nätfiske på sweclockers? o.O

Permalänk
Medlem

nätfiske på sweclockers? o.O

(vet inte om detta är rätt ställe att posta det)
för en ca vecka sen så la jag upp en Köpes för Radeon HD 4890 har inte fått något svar alls på de, nyss fick jag ett mail som sa "HD 4890 köpes! - Annons - SweClockers.com‏" sa lite tyst för mig själv att yes hitta någon som säljer men så såg de icke ut.
Så här stog de

Från: Peter Chamberlain. (2e0btx@gmail.com)

"My name is Peter Chamberlain from London...I am contacting you regarding your advert you place on website that you are looking for the above subject...I have it in very good condition and if still interested,Let me know and i will forward you details of the item and i will also need your shipping address and telephone number to calculate the shipping cost to your destination.My mode of payment is Via Paypal,Western union,MoneyGram..Bank wire transfer..Let me know which method you prefer and i ship the next day after payment has been receive..My phone number is +447024029617 begin_of_the_skype_highlighting +447024029617 end_of_the_skype_highlighting..Feel free to call me anytime for further discussion or email me back thanks and hope to hear from you soon

Mitt namn är Peter Chamberlain från London ... jag kontaktar dig angående din annons du placerar på webbplatsen som du söker i detta ärende ... jag har det i mycket gott skick och om det fortfarande är intresserad, låt mig veta och jag kommer fram dig information om objektet och jag kommer också att behöva din leveransadress och telefonnummer för att beräkna fraktkostnaden till din destination.My olika betalningssätt är via PayPal, Western Union, MoneyGram .. Banköverföring .. Låt mig veta vilken metod du föredrar och jag skicka den följande dagen efter betalning få .. Mitt telefonnummer är +447024029617 begin_of_the_skype_highlighting +447024029617 end_of_the_skype_highlighting .. Välkommen att ringa mig när som helst för vidare diskussion eller maila mig tillbaka tack och hoppas att höra från dig snart

Namn: Peter Chamberlain
E-post: 2e0btx@gmail.com

http://www.sweclockers.com/annons/50322-hd-4890-kopes
---------------------------------------------------------------------
Meddelandet skickades via ett formulär och avsändaren känner inte till
din e-postadress innan du svarar på det här brevet.

Utskicket gjordes från 41.138.171.66 klockan 01:57 den 26/07 2010.

"

ser.... helt fake ut för mig. va tycker ni?

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Kul att han skriver "website" och "item" istället för sweclockers och 4890.
Jag skulle inte tro på han.

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080

Permalänk
Medlem

Varför frågar du ens? Upplägget är exakt likadant som alla andra scams.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Hedersmedlem

Nigeriascam som ovan nämner. De passar på så fort de förstår översättningarna av säljsidorna.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Namn: Peter Chamberlain
E-post: 2e0btx@gmail.com

2e0btx? Låter ju lite konstigt..

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z270H GAMING, i7 7700K, MSI GTX 1080 Ti 11 GB Gaming, Corsair HX 850W, Corsair 16GB, Samsung 850 500 GB, Samsung 830 256GB, WD Black 1TB, BenQ XL2420T

Permalänk
Medlem

jo tyckte de va lite fult att någon från england skriver, okej kanske finns någon svenne där som kollar men då tror jag inte ens dem skriver i engelska, är ju svenska sida så.

och mailen är konstig ja, men inte ovanligt men tjej har mniqc@blablabla som mail så (tänker inte säga slutet för ni får icke veta den xD)

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk

Men hur kan man ens tro att detta är seriöst? No offence men hehe nej sälj inte ditt 4890 till han

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1n1h0p:

Men hur kan man ens tro att detta är seriöst? No offence men hehe nej sälj inte ditt 4890 till han

jag säljer inte mitt 4890 jag köper ett till 4890, annonsen ligger på Köpes

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Hedersmedlem

Be honom skicka ett foto på kortet med ditt nick på en handskriven lapp bredvid om du tvunget vill ha bevis på något som till 99,9% en scammer som försöker.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

SCAM så det bara skriker om det. Nej du ska nog inte köpa något av han, det enda du får med lite tur är nog en typ dummy av ett 4890, eller ett packet fyllt med sten..

MVH

Permalänk

Varken nätfiske eller nigeriabrev, utan vanligt bedrägeriförsök. Bedragaren klistrar in en standardtext där varken produkten eller annonssidan nämns. Ganska lätt att genomskåda, så man undrar varför de inte ids göra små ändringar i standardtexten för att få det låta mer trovärdigt? Bra för oss dock. Man betalar, och får sedan ingen vara.

Nätfiske är ju när någon vill lura av en kreditkortsnummer eller något lösenord.

Nigeriabrev är när de påstår att man skall få en stor summa pengar, men först måste betala diverse avgifter för att få miljonerna (som man naturligtvis inte får, eftersom de inte finns).