7700kr elräkning, hjälp att sänka!

Permalänk
Medlem

7700kr elräkning, hjälp att sänka!

Hejsan,

Jag eller rättare sagt min pappa har lite problem med elräkningen, den ligger just nu på 7700kr. Vi vill ju såklart sänka den men båda jag och min bror glömmer eller somnar ifrån datorn på natten. Den står en bit bort så man orkar inte få och stänga av den på natten.

Jag täcker upp 6 uttag med min dator/tillbehör. Sedan TV xbox osv 3 uttag. Jag undrar om jag kan dra förlängningssladd, har 3st till en grendosa och jag kopplar i elutag under sängen, med en strömbrytare. Om jag slår av med strömbrytarn vad är det värsta som kan hända ?

Sedan undrar jag om det är mycket skillnad i pris om jag kör ett 9800gtx eller 5870? Om det skilljer i månaden elpris alltså.

Jag kommer att försöka att stänga av datorn och TVn men det skulle underlätta om man bara kunde ha någon sorts switch som man stängde av datorn/ alla elektronik på.

Ge lite almänna tips och trix på saker som drar mycket ström utan att man vet det, vad vet jag. Brödrost? Router?

Komigen nu spamma mig swec.

Citera gärna!

Visa signatur

=)

Permalänk

finns inte så jätte mycket är göra åt utan att helt enkel använda din datorn lite mindre

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av psykfall
text

Enligt mina erfarenheter så är det inte bra att stänga av datorn när man är inloggad i Windows. Ett altenativ är ju att använda en shutdown-timer, det brukar alltid jag göra.
TV och annan elektronik ska inte vara någon fara med att stänga av bara sådär. Så mitt förslag är att koppla allt utom datorn i en gren med switch, sen köra shutdowntimer på datorn.
Hur bor ni?
Småelektronik som routrar och sånt drar inte alls mycket ström. Däremot TV/skärmar drar väldigt mycket ström om dom är igång 24/7.
Försök stänga av all elektronik när du inte använder det, tänk också på att släcka lampor och liknande när du lämnar rummet.

Edit: Kom på att det finns billiga eluttag med fjärrkontroll man kan köpa på biltema osv, om ni nu är så lata

Visa signatur

Nintendomulator: Projektlogg
Main: Intel Core i5 2500k | Radeon 6950 2GB | Corsair Vengence 8GB | Intel SSD 120GB |
Server: MSI k8 Neo4 s939 | AMD 1800+ @ 2,5 GHz | Corsair 2 GB |
HTPC: Jetway NC81-LF (Mini-ITX) | 1TB 7200rpm | PC5300 2GB | AMD X2 4850e 2,5 GHz | 110w PicoPSU | Projektfilm

Permalänk
Medlem

Pröva med att vistas utomhus lite.

Visa signatur

AMD phenom x4 965 BE | Gigabyte GA-790XTA-UD4 |4GB A-DATA Gaming series | XFX Radeon HD 5850 Black edition | Cougar 700W modulärt agg |Cooler Master HAF 922 RED| HAF 922 RED

Permalänk
Medlem

Varje watt 24/7 blir cirkus 1:-/mån
Minus lite fasta kostnader hamnar ni alltså på över 7000 konstanta watt.. (edit: räkningen är kanske på 3 mån?)

Har ni el-element hemma? I så fall hjälper det inte att stänga av utrustning.. Vintern har varit kall....

Att byta till tex 5870 om datorn står på jämt (24/7) kanske kan ge 100-200:- på en månad.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk

använder ni 7700kw per månad? shit. (elpriset brukar vara 1kr/kw)

Visa signatur

Det va bättre förr, ju förr desto bättre.

Permalänk

Jag vet inte riktigt om det bara blir en marginell skillnad, med att byta nätagg till ett 80+ eller bättre är ju aldrig fel. och i allmänhet så är det så att ju mindre arkitektur på GPU, CPU och övriga kretsar, desto mindre drar de i förhållande till levererad prestanda.

Om du stänger av datorn (alltså inte i sleep) så ska det inte göra något att stänga av strömmen (när datorn är avstängd dvs.)

Om man har 6 st saker som står i standby så kan det nog göra en del.

om man köper ett Master/Slave grenuttag så slår den från och till strömmen till "slavesen" beroende på hur mycket ström Mastern förbrukar.

