Vilken rätt har systembolaget att neka köp?

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av jetblack:

Jag var och handlade med flickvännen en dag, vi köpte EN FLASKA vin. I kassan så tar min flickvän fram legget och skall betala. Då ber kassörskan mig, 1,87 lång kille med ordentlig basröst, slutsspelsskägg och låt oss inte hymla med det en tendens till kula på magen, om leg.

Jag frågar henne om hon inte tycker det verkar rimligt att min flickvän som är 24, är ihop med någon i ungefär samma ålder? Jo det tycker hon. Men hon vill fortfarande ha leg.
Jag frågar om det inte är rimligt att jag, istället för att vänta utanför som en alkoholsugen fjortis som älskar vitt vin, hängde med min flickvän in för att välja ut ett specifikt vin och vara sällskap? Jo, det låter väl troligt, men hon vill fortfarande ha leg.
Jag frågar om hon misstänker att min flickvän ska köpa ut flaskan vitt vin till mig. Hon svarar "Nej det tror jag inte" lite irriterat.
Sen frågar jag helt enkelt om jag inte ser ut att vara över 20? Hon säger "jo, men inte över 25".

Så denhär tanten trodde alltså att jag var över 20, ansåg att det var troligt att jag var närmare 24 (är 23) och trodde inte att min flickvän skulle köpa ut (den enda flaskan vitt vin :suck:) till mig. och ÄNDÅ så vägrade hon låta min flickvän, som alltså hade leg med sig, köpa flaskan vitt vin.
Jag ville inte hålla upp folket bakom längre än jag redan gjort så jag bara facepalmade och suckade djupt och sade "O herregud" rätt högt och gick därifrån.

Tycker det är ett rätt bra exempel på vad som händer när man ger människor med ingen auktoritet, ens ett litet uns av det. Vi gick till andra systemet i stan, köpte en flaska där istället. Ingen frågade mig om leg. Helvetes j#%la system, hoppas de avskaffar skiten snart. Folk dricker mer än nånsin, det är ett rent skämt! Om jag kunde välja hade jag skitit på deras rullband (och självfallet riktat bajsen mot mig) för att sedan sticka och handla i en konkurrerande butik, de får neka mig så mycket de vill då. Men nu kan man inte det... Utan om man vill ha lite god öl eller en starkare dryck så MÅSTE man handla där. Då tycker jag att de istället borde ha slappare regler, inte strängare än nödvändigt. För det är en gissningslek och jag tycker inte det är rättvist mot konsumenter att få sin fredag-lördagkväll förstörd av en kassörska som är lite tjurig över att gubben blivit tjock eller att brösten hänger mer än vanligt.

Förlåt. Blir så förbannad bara.:)

Du gick alltså till systembolaget vid 23 års ålder utan legitimation? Har du sett skyltarna som sitter vid kassorna? Där står det att de som jobbar i kassan måste fråga dig om leg om du ser ut att vara under 25 eller något liknande.

Måste du vara så dryg och jobbig? Hade jag stått bakom dig i kassan hade jag sagt ifrån, jag tänker inte stå där och vänta på att du ska föra något slags korståg mot systembolagets regelverk.

De som sitter i kassan gör sitt jobb. Har du problem med det så skicka en anonym insändare till metro eller nåt.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Du gick alltså till systembolaget vid 23 års ålder utan legitimation? Har du sett skyltarna som sitter vid kassorna? Där står det att de som jobbar i kassan måste fråga dig om leg om du ser ut att vara under 25 eller något liknande.

Måste du vara så dryg och jobbig? Hade jag stått bakom dig i kassan hade jag sagt ifrån, jag tänker inte stå där och vänta på att du ska föra något slags korståg mot systembolagets regelverk.

De som sitter i kassan gör sitt jobb. Har du problem med det så skicka en anonym insändare till metro eller nåt.

