Permalänk
Medlem
Skrivet av Selulance:

Aha! Var 470 bra för TF2? Typ det enda jag spelar nu för tiden...

Man sätter ju 60+fps i 1680x1050 med allt på max med ett HD4780, så HD5870 och GTX470 är ju fullständig overkill egentligen. Oavsett vilket du väljer så kommer iaf inte TF2 hacka sig fram.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem

Samma val är även aktuellt för mig, och jag undrar om någon har en aning om vilket kort som presterar bäst i cod4? Jag kör med ett HD4870 vapor-x just nu men jag måste dra ner på inställningarna för att köra med konstant 125 fps. Kan få 250 men inte i smoke...
Jag lirar helst på 1920x1200.

Obs jag köper inte kortet enbart för cod4, även andra spel körs Allt från crysis till bc2 (inget krav på konstant fps här dock ).

Permalänk
Skrivet av Jackeswe:

Din processor kommer bli en flaskhalls i många nyare spel bara så du vet. Hade jag vart du hade jag nog lagt "3000" på grafikkortet och 3000 på ett moderkort och en processor. Sen så får du tänka igenom kylningen om du ska ha 470 i sli då de producerar mycket värme själv och tillsammans värmer upp hela datorn.

Edit:
Sen så skulle jag råda dig att testa baka grafikkortet om du är helt säker på att det är sönder. Det kan ju vakna till liv och du sparar sköna pengar :).

Tycker du att mitt moderkort inte räcker till? Eller tänkte du på att jag skulle köpa ett moderkort med något annat chipset samt socket för CPU så man kan stoppa in de bra grejorna istället för socket 775?

Kylningen bör räcka till, har ett Antec Twelve Hundred.

Och det där med bakning av grafikkort är sant... Men pallar fan inte har en accelero extreme kylare monterad, orkar INTE montera av den ._.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Det är inget att köpa då det inte är i klass med ett 470 eller 5870 som han kan få för runt 3000. Och för att det inte är speciellt bra heller. (vad jag har hört åtminstonde)

Visa signatur

System: Sabertooth Z77, i7 3770, Corsair H100, Corsair Obsidian 800D, Asus GTX680, 8GB Dominator, BenQ E2420HD, Corsair AX750W, 64GB Corsair Nova.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av edberg24:

Det är inget att köpa då det inte är i klass med ett 470 eller 5870 som han kan få för runt 3000. Och för att det inte är speciellt bra heller. (vad jag har hört åtminstonde)

Är det så stor skillnad på 465/470? Själv spelar jag nästan bara TF2 så hade detta funnits när jag köpte hade valet inte varit svårt
Nu blev det ett 470 men det är ju overkill deluxe för TF2.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edberg24:

Är väl självklart att det inte är i klass med 470. Samma som att 470 inte är i klass med 480.
Har ju inte kollat på senaste tester osv så någon annat kanske kan svara bättre på detta om hur stor skillnad det är mellan dom nu. Men jag skulle väl gissa på max 20 fps och neråt i dom flesta spelen.

Skulle nog säga att billigast 470 just nu ligger på 3200kr och 5870 3300kr. Möjligt att det finns billigare.
Alltså sparar du minst ca 900kr. Å för vissa är detta kanske värt.

Permalänk
Medlem

Jag trodde ett överklockat EVGA 465 presterade nästan i klass med ett oklockat 480?

Visa signatur

| Laptop1| Asus ROG G701vi | i7 6700HQ | 16gb 2400Mhz | 512GB M.2 SSD | Geforce GTX 1080| | 1920x1080p 120Hz|
| Laptop2| Asus K73 | i7 2670QM | 8gb 1333Mhz | Samsung 830 128GB+Seagate 500GB 7200rpm | GT540m @ 770/1540/1000|

Permalänk
Skrivet av Selulance:

Okay... Tänkt igenom lite här nu och jag kanske slår till på en 470 i SLI, förmodligen på kompletts najs erbjudande på Gainwards 470.