Exempelsetup
Master: Dator
Slaves:

  • Skärm

  • Högtalare

  • Externa hårddiskar

  • Övriga datortillbehör

Master: TV
Slaves:

  • DVD

  • Spelkonsol

  • Hemmabiosystem

  • Övriga TV tillbehör

Notera dock att den utrustningen du har ska klara att bli strömlös (alltså så att inte inbyggda klockor mm ställs om)

Visa signatur

Stationär: {Fractal Design R2 [Cosair TX 650W | Asus P7P555D EVO [i5 750 @3.6GHz [Corsair H50] | 16GB Corsair @1333MHz | Gigabyte GTX 670]] | Benq g2220HD 22" TFT x3 i nVidia Surround} , HP 2560p: {i7-2620M @ 2.7GHz | 128GB SSD | 1TB HDD}
Ljud: {Yamaha RX-V667 | Front: Heco Celan XT 500 | LAB12 Tapped Horn}
Kamera: {Nikon D90 | Nikkor 18-105 | Nikon SB-800 | Tamron 90 | Tamron 70-300}

Permalänk
Avstängd

Jag ska nog fan proppa hela mitt rum fullt med elektronik - bor el och internet-räkning inbakat i korridorrumspriset

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av colafrysen
Jag vet inte riktigt om det bara blir en marginell skillnad, med att byta nätagg till ett 80+ eller bättre är ju aldrig fel. och i allmänhet så är det så att ju mindre arkitektur på GPU, CPU och övriga kretsar, desto mindre drar de i förhållande till levererad prestanda.

Om du stänger av datorn (alltså inte i sleep) så ska det inte göra något att stänga av strömmen (när datorn är avstängd dvs.)

Om man har 6 st saker som står i standby så kan det nog göra en del.

om man köper ett Master/Slave grenuttag så slår den från och till strömmen till "slavesen" beroende på hur mycket ström Mastern förbrukar.

Exempelsetup
Master: Dator
Slaves:

  • Skärm

  • Högtalare

  • Externa hårddiskar

  • Övriga datortillbehör

Master: TV
Slaves:

  • DVD

  • Spelkonsol

  • Hemmabiosystem

  • Övriga TV tillbehör

Notera dock att den utrustningen du har ska klara att bli strömlös (alltså så att inte inbyggda klockor mm ställs om)

Fungerar slave grenuttaget problemfritt, någon som vet?:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av facedark
Jag ska nog fan proppa hela mitt rum fullt med elektronik - bor el och internet-räkning inbakat i korridorrumspriset

Inte definitionen av att vara miljövänlig men visst, det funkar.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Lågenergilampor, köp LED skärmar;), släck LED:arna i datorn;), sänk värmen på elementen (ta på er mer kläder), sitt mindre vid datorn, tv, xbox m.m. ut och spring istället (vissa förslag är mer eller mindre seriösa, hoppas ni inte tar allt på allvar )

Visa signatur

No pain, no gain.

Permalänk
Medlem

Över hur långt intervall är dessa 7700 kr över? Min gissning är annars att ni har el-element som fått kämpa lite i vinter.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Du kan ju köpa ett sånt här paket och koppla in alla grenuttag i

http://www.webhallen.com/prod.php?id=90540

Sen kan du ha fjärrkontrollen liggande vid sängen ^^

Permalänk

Stryper du strömmen kan jättemycket roliga saker hända med datorn (Y)

Det "värsta" skulle vara att HDD'n lägger av, all annan hårdvara kan du skaffa ny, men hårddiskarna har du ju massa grejer på som du vill ha kvar.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Igelkott
Inte definitionen av att vara miljövänlig men visst, det funkar.

mil...jö ?

äh!

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HerrNi|sson
Du kan ju köpa ett sånt här paket och koppla in alla grenuttag i

http://www.webhallen.com/prod.php?id=90540

Sen kan du ha fjärrkontrollen liggande vid sängen ^^

Precis nåt sådant jag letade efter ! Ty, alltså jag är inte så lat men har väldigt svårt att somna på kvällarna. Då blir det att man slår på en film och sen somnar men halvvägs in. Då glömmer man lätt datorn. Går jag upp så somnar jag väldigt enkelt.

Hur ställer man in timing på datorn ?

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Om du har en plasma-tv eller LCD kanske du inte skall låta den stå om du inte tittar då de drar en massa mer än en en dator någonsin gör.
Jag har på 2 datorer 24/7 nästan och betalar inte ens någonstans i närheten så mycket som ni gör.
Tror ni får kolla över hushållet och vad det är som kan dra om det där är på en månad.
Tror min elräkning låg på 300kr för en månad och det är mycket imo. Med tanke på hur lätt jag skulle kunna sänka det.

Edit: Ställ in datorn att gå i viloläge eller Hibernation efter en timma, då drar den inte mö.
Kanske en 20w eller så när allt är avstängt i standby.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Liten update det jag åtgärdat ikväll.

Fixad trådlös mus

Kopplade allt utom datorn, hemtelefonen och högtalarna till separat grendosa

Drog en förlängningskabel så att jag kan dra ut kontakten lätt från sängen

Kopplat ur 2 hårddisker, 40gb och 160 gb IDE.

Kopplat ur 1 skärm och kopplade ur TVn ur datorn och slog av den, den får bara vara på när det är film.

Strömspararläge efter 30minuter (dator)

Stäng av skärm efter 5 minuter

Visa signatur

=)

Permalänk

Stäng av stereo, tv och sådant istället för att ha det på standby brukar vara en sak som kan göra stor nytta.

