Permalänk

Okej jag börjar ge upp här, och har kommit fram till att antingen så är det bara jag som tyckte bilderna såg lite plastiga ut, eller så kanske det är så att folk faktiskt tycker om när man tar bort alla hudtoner. Oh well, om brudparet blev nöjda så är ju allt all fine som sagt

Permalänk
Medlem

skulle nog säga att bilderna är bra isig..dock känns dom en anning framarbetade..ingen äkta känsla. mer som att det är två personer som stått i studio o lekt bröllop. men men som sagt..är det äkta så får man hoppas dom är nöjda med korten iaf

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjohansson:

Okej jag börjar ge upp här, och har kommit fram till att antingen så är det bara jag som tyckte bilderna såg lite plastiga ut, eller så kanske det är så att folk faktiskt tycker om när man tar bort alla hudtoner. Oh well, om brudparet blev nöjda så är ju allt all fine som sagt

I ärlighetens namn var de bilderna inget som jag gillade heller. Jag tycker att Christel Eldrims bröllopsbilder är "good example".
estethia. - Christel Eldrim - Mode, Porträtt och Bröllopsfotograf, samt retusch och bildbehandling

Permalänk

@ Yorgo, mycket snygga bilder. Bilderna som tas från brölloppet är meningen ska vara tidlösa och passa att hänga upp på väggen. Däremot blinget i blommorna var inte super snyggt. Tycker samtliga bilder innehöll kvalitét.

OT: Bröllopsfotografer behövs, delvis så är det inte så kul om jag bara skulle låta någon fota med min systemare och så blir det skit för att han/hon inte vet hur dom ska handha kameran. Sen är det skönt att man vet att det är någon som går runt och fotar så man själv behöver tänka på det.
Vettig peng för inhyrd fotograf är ca. 3-6000 beroende på vad som levereras.

Visa signatur

Main: FD R2 - CoolerMaster Silent Pro M 700W - AsRock Z77E-ITX - Intel i5 3570K @ Stock - 4GB Corsair XMS3 1333MHz - Corsair SSD Force 3 Series 120GB - Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB - Win 7

Permalänk
Skrivet av dumbo:

I ärlighetens namn var de bilderna inget som jag gillade heller. Jag tycker att Christel Eldrims bröllopsbilder är "good example".
estethia. - Christel Eldrim - Mode, Porträtt och Bröllopsfotograf, samt retusch och bildbehandling

Ja de där bilderna passade mig i smaken bra mycket mer!

Skrivet av adriankarlsson:

OT: Bröllopsfotografer behövs, delvis så är det inte så kul om jag bara skulle låta någon fota med min systemare och så blir det skit för att han/hon inte vet hur dom ska handha kameran. Sen är det skönt att man vet att det är någon som går runt och fotar så man själv behöver tänka på det.
Vettig peng för inhyrd fotograf är ca. 3-6000 beroende på vad som levereras.

Här skulle jag hävda att en vettig peng snarare är det dubbla om inte mer, beroende på vad som levereras. Tänk på att det för fotografen är bra mycket mer arbete än själva bröllopsdagen. Efterarbetet går ju inte av sig självt direkt

Permalänk
Medlem

Så länge fotografen har en egen stil som brudparet gillar så kommer det finns det en marknad för det! Sen ska man tänka på att det är ett väldigt stort ansvar, du ska ta bilder som representerar en stor dag i ett pars liv. Du får bara en chans på dig, du kan inte ta om bilderna... Värt att tänka på om man ska ge sig in i det eller inte.

Mina favoriter är the image is found . photo blog (även www.thepictureisfound.com) - några jag skulle hyra in utan att tveka. Mycket kärlek i de bilderna...

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Skrivet av bjohansson:

Här skulle jag hävda att en vettig peng snarare är det dubbla om inte mer, beroende på vad som levereras. Tänk på att det för fotografen är bra mycket mer arbete än själva bröllopsdagen. Efterarbetet går ju inte av sig självt direkt

Skillnad på vad som är en vettig peng och vad som är en verklig kostnad

Skjuter dom bara brölloppen och bröllopsbilderna, dvs 2 timmars arbete plus 5 timmars redigering så ger det ca. 700/h, det är en ganska bra peng imo.

Visa signatur

Main: FD R2 - CoolerMaster Silent Pro M 700W - AsRock Z77E-ITX - Intel i5 3570K @ Stock - 4GB Corsair XMS3 1333MHz - Corsair SSD Force 3 Series 120GB - Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB - Win 7

Permalänk
Skrivet av adriankarlsson:

Skillnad på vad som är en vettig peng och vad som är en verklig kostnad

Skjuter dom bara brölloppen och bröllopsbilderna, dvs 2 timmars arbete plus 5 timmars redigering så ger det ca. 700/h, det är en ganska bra peng imo.

Vilket pris menade du att fotografen behövde ta för att få en timlön på 700:-/h ?

Permalänk
Skrivet av bjohansson:

Vilket pris menade du att fotografen behövde ta för att få en timlön på 700:-/h ?

Jusst 700/h var på 5000:- 2 timmar för ceremonifotograferingen och sen 5 timmar för redigering och retush.