Fast, det frågan är då nu för mig är, kommer mitt system klara av detta? Dessa är specifikationerna:

Moderkort: ASUS P5E64 WS EVOLUTION (Egenskaper för Asus P5E64 WS Evolution)
PSU: Corsair CMPSU-850TX 850W (Corsair CMPSU-850TX 850W - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Nätaggregat)
CPU: Intel E8600 (Intel Core 2 Duo E8600 3,33GHz Socket 775 Box - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Processorer)
RAM: Corsair 2x2GB DDR3 1600MHz CL9 (Corsair Dominator DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x2GB (TW3X4G1600C9D) - Hitta lägsta pris, omdömen och information om DDR3-minnen)

Tänkte mest om kanske något kommer flaskhalsa, kanske processorn eller något?

Din processor kommer flaska gryymt mycket i synnerhet i nya spel
När du kör GTX 470 SLI så kommer tom en quad typ QX9650 flaksar mot en Core i7 klockad till samma frekvens...

Skrivet av Jackeswe:

. Sen så får du tänka igenom kylningen om du ska ha 470 i sli då de producerar mycket värme själv och tillsammans värmer upp hela datorn.

Jag kör SLI och den värmer inte upp resten av datorn särskilt mycket inte mer än min tidigare SLI uppsättning GTX 275..

Det mesta av värmen blåses ut där bak på korten (när det gäller referensdesign) och inte in i själva chassiet som visa tredejpartskylanordningar kan göra..

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selulance:

Tycker du att mitt moderkort inte räcker till? Eller tänkte du på att jag skulle köpa ett moderkort med något annat chipset samt socket för CPU så man kan stoppa in de bra grejorna istället för socket 775?

Ditt moderkort är mycket bra för att vara av socket 775. Men för att få en processor som presterar i samma klass som ett 5870 kort eller 470 kort så skulle jag rekommendera en bra mycket kraftigare processor. Processorerna som finns till socket 775 är lite out of date enligt mig så bättre att köra på en ny socket som stödjer de nya processorerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edberg24:

Om man får ett exemplar som går att låsa upp till ett 470 så är de det mest prisvärdaste kortet man kan få tag på idag.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gender Bender:

Om man får ett exemplar som går att låsa upp till ett 470 så är de det mest prisvärdaste kortet man kan få tag på idag.

Hur låser man upp?

Edit: Zotac verkar tyvärr inte vara bland korten som går att låsa upp.

Unlock GTX465 to GTX470?

Guide on how to unlock GeForce GTX 465 into GTX 470 - XtremeSystems Forums

Edit2: Zotac har definitivt inte 10 minnen på sin PCB.

techPowerUp :: ZOTAC GeForce GTX 465 Review :: Page 3 / 33

http://www.techpowerup.com/reviews/Zotac/GeForce_GTX_465/imag...

För att sammanfatta läget verkar det som första batchen av PoV och PNY är korten man ska leta efter för att ha en chans att få kort med 10 minneskretsar.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Jackeswe:

Ditt moderkort är mycket bra för att vara av socket 775. Men för att få en processor som presterar i samma klass som ett 5870 kort eller 470 kort så skulle jag rekommendera en bra mycket kraftigare processor. Processorerna som finns till socket 775 är lite out of date enligt mig så bättre att köra på en ny socket som stödjer de nya processorerna.

Okej, men jag har en Intel Quad Q9550 (12M Cache, 2.83 GHz, 1333 MHz FSB) som är relativt enkel att klocka, så om jag klockar upp den till lite högre, bör det räcka då?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Selulance:

Okej, men jag har en Intel Quad Q9550 (12M Cache, 2.83 GHz, 1333 MHz FSB) som är relativt enkel att klocka, så om jag klockar upp den till lite högre, bör det räcka då?

Nu vet jag inte varför det skulle vara så uselt med en Quadprolle som du har, den funkar alldeles utmärkt med dessa graffekort, men om du kan hotta prollen så gör det ju inte burken sämre, såvida den behåller stabiliteten

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Nu vet jag inte varför det skulle vara så uselt med en Quadprolle som du har, den funkar alldeles utmärkt med dessa graffekort, men om du kan hotta prollen så gör det ju inte burken sämre, såvida den behåller stabiliteten

Okay :] Men tänkte mest på om de kommer att räcka till de nyare spelen utan att flaskhalsa?