Vi gick ut för att köpa mat inför kvällen, gick förbi systemet och tänkte att vi kanske skulle ha vin med. Men bara flickvännen hade med sig plånboken, jag sket i min eftersom hon hade sin. Så istället för att hänga utanför med fyllosarna och fjortisarna gick jag med in för att välja en flaska. Jag är inte alls särskilt dryg eller jobbig utan väldigt resonlig. Men hon trodde ju inte ens att jag var under 20, hon trodde inte att vi köpte ut. och ÄNDÅ så bestämde sig kassörskan för att vara dryg och jobbig, bara för att hon ville utnyttja den lilla auktoritet hon hade antar jag?

Och hade du varit bakom mig hade du inte sagt ett skit, utan du hade stönat för digsjälv och bitchat om det när du kom hem som alla där förmodligen gjorde... Och om du hade sagt något så hade personerna bakom dig sett på dig som om du vore nån sorts alien och bitchat om det hemma de med. Det är en rädsla för konflikt och acceptans av regler (som är tagna direkt ur någons röv men följs som om de vore av Gud sända) som är helt vansinnig.

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Hedersmedlem

Tycker det är tragiskt med människor som blir så upprörda när dom inte får sin alkohol. Kassörerna har skyldigheter, det handlar inte om mer än så. Ingen är ute efter att bråka bara för att. Tror ingen av dom släpper på reglerna och riskerar sitt jobb bara för att nån glömt sitt ID, det borde dom inte heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MegaN00bie:

Att köpa alkohol på systembolaget är ingen rättighet, sålänge det inte är diskriminering så kan en butik neka vem som helst.

Är det inte diskriminering när en 24åring inte får köpa en flaska vin om denna har med sig en utan leg. Men att en "vuxen" människa får det fast de ibland har med sig personer som uppenbart är runt 15 års ålder?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Det är inte alltid föräldrar får köpa när de har barn med sig.

Permalänk
Medlem

Det är systembolagets rättighet och personalens skyldighet att kolla din legitimation om dom misstänker att du är under 25. Systembolagets rättighet går längre än så, t.ex. kolla leg oavsett ålder och neka köp om du ser berusad ut osv.
Jag är snart 25 och kan inte minnas att jag vid något tillfälle sluppit att visa leg när jag handlar på systembolaget. När jag går dit med en kompis är jag alltid bered att visa legitimation för jag vet hur det fungerar där. Ibland har dom ju t.o.m. godis/tuggummin/minttabletter som dom ger till folk som visar legitimationen innan dom hinner fråga en om det!
Jag hade en arbetskamrat förut som såg väldigt ung ut. Hon såg ut att vara i min ålder (jag va runt 18) men när jag frågade henne hur gammal hon var så sa hon att hon va 28. Det kan inte alltid vara lätt för personalen på systembolaget att uppskatta ens ålder.

Visa signatur

I can't do this all on my own, I'm no superman

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av jetblack:

Vi gick ut för att köpa mat inför kvällen, gick förbi systemet och tänkte att vi kanske skulle ha vin med. Men bara flickvännen hade med sig plånboken, jag sket i min eftersom hon hade sin. Så istället för att hänga utanför med fyllosarna och fjortisarna gick jag med in för att välja en flaska. Jag är inte alls särskilt dryg eller jobbig utan väldigt resonlig. Men hon trodde ju inte ens att jag var under 20, hon trodde inte att vi köpte ut. och ÄNDÅ så bestämde sig kassörskan för att vara dryg och jobbig, bara för att hon ville utnyttja den lilla auktoritet hon hade antar jag?

Och hade du varit bakom mig hade du inte sagt ett skit, utan du hade stönat för digsjälv och bitchat om det när du kom hem som alla där förmodligen gjorde... Och om du hade sagt något så hade personerna bakom dig sett på dig som om du vore nån sorts alien och bitchat om det hemma de med. Det är en rädsla för konflikt och acceptans av regler (som är tagna direkt ur någons röv men följs som om de vore av Gud sända) som är helt vansinnig.

