Garantier när företag gråimporterar?

Permalänk
Medlem

Garantier när företag gråimporterar?

Köpte nyligen en PS3 där det kom med en manual på alla möjliga språk utom engelska eller svenska. Kontaktade företaget och de sa att deras leverantör hade gjort fel och att de skulle skicka en. Väntade snällt två veckor men inget kom...

Kontaktade en person som de har här på forumet och han kollade snabbt på ärendet och såg att det fortfarande låg på dem att få fram en ny manual. Lite senare kontaktades jag av en annan representant från företaget som kommer och säger att de inte kan få fram en manual från leverantören. Lät konstigt tyckte jag så var tvungen att goggla lite och förstod då att det handlade om gråimport och det var där problemet ligger.

Jag har hur som 2 års garanti mot köpstället, men vad händer sedan? Tar svensk film in enheter för reparation oavsett varifrån det kommer eller är jag helt körd efter de två åren?
Jag kan få varan utbytt... men om de gråimporterar en vara, varför skulle jag få en från annat håll nästa gång? Vad säger konsumentlagstiftningen här egentligen? Känner sig inte sugen på att få en ny enhet från samma ställe men gäller de regler där man måste ge dem ett par chanser att ordna till det även i dessa fall där de är medvetna om att de gjort fel och bara försökt få kunden att glömma allt?

Permalänk
Medlem

Skillnaden är att företaget oftast måste skicka varan utomlands för garantiärenden istället för inom Sverige. Men är det lika lång garanti är det ju onödigt betala en massa extra bara för att det ska ske inom Sverige. Det är ändå inte någonting man märker som konsument och det är långt ifrån någon garanti att ärenden går snabbare. Den skillnad man märker som kund är oftast just att man inte får någon svensk manual.

Permalänk
Moderator
Moderator

Du har alltid garanti och reklamationsrätt mot det företag där du köpt varan. Problem uppstår om de exempelvis skulle kursa då Nordisk Film knappast kommer ta i din konsoll med tång.

Visa signatur