Beslutsångest, tre olika kylare. (Core i5 750)

Permalänk

Beslutsångest, tre olika kylare. (Core i5 750)

Hej.

Jag har beslutsångest och vet inte vilken jag ska välja av dessa tre kylare. Jag väljer mellan de modellerna för att det finns återförsäljare nära till hands.

Thermalright MUX-120 643:-
Noctua NH-U12P SE2 675:-
Corsair H50 725:-

Datorn som skall kylas är ett Core i5 750-system (MSI GD-65, XFX 5850, 4GB Corsair 1600MHz, Samsung F3 1TB). Jag har tänkt överclocka processorn något, kanske till 3,6 GHz. Chassit är ett Fractal Define R2 med medföljande fläktar (intag fram, ut bak).

Om någon har erfarenheter av en, eller gärna flera, av kylarna och vill dela med sig vore jag väldigt tacksam. Gärna om er uppfattning av ljudnivå (jag vet att det är väldigt subjektivt, vill gärna höra). Vilken tycker ni ger mest "bang for the bucks"?

Mvh, Kennyberg.

Permalänk
Medlem

Kör på H50.. kyler inte bättre än luft.. tar mkt mindre plats och ser bättre ut = win

Permalänk

Har själv en H50 och håller med om det darrefreak säger. En stilren kylare vilket jag föredrar framför en gigantisk metallfläns i chassiet.

Ljudnivåmässigt, kan inte säga att jag är helt nöjd H50n där.
Fläkten låter inte mycket alls i idle, dock hörs det när den varvar upp vid processorkrävande applikationer. Men det är inte problemet, det är pumpen.
Den surrar och överöstar fläktsuset i datorn, vilket det jag har läst att den inte ska göra. Många skriver att den är ljudlös, vilket fick mig att byta ut den.
Nu sitter jag alltså med H50 nr 2 och pumpen surrar lika mycket. Jag kanske har fått två måndagsexemplar, men tycker jag är osannolikt. Tills vidare väljer jag att stå ut med surret, det är inte särskilt irriterande egentligen.

Kylmässigt är väl de tre nästan likvärdiga, eller åtminstone lär de väl täcka kylbehovet med råge. Så om ljudnivå väger tungt skulle jag kanske överväga en annan kylare än H50n.

Visa signatur

Gigabyte GA-P35-DS3, Q6600 3.2GHz, Corsair Hydro H50, Corsair DDR2 4096 MB, XFX 8800GTS 512, Corsair 550VX, Obsidian 800D

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ant3
Mest "bang for the bucks" ger denna...

http://indomo.se/index.php?mode=item&id=7833&show=1&mini=40

Har du något test på den så man vet hur "bra" den är?

Permalänk
Medlem

Tycker du ska skaffa thermalright venomous x, skall enligt recensioner slå t.o.m prolimatech megahalems

Permalänk

Tack för tipsen allihopa. Det du säger om H50's surrande är oroande. Den är dock helt klart snyggast och lättast att hantera. Å andra sidan har jag inget fönster på datorn. Det som talar för Noctuan är att två bra(?) fläktar följer med. Köper man de fläktarna lösa får man ge 350:- ungefär.

Jag tycker att Mugen2 verkar lite väl fläskig och stor. Venomous X är för dyr för mig.

Permalänk
Casemod-mästare