Som sagt, du visste att du inte hade plånboken med dig, ändå går du in, fullt medveten om reglerna.
Sen vet ju inte du om jag hade sagt något eller inte. Jag är inte den som håller tyst någonstans. Om någon framför mig i kassan på t.ex. ICA glömmer lägga upp en "nästa kund"-skylt börjar jag bara lasta upp varorna direkt efter honom/henne. Oftast blir det så att kassörskan börjar blippa mina varor varpå kunden framför mig får säga till. En gång frågade en kille framför mig vad jag höll på med, jag svarade bara "Jaså du glömde lägga upp en 'nästa kund'-skylt? Det var ju klantigt av dig". Han sa inget mer än så.

Skrivet av jetblack:

Är det inte diskriminering när en 24åring inte får köpa en flaska vin om denna har med sig en utan leg. Men att en "vuxen" människa får det fast de ibland har med sig personer som uppenbart är runt 15 års ålder?

Nej såklart det inte är diskriminering, en "vuxen" människa är troligen förälder till den 15åriga personen och risken för langning är väl lägre enligt systembolagets statistik antar jag.

Om en 24åring går in med en till synes jämnårig som inte vill visa legitimation blir nekad köp borde ingen bli förvånad, alla som fyllt 20 vet att man kan bli nekad att köpa varor om man inte har leget med sig.

Jag blir i alla fall inte leggad längre, vet dock inte om det bra eller dåligt...

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

din text:)

Nej, jag tänkte inte på att jag inte hade med plånboken, jag hade helt glömt det. Kom på det precis när vi skulle betala att "fan, de brukar ju vilja kolla på alla även på den som inte köper". Och då är det ju försent. Vi stod redan i kön så det hade bara varit weird om jag plötsligt smög ut precis innan, var ju inte så jättemånga i affären.

Och jag tycker det låter mer rimligt att en förälder "langar" till sitt barn. Är det inte det som är ett stort problem, att ungdomar övertalar sina föräldrar att köpa. Det är väl det systemet satsat via reklam och annat att bekämpa? Det är emellertid inte alls särskilt vanligt att en 24-åring hänger med en 19-åring. Då man går i skolan så hänger man med klasskompisar eller kursare och de är oftast jämåriga +/- 1 år. På universitet är den variationen större, men då är åldrarna däremot högre med och majoriteten är närmare 20.

Åldersdiskriminering är ett riktigt problem och alla under 30 har säkert fått konstiga blickar på sig om man kollar runt i en butik vid de dyrare varorna. Jag har till och med blivit tillsagd att lämna butiken om jag inte ska köpa något i en helt tom B&O-butik här. Vart fan ligger logiken i det? Skulle jag stoppa en 40-tums TV i byxan eller? Skulle det hända en äldre man då? Tror knappast det... På samma vis är det i systemet anser jag. Be personer under 20 gå ut, varför då? Det är bara för att man ser ner på yngre människor och vill ha sin lilla auktoritet som man annars inte har.

Visa signatur

Permalänk
Entusiast
Skrivet av hultent3:

Tycker att det är väldigt förlegade och konstiga regler att de kan neka en köp för att de misstänker att man skall köpa ut. Hur ser det ut med tobak, gäller samma typ av "gissningslek" där?
Lagen borde ha högre straffskala för bevisad langning istället för att man ska anta att alla som handlar med någon utan legitimation ska bli misstänkt langare.

Du blir inte misstänkt för lagning bara för att du inte har legitimation.
Däremot kan kassörskan bli fälld för langning om de säljer till någon som är under 20.
Så om du hade suttit i kassan och vetat att du riskerar både jobb och att bli åtalad om du säljer till någon som inte kan visa att den är 20 år gammal. Vad hade du gjort?

Ja, personalen på Ica eller bensinmacken kan neka dig att köpa snus om de tror att du langar.
De kan också neka dig för att du har fula skor om de vill.