Visa signatur

cat_fish_1:
"fläktarna ska vi ju inte tala om, astmatiker med ett sugrör hade blåst bättre."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av facedark
Fungerar slave grenuttaget problemfritt, någon som vet?:)

Det funkar klockrent. Har de både till datorn och till tvn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av psykfall
Liten update det jag åtgärdat ikväll.

Fixad trådlös mus

Kopplade allt utom datorn, hemtelefonen och högtalarna till separat grendosa

Drog en förlängningskabel så att jag kan dra ut kontakten lätt från sängen

Kopplat ur 2 hårddisker, 40gb och 160 gb IDE.

Kopplat ur 1 skärm och kopplade ur TVn ur datorn och slog av den, den får bara vara på när det är film.

Strömspararläge efter 30minuter (dator)

Stäng av skärm efter 5 minuter

Skärmarna och tvn kommer du spara mest på..

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sideburns
Det funkar klockrent. Har de både till datorn och till tvn.

Sweet, får inhandla ett par stycken snart

Permalänk
Medlem

Har ni el-element i hemmet, dra ner på dem i så fall då dom dra fett med ström när man krämar på.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Datorn är en droppe i havet på elräkningen,Jag fick själv en goding nyligen på 10500 för jan och feb,inte konstigt när kwh priset har varit extremt högt denna vinter,pga kylan, dåligt med vatten,underhåll på kärnkraftverken med mera,finns många ursäkter som våra kära elbolag kör med för att trissa upp priserna,oj det blev en riktig svensk vinter,kanon då kan vi fläska på med priset,så får vi in några extra miljader i kassan, as är dom!!!!
Vill ni sänka elkostnaden så sätt in en braskamin,så ni kan elda av topparna under vinter perioden,sänkte min från 32000kwh till 17700kwh,men det värsta är bara att,desto mer vi försöker var miljövänliga och sänka våran elförbrukning desto dyrare kommer elpriset att bli,miljaderna måste in och budget måste hållas,vi är fuckade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RymdSegel
Stäng av stereo, tv och sådant istället för att ha det på standby brukar vara en sak som kan göra stor nytta.

En LCD drar ungefär 1W när den är i standby, vilket i praktiken är nästan ingenting

Visa signatur

Nintendomulator: Projektlogg
Main: Intel Core i5 2500k | Radeon 6950 2GB | Corsair Vengence 8GB | Intel SSD 120GB |
Server: MSI k8 Neo4 s939 | AMD 1800+ @ 2,5 GHz | Corsair 2 GB |
HTPC: Jetway NC81-LF (Mini-ITX) | 1TB 7200rpm | PC5300 2GB | AMD X2 4850e 2,5 GHz | 110w PicoPSU | Projektfilm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Coca
Har ni el-element i hemmet, dra ner på dem i så fall då dom dra fett med ström när man krämar på.

Framförallt kommer de arbeta mer när man stänger av sin utrustning...

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av foiltech
desto mer vi försöker var miljövänliga och sänka våran elförbrukning desto dyrare kommer elpriset att bli,miljaderna måste in och budget måste hållas,vi är fuckade.

Dagens sanning Privatiseringen av allmännyttan (vatten, el, sjukvård, skola) är aldrig av godo.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

det är dyrast med elen för de med eluppvärmda hus. Vad jag vet så går ca 40% av elen till att värma upp vatten. Så duscha mindre/snabbare, själv fick faktura på ca 8,5k (inkl nätavgift) för både januari och februari alltså ca 17k, värre än räntan på huset ^^. Mars månad blir nog lugnare. i snitt har det rörliga elpiset legat runt 1,25kr/kWh under januari och februari. Ni kan även kolla på ww.nordpool.com på dagliga elpriset som värst låg elpriset på 15kr/kWh under en februari morgon.

Permalänk
Medlem

Vi behöver nog lite mer information för att tipsa er om saker, tex:
Elförbrukning i kwH, inte hur mkt det kostade
Hur ni värmer upp huset/lägenheten

Gå runt och kolla vad olika saker drar i standby, drar de över 10 w i standby så köper ni bara en timer och sätter i uttaget, kanske inte till datorn, men till tv, micro, mm. Men med tanke på att den kostade 7700 har ni antingen väääldigt högt pris eller eluppvärmning, troligen båda tillsammans
Hemma hos oss gör vi av med ca 7000 kwH per år, i en villa med fyra "invånare". Kolla även över vad ni har för elbolag, kan tipsa om företag såsom o2 energi, där du betalar en avgift för att bli delägare i ett vindkraftverk och således få billig el, vår el kostar tex 13 öre/ kwH + skatt.

Visa signatur

Asus M4A79XTD | Phenom II 925 | HD4870 512 | SSD 510 120GB | Caviar Blue 500GB | 4Gb 1600mHz | Corsair VX550
EK-CoolStream RAD XTC 280 | DD-4870 | EK Supreme HF | Phobya DC-12 260 | Phobya Balancer 150

Permalänk
Medlem

7700 va ju ingenting vi fick nyss en på 10500 xD

Visa signatur

Särskrivningar & Felstavningar är min specialitet