Följ Black Week på SweClockers
Permalänk
Medlem

6870 el 470

Ska byta grafikkort från 8800 GT till antingen AMD 6870 eller Nvidia 470, men vilken bör man välja. Priserna är relativt lika, möjligen är 470 200 kr dyrare.

Min tanke är att byta grafikkort nu, behålla resten av komponenterna, eftersom det är kanske inte enormt behov och byta processor än, kommer antagligen byta resten om ca ett år, och då kanske kan den här grafikkortet hänga med ett litet tag, och sen byta den till nyare.

Permalänk
Medlem

6870 känns nytt och fräscht ! Och presterar likvärdigt med 470, tror iofs att 6870 går om efter lite drivaruppdateringar.
Det är också tystare, kallare och drar mindre ström.

Men å andra sidan tror jag ingen blir missnöjd med ett 470, som bevisligen presterar mycket bra

Min röst faller dock på 6870

Permalänk
Medlem

6870, nyare, kallare, strömsnålare.

Skulle tagit Asus'en med tanke på oc-möjligheterna, kommer jag göra om någon vecka iaf

Permalänk
Medlem

OCmöjligheter fungerar väl med msi-overdrive oavsett kort?

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

OCmöjligheter fungerar väl med msi-overdrive oavsett kort?

verkligen inte

Visa signatur

Den dagen, den sorgen

Permalänk
Medlem

Bara för att det är nyare betyder det inte att det är bättre.. I detta fall kanske det är så, men inget man kan ta med sig resten av livet.

Permalänk
Medlem

jaså, jag låste upp volten på mitt sapphire 5850 iallafall.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

6870 och 470 presterar ganska likvärdigt, både i SLI och CF. Dock så är ju 6870 billigare, drar mindre ström och är kallare. Med tiden som någon sa, kommer drivisarna bli bättre också. Tycker man ser trådar om att någons 470 buggar stup i kvarten nästan...

Jag lägger min röst på 6870 även jag

Visa signatur

Intel Core i5 4670K | Noctua NH-D14 | MSI Z87 G-45 Gaming | Kingston 1600mhz 4x4gb | Asus Turbo 1060 6Gb | Samsung 840 Evo 250gb | Intel 520 Series 240gb | Western Digital caviar black 1Tb | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Corsair 750HX | Win 10 64bit | Philips 273E 1920x1080 | Logitech G900 | Razer Blackwidow | Sennheiser PC360 G4me | Samsung Galaxt S9+ |

Permalänk
Medlem

Båda kostar ungefär lika mycket. Så ta GTX470 så får du både bra prestanda och PhysX.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

physx är ja bara en plojgrej. Tramsigare effekter får man leta efter.
GTX470 är oldschool nu när 6800 sereien är släppt.
Jag röstar också på hd6870 alla dagar i veckan.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Blir antagligen 6870, väntar bara att Netonnet i Ullared får in dom, är närmast för mig, så slipper jag beställa. Dock blir det isåfall XFX kort. XFX Radeon HD 6870 1GB Kraftfullt 3D-klart kort med HDMI v1,4a!

Kollade igår att min nätdel har dubbla 6-pin strömkontakter, och det har den.

Brukar inte byta grafikkort förran jag bygger ny dator. Så innan jag byter fråm min 8800 GT, bör jag avinstallera drivrutinerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Båda kostar ungefär lika mycket. Så ta GTX470 så får du både bra prestanda och PhysX.

Du glömde att man får ett äldre kort med mycket högre strömförbrukning och också en högre ljudnivå på köpet. Juste! med physx får man massa skräp i mafia 2 också, kan ju vara kul.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av zosma:

Blir antagligen 6870, väntar bara att Netonnet i Ullared får in dom, är närmast för mig, så slipper jag beställa. Dock blir det isåfall XFX kort. XFX Radeon HD 6870 1GB Kraftfullt 3D-klart kort med HDMI v1,4a!

Kollade igår att min nätdel har dubbla 6-pin strömkontakter, och det har den.

Brukar inte byta grafikkort förran jag bygger ny dator. Så innan jag byter fråm min 8800 GT, bör jag avinstallera drivrutinerna?

Absolut, gör det helst med driversweeper, konstiga problem uppstår ofta ifall man har kvar dem.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av InCyBoy:

6870 och 470 presterar ganska likvärdigt, både i SLI och CF. Dock så är ju 6870 billigare, drar mindre ström och är kallare. Med tiden som någon sa, kommer drivisarna bli bättre också. Tycker man ser trådar om att någons 470 buggar stup i kvarten nästan...

Jag lägger min röst på 6870 även jag

tycker man ser trådar om buggiga Radeon drivers betydligt oftare än man ser nått skit om GTX470
bara att kolla tråden om den senaste drivern

Permalänk
Medlem
Skrivet av InCyBoy:

Tycker man ser trådar om att någons 470 buggar stup i kvarten nästan

Exakt vart är alla dessa trådar?