Det är ingen rättighet att få handla och affärerna har ingen skyldighet att sälja till dig.
Jag trodde att det här forumet var för marknadskrafter?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

brukar alltid slänga upp legget det första jag gör när jag kommer fram till kassan, för det mesta blir det ett "det är lugnt, jag känner igen dig." eller så kollar dom bara på det lite halvseriöst.
men rent illvilliga kassörskor/kassörer finns det helt klart,
en arbetskamrat till mig som är 33 och har handlat på samma bolag i 10år+ blir alltid ombedd att visa leg om nån av dem sitter i kassan, han ser knappast ut att vara under 25, men ibland har han inte med sig legget och det vet dom.
det lustiga är dock att dom aldrig har hindrat mig från att handla även fast vi uppenbart varit i samma sällskap (likadana arbetskläder etc)

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoz:

brukar alltid slänga upp legget det första jag gör när jag kommer fram till kassan, för det mesta blir det ett "det är lugnt, jag känner igen dig." eller så kollar dom bara på det lite halvseriöst.
en arbetskamrat till mig som är 33 och har handlat på samma bolag i 10år+ blir alltid ombedd att visa leg om nån av dem sitter i kassan, han ser knappast ut att vara under 25, men ibland har han inte med sig legget och det vet dom.
det lustiga är dock att dom aldrig har hindrat mig från att handla även fast vi uppenbart varit i samma sällskap (likadana arbetskläder etc)

Brukade alltid plocka fram legget när jag stod i kön när jag var yngre men har inte blivit tillfrågad om att visa legget på systemet på många år nu.
Däremot fick jag visa leg när jag köpte cigaretter en gång när jag var 32-33 vilket var ganska kul egentligen. Jag började röka regelbundet när jag var 11 och det var första och enda gången i mitt liv jag fått visa leg för tobaksköp hehe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ed76:

Brukade alltid plocka fram legget när jag stod i kön när jag var yngre men har inte blivit tillfrågad om att visa legget på systemet på många år nu.
Däremot fick jag visa leg när jag köpte cigaretter en gång när jag var 32-33 vilket var ganska kul egentligen. Jag började röka regelbundet när jag var 11 och det var första och enda gången i mitt liv jag fått visa leg för tobaksköp hehe.

heh, jag är 23 så det är lika att kasta fram det direkt för min del, nog för att dom mest verkar vara besvärade av det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Du blir inte misstänkt för lagning bara för att du inte har legitimation.
Däremot kan kassörskan bli fälld för langning om de säljer till någon som är under 20.
Så om du hade suttit i kassan och vetat att du riskerar både jobb och att bli åtalad om du säljer till någon som inte kan visa att den är 20 år gammal. Vad hade du gjort?

Huvudet på spiken. De har ju dessutom kontrollanter som ser ut o va under 25 som går och handlar, även fast de är över 20 så får man jäkla mycket skit om man inte frågar en sådan om leg. De mailar rapporten till butikschefen, får man 2 sådana får man sparken.

Fråga till alla som klagar: Varför skulle de riskera sina jobb för nån barnrumpa?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetblack:

Nej, det finns ingen giltig diskrimineringsgrund i den situationen. Diskriminering kan per definition (i lagen då) bara ske på några olika grunder, t.ex. kön, etnicitet eller sexuell läggning. För övrigt så måste anställda på systemet som sagt neka om det finns anledning att tro att någon köper ut eller dyl., och gör de inte detta så gör de fel. Prata med en högre uppsatt person på sagda systembolag om du tycker att det är ett problem.

Permalänk
Skrivet av hoz:

"Jag känner igen dig" på systemet? ujujuj

Visa signatur

hollywoodstar

Permalänk
Medlem

Jag är 24 år men ser verkligen inte ut att vara det. Alla säger att jag ser ut å vara 18-19. Hur som. Jag har en kompis som verkligen ser äldre ut, skägg och allt. Han får alltid visa legg men jag har aldrig ens blivit tillfrågad.

