen och berättar att fläkten inte snurrar.

kanske finns något liknande program för dig tills du får en lösning på problemet

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erikn911
Jag har haft samma problem med mina stock kylda 8800 GTX, 9800GTX+, GTX 260. För mig stannar de mkt sällan men det händer dock. Så i mitt fall är det inte grafikkortet det är fel på.(alla 3 har suttit i datorn enl. spec nedan) Jag använder mig av Asus egen smart doctor som minimerar spelen och berättar att fläkten inte snurrar.

kanske finns något liknande program för dig tills du får en lösning på problemet

Märkligt. Kan det kanske vara nätaggregatet som är dåligt?
Mina andra fläktar går igång utan problem (cpu, systemfläkt).
Jag använder ingen mjukvara som varnar för att fläkten stannar, men det kanske börjar bli dags att kika på det. Helst vill jag slippa bloat från Asus.

Permalänk

Hm. Nu imorse bootade jag datorn och det tog kanske 20 sek innan hårddisken detekterades. Sen fick jag ett meddelande om att "S.M.A.R.T command failed".
Stängde av datorn och testade att byta sata kabel och nu bootar den som vanligt.
Fläkten på grafikkortet snurrar.
Kan det vara nätaggregatet som har fått en kyss? Det var storm här ett par dagar sen, kanske även lite åska.

Fläkt, hårddiskproblem på raken gör ju att jag inte riktigt misstänker att det är hårddisken det är fel på, eller fläkten heller.