Videoredigering på Mac

Permalänk

Videoredigering på Mac

Hej alla

En tjejkompis har köpt en iMac men hon har stora problem att kunna redigera sina videofiler som är i wmw,mpg och m2ts.
Jag har försökt i timtal hitta något program som kan konvertera eller lägga till stöd.
Helst hade man velat att bara lägga in en plugin så allt funkar, men är knappast så lätt...

Gratisprogram/plugins vore bra.
Men även köpesprogram som inte kostar flera tusen kan vara alternativ.

Kan någon hjälpa mig hjälpa henne?

Visa signatur

Intel Core i5 760, Gigabyte P55A-UD4, 2x4gb 1333mhz, 120gb Intel 510 SSD + Hitachi 2TB 59xx rpm, Corsair HX650 nätagg, Fractal Design R4 White.

Permalänk
Medlem

Mpegbaserade (mpg, m2ts) bör du kunna konvertera till m4v (eller så) i QT, ev behövs Perian.
Plockar du ner flip4mac (gratisvarsionen) så konverterar du wmv i OT oxå.
Sen kan du röja runt i iMovie...

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Mpegbaserade (mpg, m2ts) bör du kunna konvertera till m4v (eller så) i QT, ev behövs Perian.
Plockar du ner flip4mac (gratisvarsionen) så konverterar du wmv i OT oxå.
Sen kan du röja runt i iMovie...

Perian verkar intressant och det ska testas.
Flip4mac har i gratisversion bara stöd för uppspelning av wmw, köpes versionerna har däremot konverteringsmöjligheter (som jag förstår det)

Tack för tipset!
Funkar det med Perian så kvarstår bara wmw problemet så då är vi halv vägs!

Visa signatur

Intel Core i5 760, Gigabyte P55A-UD4, 2x4gb 1333mhz, 120gb Intel 510 SSD + Hitachi 2TB 59xx rpm, Corsair HX650 nätagg, Fractal Design R4 White.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av majtymicke
(som jag förstår det)

(prova så får du de att du förstått snett)

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
(prova så får du de att du förstått snett)

Enligt det här så ska det då krävas minst $29 versionen för att det ska gå konvertera.
http://www.telestream.net/flip4mac-wmv/overview.htm

Visa signatur

Intel Core i5 760, Gigabyte P55A-UD4, 2x4gb 1333mhz, 120gb Intel 510 SSD + Hitachi 2TB 59xx rpm, Corsair HX650 nätagg, Fractal Design R4 White.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Mpegbaserade (mpg, m2ts) bör du kunna konvertera till m4v (eller så) i QT, ev behövs Perian.
Plockar du ner flip4mac (gratisvarsionen) så konverterar du wmv i OT oxå.
Sen kan du röja runt i iMovie...

Hur funkar det? Jag blir galen på mina m2ts filer som jag inte kan redigera i iMovie...

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake
Hur funkar det? Jag blir galen på mina m2ts filer som jag inte kan redigera i iMovie...

Hon håller på att försöka få det att funka, jag ger henne era tips via msn.
Och hittils har det inte gått, men hittade en guide som ska visa hur man får igång Perian iaf, så jag väntar på att hon ska kolla om hon får det att funka då.
Jag kommer skriva alla motgångar/framsteg här.

Visa signatur

Intel Core i5 760, Gigabyte P55A-UD4, 2x4gb 1333mhz, 120gb Intel 510 SSD + Hitachi 2TB 59xx rpm, Corsair HX650 nätagg, Fractal Design R4 White.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av majtymicke
Enligt det här så ska det då krävas minst $29 versionen för att det ska gå konvertera.

Funkar i QT7 men i QTX gack det inte (provade just).

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Man bör ju kunna använda något program baserat på FFMPEG för att konvertera filen till något mac vänligt format med typ;
http://www.macupdate.com/info.php/id/31366/evom
http://www.macupdate.com/info.php/id/32297/reduxencoder

Jag är dock inte säker på hur det funkar med wmv>mp4 med det bör kunna funka bra!