Vi satt och grubblade över det här om dagen och jag nöjde mig med svaret om att jag är en riktig charmör hahaha

Permalänk
Skrivet av jetblack:

Nej, jag tänkte inte på att jag inte hade med plånboken, jag hade helt glömt det. Kom på det precis när vi skulle betala att "fan, de brukar ju vilja kolla på alla även på den som inte köper". Och då är det ju försent. Vi stod redan i kön så det hade bara varit weird om jag plötsligt smög ut precis innan, var ju inte så jättemånga i affären.

Och ändå bitchar du fastän du vet att de brukar kolla legitimation på medföljande? Jo, du hade fått dig en åthutning om du stått innan mig i kön, unge.

Skrivet av hollywoodstar:

Ja, alla bor ju inte i storstan. Och oavsett; går du på bolaget ett par gånger i månaden lär du bli igenkänd, förr eller senare.

Skrivet av Xclusiv8:

Jag är 24 år men ser verkligen inte ut att vara det. Alla säger att jag ser ut å vara 18-19. Hur som. Jag har en kompis som verkligen ser äldre ut, skägg och allt. Han får alltid visa legg men jag har aldrig ens blivit tillfrågad.

Vi satt och grubblade över det här om dagen och jag nöjde mig med svaret om att jag är en riktig charmör hahaha

Jag tror att det är just helskägget som gör det. Unga killar tror att det är skägget som gör att de ser äldre ut, men det är de facto de gula tänderna, nariga händerna och de rödsprängda ögonen som gör grejen.

Förresten; de har väl frångått det här med 25 år? Nu står det väl bara typ "om du vet med dig om att du ser ung ut, var beredd på att visa legitimation"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakkenarsk:

Och ändå bitchar du fastän du vet att de brukar kolla legitimation på medföljande? Jo, du hade fått dig en åthutning om du stått innan mig i kön, unge.

Jag bitchar eftersom hade jag varit med far min på nästan 50, hade ingen ens tanken på att fråga mig om leg. Men för att jag var med min flickvän på 24 så är vi med ens misstänksamma? Kan man straffas som vuxna sen ett par år tillbaka ska man fanimej ha samma rättigheter också. Bara för att jag är yngre betyder inte att jag är en skurk och jag tänker inte låta mig behandlas som en av gubbar och tanter som är fast i de glada dagarna då kärnkraft var farligt och barn var ligister som kollade på förbjudna filmer på VHS.

Nej, då hade jag rutit tillbaka, Gubbe;)

Visa signatur

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av hollywoodstar:

Jag blir inte heller legad på systemet i Bromma (rätt stort, 15 kassor). Igenkänd där av alla kassörskor. Känns sådär va?

Visa signatur

www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetblack:

Jag bitchar eftersom hade jag varit med far min på nästan 50, hade ingen ens tanken på att fråga mig om leg. Men för att jag var med min flickvän på 24 så är vi med ens misstänksamma? Kan man straffas som vuxna sen ett par år tillbaka ska man fanimej ha samma rättigheter också. Bara för att jag är yngre betyder inte att jag är en skurk och jag tänker inte låta mig behandlas som en av gubbar och tanter som är fast i de glada dagarna då kärnkraft var farligt och barn var ligister som kollade på förbjudna filmer på VHS.

Nej, då hade jag rutit tillbaka, Gubbe;)

Du är alltså sur och får ett litet utbrott över att personalen på Systembolaget väljer att inte riskera att förlora sina jobb genom att strunta i regelverket.

Så gulligt, ät upp din broccoli så får du gå ut och leka i sandlådan, lille pojk.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem

Jag trodde att alla visste att alla i sällskapet ibland kan behöva visa leg om man går tillsammans till systemet? Det var ju allmänt känt när man inte hade åldern inne och fick folk att köpa ut.