Det råder ju inget tvivel om att SweC kryllar av AMD troll. Det bästa valet idag är utan några tvivel ett 460 för ca: 1400kr, och sen skaffa yttligare ett kort vid behov. Det kortet drar både mindre ström och är svalare än ett 6870, har stöd för PhysX, SLI dänger CF, och dom presterar väldigt lika, men med lite överklockning så drar 460 ifrån.

Sluta vara såna j*vla troll och va ärlig för snubben, för varken 6870 eller 470 är värt att köpa idag.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Skrivet av Gender Bender:

Det råder ju inget tvivel om att SweC kryllar av AMD troll. Det bästa valet idag är utan några tvivel ett 460 för ca: 1400kr, och sen skaffa yttligare ett kort vid behov. Det kortet drar både mindre ström och är svalare än ett 6870, har stöd för PhysX, SLI dänger CF, och dom presterar väldigt lika, men med lite överklockning så drar 460 ifrån.

Sluta vara såna j*vla troll och va ärlig för snubben, för varken 6870 eller 470 är värt att köpa idag.

Håller totalt med på dom här punkterna.

Visa signatur

>HAF 932 | XEON x5650@4GHz | | 12GB RAM@1600MHz | MSI GTX 1070 ARMOR OC@2050MHz | ASUS P6T Deluxe V2 | 2x1TB F1:s+Intel x25-V 40GB SSD+OCZ Trion 100 | HX850 | Corsair H50<

Laptop | G751JT | 1080P IPS@100Hz | GTX 970m | trasigt batteri.

Permalänk
Medlem

GTX 470 om du frågar mig. GTX 470 presterar fortfarande snäppet bättre än 6870. I tesselering piskar 470 fortfarande ett 6870 utan några större problem. Enligt CF vs SLI-tester visar det sig att SLI fortfarande skalar bättre men AMD är på god väg. Dessutom har Nvidia support för CUDA och PhysX, något jag värderar högt. Speciellt när man kodar filmer och liknande.

Om du arbetar med Linux så är det Nvidia du ska ha då AMD+Linux är no go.

Permalänk
Medlem

Dom nyare korten har HDMI, så ifall man kopplar datorn till tv:n med hdmi, hur får man ljudet till samma kabel?

Permalänk
Medlem

Är väl minst lika mycket nvidia-troll här, att säga ngt annat skulle vara att ljuga.

1400 för ett 460 är 768mb-versionen och den kan man stoppa upp ngnstans, ska man köpa ska man köpa 1gb så nu är det fan du som trollar.

Och att SLI skalar bättre är också ett jävligt tveksamt påstående! 6870 i CF tar 470 i SLI i stjärten alla dar i veckan i T.ex BFBC2 så det handlar bara om hur pass bra optimerade spelen är för SLI och CF, och eftersom Nvidia är ganska bra på att förhandla till sig ("läs hota") spelutvecklarna för att ta sig an deras tekniker så är det inte jättekonstigt att många spel skalar 2fps bättre i SLI.

Ang prisvärdhet att köpa eller inte så är det också en fet jävla prsonlighetsfråga. Skall man vara riktigt snålaktig är det aldrig värt att köpa datorprodukter, å andra sidan kan man sitta och köpa det nyaste först och alltid vara coolast men det kostar en jävla massa.

Jag ser inget problem i att köpa ett 6870 just nu, har en pengarna skulle jag inte tveka. Så släng inte ur dig massa dänga som en högfärdig prinsessa och tro att allt som kommer ur din mun är guld och gröna skogar, troll finns överallt och du ligger på gränsen att vara ett själv

Peace and Love

Permalänk
Medlem
Skrivet av SM-LoD:

Är väl minst lika mycket nvidia-troll här, att säga ngt annat skulle vara att ljuga.

1400 för ett 460 är 768mb-versionen och den kan man stoppa upp ngnstans, ska man köpa ska man köpa 1gb så nu är det fan du som trollar.

Och att SLI skalar bättre är också ett jävligt tveksamt påstående! 6870 i CF tar 470 i SLI i stjärten alla dar i veckan i T.ex BFBC2 så det handlar bara om hur pass bra optimerade spelen är för SLI och CF, och eftersom Nvidia är ganska bra på att förhandla till sig ("läs hota") spelutvecklarna för att ta sig an deras tekniker så är det inte jättekonstigt att många spel skalar 2fps bättre i SLI.

Ang prisvärdhet att köpa eller inte så är det också en fet jävla prsonlighetsfråga. Skall man vara riktigt snålaktig är det aldrig värt att köpa datorprodukter, å andra sidan kan man sitta och köpa det nyaste först och alltid vara coolast men det kostar en jävla massa.

Jag ser inget problem i att köpa ett 6870 just nu, har en pengarna skulle jag inte tveka. Så släng inte ur dig massa dänga som en högfärdig prinsessa och tro att allt som kommer ur din mun är guld och gröna skogar, troll finns överallt och du ligger på gränsen att vara ett själv

Peace and Love

BF BC2 är ett spel känt för att flyta bättre på AMD grafikkort, det har varit så sen urminnes tider. Vissa spel skalar bättre med SLI, vissa bättre med CF. Dock lutar majoriteten åt SLI och i slutändan visar det sig att SLI fortfarande skalar bättre.

