Permalänk
Medlem

Regionsfri dvd?

Hejhej har en snabb fråga angående dvd-regioner.

Om jag köper dvd-filmer ifrån USA som då är region 1, funkar det att spela upp dessa skivor på antingen cs-läsaren i datorn eller i dvdspelaren? Har hört att det finns regionsfria DVD-spelare och isf, hur mycket kostar en sådan?

Permalänk
Medlem

Har för mig att man kan ändra regionkoden i datoren 5 gånger, så sista gången blir dvdspelaren låst på denna region, så man för se upp så att dvdspelaren inte låser sig tex på region 1 för då kan du bara spela upp usa filmer å inga andra som tex region 2 filmer funkar inte.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Jag tog bort ett inlägg som bröt mot § 7 i reglerna.

Permalänk

Man kan ju ha två dvd-läsare. En inställt på Region 1 och en vanlig

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.

Permalänk
Medlem

Det finns (eller fanns förr iaf.) firmvara till dator-DVD-spelare som gjorde dom regionsfria. Men det går att fixa med mjukvara som laddas&körs innan DVD-uppspelningsprogrammet.

Standalone-spelare kan skaffas med redan moddad firmvara, eller går att göra regionsfria med fjärr. Sök runt efter butiker.

Ex: Netonet:
Centrum DVPHD-220 DVD-spelare med HDMI, USB, kortläsare och karaoke-funktion! - TV OCH BILD - DVD, Blu-ray och video - DVD-spelare - DVD-spelare

Just Centrum är ett budgetmärke inte jag skulle satsa på, men i alla fall, en början.

(exempel)
Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicklas1988:

Man kan ju ha två dvd-läsare. En inställt på Region 1 och en vanlig

Har du någon guide på hur man gör detta? Eller är det enkelt?

Permalänk
Skrivet av Oliviro:

Har du någon guide på hur man gör detta? Eller är det enkelt?

Super enkelt -
1. Bara välja egenskaper på din dvd-spelare i "min dator".
2. Sedan under fliken maskinvara välja din dvd-spelare och sedan egenskaper.
3. Sedan under fliken DVD-region väljer du ditt land bara!

Detta gäller Vista. Istället för steg 1&2 kan du bara välja egenskaper för din DVD-enhet i "enheteshanteraren" också.

(Vi har region 2 här i Sverige verkar det som)

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.

Permalänk
Medlem

Europa har region 2.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Är inte de flesta DVD-läsare till datorn regionsfria nu för tiden? Jag har aldrig haft någon problem med varken region 1 eller 2 filmer de senaste 3läsarna jag haft utan att ändra firmware och dylikt

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem

Finns program som gör går förbi region så att kan spela filmen direkt. Virtuell region ändring. Vissa funkar även om DVD läsaren blivit låst till en region. DVD läsaren lämnas orörd. Hade man 2 ändringar kvar tidigare så har man fortfarande 2 efteråt.

När DVD kom lovade media företagen till någon regering (USA?) att region tramset bara var tillfälligt och att det skulle bort senare. Vi vet ju hur det gick. Vissa länder har bara region fria grejer och har aldrig hört talas om region.

Permalänk

The Firmware Page • Portal där brukar dom ha regionfria firmware till ganska många olika modeller. Annars finns mjukvara som tar bort regionskodningen. Har för mig jag hade nått som hette dvdregionccsfree eller nått, men d må ju va 10 år sen kanske

Visa signatur

» Zepto Znote 6324W

Permalänk
Medlem

Om du använder VLC för att spela upp dvd så kan den ignorera regions kodningen, det fungerar iaf utmärkt på mac.

Permalänk
Medlem

DVD regionslåsningen ska ju vara i hårdvara om jag minns historien rätt. Det konstiga är att jag har iallafall med VLC lyckats spela upp olika regioner när andra program sagt att det är fel region.

Är inte 100% säker men ganska säker iaf. Jag skulle inte oroa mig att köpa olika regioner iallafall. De filmerna kommer inte på något vis bli oanvändbara.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem

shaglord:
Du har säkert rätt. Det är därför det finns olika program som kan byta region även om hårdvaran blivit låst.