Jag var inne och köpte en vinare till farsan. Jag och min fru fick visa leg. Frugan var höggravid och vi hade våra två barn med oss. Inget att yla om. Vi är glada att jag vi ser unga ut. Hoppas det forsätter.

Permalänk
Medlem

De kan neka dig att köpa även om du har legitimation på dig, det är ingen rättighet att handla.

Systembolaget har ett, för de flesta, enkelt regelsystem: man säljer inte till den som är under 20; inte till den som skulle kunna antas vara under 20 men har "glömt körkortet i bilen", ej heller till den som kan antas förmedla spriten till någon minderårig.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av N!klas:

Jag trodde att alla visste att alla i sällskapet ibland kan behöva visa leg om man går tillsammans till systemet? Det var ju allmänt känt när man inte hade åldern inne och fick folk att köpa ut.

Jag var inne och köpte en vinare till farsan. Jag och min fru fick visa leg. Frugan var höggravid och vi hade våra två barn med oss. Inget att yla om. Vi är glada att jag vi ser unga ut. Hoppas det forsätter.

Fru och barn kan man ha som ungspoling också, alltså får du gärna dela med dig av din ålder så berättelsen blir meningsfull.

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem

Jag har varit på systembolaget med min mamma och tvingats visa leg. Nu är jag ju rätt gammal så det spelar ingen roll. Ser dock väldigt ung ut och får ofta visa leg på nya systembolag. Stammisbolaget brukar dock känna igen mig. Tror det handlar mer om intresset för vin och sprit än om att jag är där ofta. Brukar ofta bli en liten pratstund kring inköpet.

Hursom förstår jag inte varför du blir arg för att någon följer en regel.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Skrivet av davyp3:

Fru och barn kan man ha som ungspoling också, alltså får du gärna dela med dig av din ålder så berättelsen blir meningsfull.

Ja, jag är ungspoling. Jag medger att jag är runt 30.
JAG kan sitta och tycka att de borde förstå att jag är över 20 pga XXXXX men det kvittar när man väl står där.

Hoppas att de kommer att be om leg lääänge till. Det varierar förstås när man behöver visa.
Jag besöker systemet någon enstaka gång om året så det blir inte så ofta.
Hur som helst så är jag alltid beredd att visa leg och det skulle aldrig falla mig in att börja käfta med personalen.

Permalänk

jag stör mig personligen på när de INTE ber om leg, (nu är det iofs inte systemet som jag råkat ut för de då jag inte får gå dit) men att kräva att få se legitimation är ju ta mig fan helt naturligt. varför ska man då käfta emot. det är ju som att käfta emot i kassan för att man inte har med sig pengar

Visa signatur

Lian V3000 plus | Asrock x870e Taichi | AMD 9800x3d, Watercool IV Pro| G.Skill Trident Z5 Neo RGB 32GB @ 6000 MT | EVGA 3090 FTW3 Ultra | Seasonic Prime PX 1000 | LG UltraGear 34GN850-B

Permalänk
Medlem

Den absolut enda gången jag inte behövt visa leg på Systemet var på min 20-årsdag. Svär på att det är sant. Blev sjukt besviken!

Permalänk
Medlem

Kassörskan på systembolaget har skydlighet att neka dig köp om det föreligger misstanke att du köper till minderårig. Din kompis kunde inte bekräfta sin ålder eftersom han saknade leg. och du gjorde ju inte direkt hemlighet av att du köpte till din kompis.

Så ja, hon gjorde rätt.

Dock förstår jag inte hur folk råkar glömma legget när dom ska till systemet.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem

Om jag har glömt mitt leg så går jag inte ens in på systembolaget. Hittills har jag aldrig glömt det när jag har ärenden dit.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Fast å andra sidan ska man alltid ha identifikationshandlingar på sig, vid händelse av olycka t.ex.

Visa signatur

www.bamseclockers.com