Helkväl så skulle nog 10 vara vettigt. Om det är bra bilder dvs. Det är iallafall nåorlunda vettigt, inte många som har mer än så att drämma ut för lite fotografier.

Visa signatur

Main: FD R2 - CoolerMaster Silent Pro M 700W - AsRock Z77E-ITX - Intel i5 3570K @ Stock - 4GB Corsair XMS3 1333MHz - Corsair SSD Force 3 Series 120GB - Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB - Win 7

Permalänk
Medlem

Bröllopsfotograf, Wilmafoto i Stockholm tar bra bilder, deras prislista -> Priser bröllop

verkar ha mycket att göra vad gäller bröllop och lifestyle iaf.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Skrivet av adriankarlsson:

Jusst 700/h var på 5000:- 2 timmar för ceremonifotograferingen och sen 5 timmar för redigering och retush.

Minus sociala avgifter blir det väl ca 350kr/h, minus skatt blir det väl en 250kr/h som man kan ta ut i lön. Då är det inte inräknat att man måste betala kamerautrustning, eventuell lokalhyra, datorer och programvarulicenser osv osv. Kanske går runt, men det låter ju inte så fett precis.

Permalänk
Skrivet av adriankarlsson:

Jusst 700/h var på 5000:- 2 timmar för ceremonifotograferingen och sen 5 timmar för redigering och retush.

Helkväl så skulle nog 10 vara vettigt. Om det är bra bilder dvs. Det är iallafall nåorlunda vettigt, inte många som har mer än så att drämma ut för lite fotografier.

Jag tror du glömde räkna in moms (25%) - det ger dig 4000:- kvar som är din firmas pengar - av dessa pengar kan det vara vettigt att investera en del av pengarna i företaget (slitage av prylar / inköp av nya prylar / programvara osv) säg att du investerar två tusen åt det hållet. Då har du 2 000:- kvar, om du vill ta ut dessa pengar i lön så får du först räkna bort egenavgifterna (29.71% för tillfället) det ger dig ca 1400kr kvar

slå ut de på 7 timmar -- det ger dig en lön på ca 200kr/timmen. Det kan väl kanske tyckas vara okej, ungefär samma timlön som att jobba i kassan på ICA en helg, men det är inga 700kr/timman

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjohansson:

Jag tror du glömde räkna in moms (25%)

ungefär samma timlön som att jobba i kassan på ICA en helg, men det är inga 700kr/timman

Momsen glömde ju jag i mitt "räkneexpempel".
Och man tjänar nog närmare 250kr/h på ICA om det är söndag eller efter 12 en lördag (jag antar att de följer kollektivavtal för detaljhandeln), beroende på hur gammal man är och hur lång branschvana man har.

Permalänk
Skrivet av dumbo:

Momsen glömde ju jag i mitt "räkneexpempel".
Och man tjänar nog närmare 250kr/h på ICA om det är söndag eller efter 12 en lördag (jag antar att de följer kollektivavtal för detaljhandeln), beroende på hur gammal man är och hur lång branschvana man har.

Ja det stämmer, men du får dra bort skatten även på de 250 kronorna på ICA, det ger dig ca 170kr/h i handen, but still

Permalänk
Skrivet av bjohansson:

Jag tror du glömde räkna in moms (25%) - det ger dig 4000:- kvar som är din firmas pengar - av dessa pengar kan det vara vettigt att investera en del av pengarna i företaget (slitage av prylar / inköp av nya prylar / programvara osv) säg att du investerar två tusen åt det hållet. Då har du 2 000:- kvar, om du vill ta ut dessa pengar i lön så får du först räkna bort egenavgifterna (29.71% för tillfället) det ger dig ca 1400kr kvar

slå ut de på 7 timmar -- det ger dig en lön på ca 200kr/timmen. Det kan väl kanske tyckas vara okej, ungefär samma timlön som att jobba i kassan på ICA en helg, men det är inga 700kr/timman

OK, efter momsen så har du 4 kvar. Att investering för jobbet i sig skulle ligga på 2000 känns väldigt högt, det kan inte slitas på grejjerna till ett värde av 2000 för en fotografering på 2 timmar. Om du skulle räkna riktigt högt så kanske en tusenlapp/500. Då har du 3000 kvar, drar av 29,71% ger dig 2108 kvar att dra som lön. Slå ut på 7 timmar så har du 301 spänn.
Sen får du väl ändå dra av Moms för inköp så det blir några kronor till. Ok, min prisidé kanske var lite off, men säg 7000 för bröllopsfoto i sådant fall då för en "proffsfotograf" om det återspeglar verkligheten mer.

Visa signatur

Main: FD R2 - CoolerMaster Silent Pro M 700W - AsRock Z77E-ITX - Intel i5 3570K @ Stock - 4GB Corsair XMS3 1333MHz - Corsair SSD Force 3 Series 120GB - Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB - Win 7

Permalänk

nej det slits inte på grejjerna för 2 000:- på ett bröllop utan grejjen är väl att man vill investera i företaget och kunna köpa nya objektiv / hus / blixtar / datorer / mjukvara m.m.. -- man får ju räkna på det såklart, men fem papp för sju timmar är väl ganska okej, jag hade tagit det