Var i BIOS kan man kolla om allt är OK i ens dator?

Permalänk
Medlem

Var i BIOS kan man kolla om allt är OK i ens dator?

Hej!

Det är såhär att jag blev klar med att bygga min dator igår, och den gick o starta

men är lite osäker när man kommer till BIOS, så vad ska man kolla efter i BIOS att allt är OK + att man ser att den kan läsa allt?

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Det går inte att kolla särskilt mycket i BIOS, det skulle i sådana fall vara att processor och minnen går i rätt hastighet. I övrigt är det spänningar, temperaturer och fläkthastigheter.

Allt detta går att kolla i Windows också, så det finns egentligen ingen anledning att kolla sånt i BIOS.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Det går inte att kolla särskilt mycket i BIOS, det skulle i sådana fall vara att processor och minnen går i rätt hastighet. I övrigt är det spänningar, temperaturer och fläkthastigheter.

Allt detta går att kolla i Windows också, så det finns egentligen ingen anledning att kolla sånt i BIOS.

men det var en kille som sa att jag skulle kolla i BIOS om allting verkligen stämde. Kan man inte kolla felsökning i BIOS heller, ifall något inte stämmer?

jo minnena går i rätt, och processorn ska gå i 2,8Ghz (har i5 760 2,8GHz)..
men ska jag installera OS nu då om det nu inte finns något mer att göra i BIOS?

offtopic... Juste, har en fråga till.. finns en kabel som jag ej satt i .. har en som heter AC'97 och HD Audio. Ska dessa sitta i moderkortet någonstans? någon som vet var isf?

Permalänk

Du kan sätta i HD Audio, brukar vara längst ner till vänster på moderkortet. Står också i manualen som du fick med

Visa signatur

Fractal Define R3 | Gigabyte Z68XP-UD4 | Intel Core i7 2600K @ 4Ghz | Asus GTX 580 DirectCU II | Corsair XMS3 DDR3 16GB @ 1333MHz | Corsair Force 3 120GB | WD 500GB x2 | Corsair AX 850W | Corsair H80 | Dell U2312HM x 2 | Windows 7 Pro 64-bit

Galleri på rummet

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosenquist:

Du kan sätta i HD Audio, brukar vara längst ner till vänster på moderkortet. Står också i manualen som du fick med

ahaa ok, tack

men tror datorn fungerar som den ska nu.. processor frekvensen visar 2,9 ghz ca.. fast jag egentligen har ett 2,8 ghz.. men det är nog lugnt lr? bara RAM + processor frekvens visar runt där dom ska vara på?

Permalänk
Medlem

Det stämmer
Om du har en ssd glöm inte att sätta sata controllern på ahci och dra ur hdd om du har någon

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem
Skrivet av nfskillen:

Det stämmer
Om du har en ssd glöm inte att sätta sata controllern på ahci och dra ur hdd om du har någon

aha ok np har ingen SSD.

men har inte dragit kablar ännu men orkar inte göra det nu ;> för då måste man väl dra ut alla kablar igen o sätta där de va? men vad brukar ni göra? ta ut en kabel och lägga den fint lr dra ut alla på samma gång o sedan göra det fint?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benham20:

aha ok np har ingen SSD.

men har inte dragit kablar ännu men orkar inte göra det nu ;> för då måste man väl dra ut alla kablar igen o sätta där de va? men vad brukar ni göra? ta ut en kabel och lägga den fint lr dra ut alla på samma gång o sedan göra det fint?

jaa, lite olika
Först drog jag snyggt kablarna till grafikkorten sen till moderkortet hdd är ju lätt att göra senare om du tycker det är fult

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem
Skrivet av nfskillen:

jaa, lite olika
Först drog jag snyggt kablarna till grafikkorten sen till moderkortet hdd är ju lätt att göra senare om du tycker det är fult

ahaa ok tack

men alltså lite offtopic nu.. är det viktigt att dra kablar? jag menar, klart man vill ha det fint men orkar inte hålla på med det just nu.. men har ett rätt stort chassi, Cooler Master 690 II Advanced.. så kmr temperaturen i burken ökas med mkt om sladdarna inte riktigt ligger så organiserat? :S