Permalänk
Hedersmedlem

Den kommer att räcka hyffsat iaf

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Att köpa "framtidssäkert" för att systemet "ska hålla några år" är rikitgt dumt, nästan att slänga pengarna i sjön. Köp ett vettigt mellanklassystem istället och byt efter halva tiden, det ger dig enbart fördelar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mokifly:

Jag trodde ett överklockat EVGA 465 presterade nästan i klass med ett oklockat 480?

Det är nog att ta i lite, gissar snarare på att det presterar som ett ocklockat 470 isället. Det är en ganska stor skillnad mellan just 470 vs. 480

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av mokifly:

Du kan få ett kort som kan klocka över 800MHZ, du kan också få ett kort som bara precis kommer över 700MHz.

Klockning är en bonus men ta aldrig för givet att du får en bra klockare.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Avstängd

Vänta nu har du ens försökt fixa dit HD 4870x2? ta av kylningen och rengör den släng in den i ugnen på en plåt kläd mef folie på 190grader i 10min

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk

Katastrof!

Upptäckte nu att mitt moderkort inte tar SLI Den tar bara CrossfireX, därav den medföljande CrossfireX bryggan... Så avbeställer de 2 470 omedelbart.

Hur i friden ska jag få ihop detta nu? Enda alternativet är väl att jag väljer mellan 2 st 5870 ELLER en 5970... Vad skulle ni valt? Tack :=

Permalänk
Medlem

2st HD5850

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem

Oavsett vilket kort du väljer kommer du få noll problem med TF2 - kör på 1920x1200 helt maxat, 8xAA, HDR, och annat sött, och har inte haft en enda sekund av FPS under 60, med en HD5850.

Om du framför allt ska spela TF2 ser jag ingen anledning att ta bastukortet GTX470, men om du har gratis el och ett väldigt bra ventilerat chassi hade jag övervägt en GTX470.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem

Håller med ballongen, kör på 2st 5850.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk

Phew... kom på sista perfekta nödlösningen för mig - slipper avbeställa och krångla.

Lösningen är: Jag stoppar ena kortet i min dator, och ena i media datorn (har datorerna på olika ställen) så jag kan gejma vart jag än befinner mig. Sedan sen när min lön kommer ska jag förmodligen passa på att uppgradera rejält mitt system, ett nytt moderkort med socket 1366 och en i7 930 till den.

Är det en vis plan? Tänkte mest på valet av prolle, om det ens är värt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Selulance:

Phew... kom på sista perfekta nödlösningen för mig - slipper avbeställa och krångla.

Lösningen är: Jag stoppar ena kortet i min dator, och ena i media datorn (har datorerna på olika ställen) så jag kan gejma vart jag än befinner mig. Sedan sen när min lön kommer ska jag förmodligen passa på att uppgradera rejält mitt system, ett nytt moderkort med socket 1366 och en i7 930 till den.

Är det en vis plan? Tänkte mest på valet av prolle, om det ens är värt.

Ja, då lär du ha testat om du behöver uppdatera till 930

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ilstallione:

Spelat nån timme eller tre sen jag fick det och det är ju en baggis för kortet

Kör _allt_ max och 1920*1080.

Helt klart nöjd!

470 verkar ju vara ett bra kort men, när man kan låsa upp ett 465 till 470 så skulle jag satsa på de istället. Bra pris ZOTAC GEFORCE GTX 465 1024MB PCI-E DVI/HDMI - Nytt snabbt grafikkort för avancerade spel och 3D-hantering till oslagbart pris! - Produktinformation

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon152617:

470 verkar ju vara ett bra kort men, när man kan låsa upp ett 465 till 470 så skulle jag satsa på de istället. Bra pris ZOTAC GEFORCE GTX 465 1024MB PCI-E DVI/HDMI - Nytt snabbt grafikkort för avancerade spel och 3D-hantering till oslagbart pris! - Produktinformation

Om du tittar på mitt inlägg lite längre tillbaka i tråden så ser du att zotac mest troligen är av den sorten att de inte går att låsa upp.

Visa signatur