Införskaffande av en billig och bra NAS, några Tips?

Permalänk
Medlem

Införskaffande av en billig och bra NAS, några Tips?

Jag ska införskaffa mig en NAS hade jag tänkt mig,
men jag vet inte riktigt vilket märke eller modell jag ska välja.

Jag har funderat på:
Komplett.se - Netgear Stora Home Network Storage
Komplett.se - Netgear ReadyNAS Duo RND2000
Komplett.se - D-Link DNS-323 2-bay NAS
Dem är relativt billiga och säkert "bra" samt relativt "små" till storleken men då har dem bara plats för 2st HDD vilket jag får lov att nöja mig med, men jag har ca 2k att lägga på en NAS så jag kommer ju inte så långt.

Ett + är ju om det ingår minst en styck 1tb HDD redan i så jag slipper vänta med användning tills jag införskaffat minst en 2tb HDD eller att den kostar lika lite som D-Link:en. Men sen så ska den också funka med W7 64bit.

Samt går det att byta operativsystem på dessa "färdiga" NAS och stoppa dit till exempel någon Linux version eller FreeNAS? Och går det att "stänga av" RAID på en "färdig" NAS där den konfigurationen är "standard"?

Vad skulle ni rekommendera?

EDIT: Visst bygga en egen funkar men jag vill inte ha den större än max 30cm åt alla håll,
men om ni hittar allt jag skulle behöva för att uppnå en fullt fungerande NAS som är minst lika "bra" som
en "färdig" i den dimensionen och plats för minst 2 mekaniska HDD för max 2k så blir jag både glad och förvånad

Visa signatur

Dator: Duglig. Padda: Asus Eee Pad Transformer TF101.
Konsol: PS4. Telefon: Nexus 5.

Citera om ni vill ha svar.

Permalänk

Funderat på att ta en gammal dator och bygga en egen?
Då får du garanterat mycket mer för pengarna. (+ att du kan göra en massa annat skojj )

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandnabba:

Funderat på att ta en gammal dator och bygga en egen?
Då får du garanterat mycket mer för pengarna. (+ att du kan göra en massa annat skojj )

Ja men det blir för "stort" för min smak då jag redan har en gammal dator med FreeNAS men då den nu är otillräcklig, för stor och otymplig så tänkte jag införskaffa en "vanlig" NAS då några sådana ihop kopplade och uppradade inte tar så mycket plats. Men att bygga en till i max 30x30x30 cm skulle vara rätt kul men att fixa alla delar (då jag inga har som skulle passa i den dimensionen) jag behöver som funkar i en sådan liten låda jag vill ha blir ju inte billigt det heller, om du nu inte har lite tips på billiga delar som skulle passa förstås. Lådan kan jag ju bygga själv i aluminium då jag har lite som ligger och skräpar från ett tidigare chassi bygge.

Visa signatur

Dator: Duglig. Padda: Asus Eee Pad Transformer TF101.
Konsol: PS4. Telefon: Nexus 5.

Citera om ni vill ha svar.