Ursprungligen inskrivet av MBY
[...]Vidare duger Atom-processorer utmärkt för rena filservrar. Processorn var inte heller flaskhalsen här.
Skall man ha en ren filserver skall man kanske titta på en NAS? När man behöver en mer generell server så kanske man vill ha något mer kraftfullt än en Atom? Själv kör jag en del streaming och fildelningstjänster som kräver nåt bättre än en Atom t.ex.
Ursprungligen inskrivet av ziim0n
Riktigt intressant! Är ute efter en liknande smidig lösning
Dock kommer jag att vilja köra Windows eftersom jag vill ha den som HTPC också Men då är frågan, finns det något Mini-ITX moderkort som pallar 720p med bra flyt?
Mmm, det finns t.ex. mini-ITX kort baserade på Core 2 Duo eller Core i3. Eller Core 2 Mobile om du vill ha strömsnålhet. Eller Atom-kort med hårdvaruavkodning för x264, men då måste du vara medveten om de begränsningar och svårigheter det innebär. Zotac-kortet med Core i3 känns som sweetspot just nu för ITX i en HTPC.
Ursprungligen inskrivet av nivv
Någon som vet hur man enkelt hittar moderkort som inte ett vanligt nätagg? Alltså så man kan köra som de gör i artikeln? Lite svårt att hitta eftersom många inte har den informationen. Är det bara Intel's egna moderkort som har denna funktion?
Det behöver du inte bry dig om eftersom det här chassit, och nästan alla liknande kan fås med intern spänningsomvandlare och extern likriktare/trafo á la laptops.
Ursprungligen inskrivet av HerrBrandt
[...]Finns det Mini-Itx brädor med två nätverksanslutningar? Eller är ett extra kort ett måste om man vill ha det som en router också?
Absolut finns det det! T.ex. MSI IM-GM45, ett trevligt kort med två högpresterande Intel 1Gbit nätverksportar och Core 2 Mobile socket. Du kan säkert hitta fler kort för andra socklar genom att söka på antal nätverksportar på Prisjakt. Nån som vet nån liknande söksite för USA/Europa förresten? Det är ett väldigt intressant kort för den som vill köra i en "riktig" servermiljö på den eftersom man kan ha ena nätverksporten till "vanliga" nätverket och den andra dedikerad till iSCSI. Fungerar fantastiskt bra med en droboPro t.ex. Antar att det dyker upp liknande kort för Mobile i3/i5 snart?
Ursprungligen inskrivet av fastforward
[...]Vill man ha hög säkerhet så hade jag köpt 2-3 vanliga diskar istället, kört 1 som primär och de resterande 1-2 som backup. På detta sätt sparar man 1400-2800kr och får högre säkerhet. För precis som det är skrivet i artikeln så kan hela RAID-set gå åt skogen samtidigt.
Nej, hela RAID-setet kan inte gå åt skogen samtidigt, om du inte med det menar att operativsystemet eller en applikation löper amok och skriver skit på diskarna. Om en disk pajar så använder du den ena tills den trasiga bytts ut.
Med din lösning så har du inkonsistent data medan säkerhetskopieringspassen. Plus att prestanda kommer att vara märkbart lägre under säkerhetskopieringen.
Sedan är förstås inte en RAID en ersättning för säkerhetskopiering - bägge behövs om man skall ha hyfsad datasäkerhet. Idag är en offline backuplösning som moxy ett mycket intressant alternativ om man har hyfsat snabb lina hemma. Tyvärr inte för mig - det skulle ta ett år(!) att backupa på min sega lina hemma.