Här är lite tester (1080p):

AMD vinner i följande spel:
Benchmark Results: Aliens Vs Predator : AMD Radeon HD 6870 And 6850: Is Barts A Step Forward?
Benchmark Results: Battlefield: Bad Company 2 : AMD Radeon HD 6870 And 6850: Is Barts A Step Forward?
Benchmark Results: DiRT 2 : AMD Radeon HD 6870 And 6850: Is Barts A Step Forward?

NVIDIA i följande:
Benchmark Results: Metro 2033 : AMD Radeon HD 6870 And 6850: Is Barts A Step Forward?
Benchmark Results: Lost Planet 2 : AMD Radeon HD 6870 And 6850: Is Barts A Step Forward?
Benchmark Results: StarCraft 2 : AMD Radeon HD 6870 And 6850: Is Barts A Step Forward?
Benchmark Results: Civilization V : AMD Radeon HD 6870 And 6850: Is Barts A Step Forward?
Benchmark Results: Just Cause 2 : AMD Radeon HD 6870 And 6850: Is Barts A Step Forward?

I detta testet hade Nvidia övertaget, och det går säkert att hitta tester där ATI har övertaget. Både korten presterar bra, det råder det inga tvivel om. Läs min tidigare post och bestäm dig utefter det. Skillnaden i prestanda är i de flesta fall försumbar och inom felmarginalen.

Här ser du hur korten skalar (1080p): CrossFire/SLI Benchmarks : AMD Radeon HD 6870 And 6850: Is Barts A Step Forward?

GTX 470 SLI gick från:
AVG: 46.4 till 86.5, en ökning på ~87%
MIN: 23.6 till 21.7, en minskning på ~8%

GTX 460 SLI gick från (som 6870 ska konkurrera mot):
AVG: 38.8 till 73.9, en ökning på ~91%
MIN: 20.3 till 20.6, en ökning på ~2%

HD 6870 CF gick från:
AVG: 47.3 till 91.6, en ökning på ~94%
MIN: 26.9 till 10.8, en minskning på ~40%

I det här testet tar AMD hem segern vad gällande AVG fps, men MIN fps förlorar dem. Både GTX 470 och 460 presterar väldigt bra, speciellt när det kommer till "minimum fps" i SLI, något AMD har haft problem med. Alla 3 korten presterar riktigt bra överlag, och det beror väldigt mycket på vilket spel man kollar på. AVP är likt BF2; verkar gilla AMD mer än Nvidia.

Hur som helst, känns som om detta blir ett väldigt grötigt inlägg. Som jag (med all sannolikhet tidigare sagt) läs de poster där skillnaderna nämns och ignorera prestandan. Här nedan är en liten lista:

• Nvidia

• + PhysX

• + CUDA

• + Linux support

• + I min mening bättre drivrutiner (endast min erfarenhet)

• + Mycket bra tesseleringsförmåga

• + Mer minne och stor minnesbandbredd

• + Bra överklockningsmöjligheter

• + God 3D-support

• + 3-vägs SLI

• - Strömförbrukning

• - Temperaturer

• - Ljudnivå

• - Äldre HDMI

• AMD

• + Nyare

• + Senaste HDMI-versionen

• + Strömsnålare

• + Svalare

• - Endast 2-vägs Crossfire

• - Struliga drivrutiner

• - 3D-tekniken är inte mogen ännu

• - Avsaknad av PhysX och CUDA

• - Dålig OpenCL- och OpenGL-prestanda

• - Presterar sämre än GTX 470 i tesselering

• - Dålig support för Linux

• - Kräver stor volthöjning för att kunna överklocka nämnvärt (inte alla kort stödjer detta). Detta medför högre temperaturer och strömförbrukning.

• - Ljudnivå

Detta är med all sannolikhet inte en fullständig lista, men den är nog någorlunda rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SM-LoD:

Peace and Love

Vet du vad som skiljer 768 och 1gb? Det skiljer oftast bara några ynkliga FPS.
GeForce GTX 460 SLI review

Tycker du att det är värt att lägga ut några hundra extra för kanske 5FPS mer så får du väl tycka de, jag tycker iaf att det är JÄVLIGT onödigt, speciellt när kortet klockar så bra som det gör. Så det har ingenting med att jag trollar. Jag ger honom bara ett ärligt svar att inte välja något av korten han va ute efter. Han kan få 2st 460 768mb för 2800kr, som i vissa fall tom presterar bättre än ett 5970, det är bara 600kr mer än om han skulle köpa de billigaste 6870 som finns i lager idag. Exakt hur är det att trolla när man tipsar om en bättre affär? Det va väl därför han ens startade tråden, för att få så bra råd som möjligt? Om det är någon som är ett troll här så är det du som inte ens kan acceptera att i det här fallet är 460 ett bättre val.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

tomshardware sux, kolla på andra sidor, ex swec å anandtech för att få en bättre översikt.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

tomshardware sux, kolla på andra sidor, ex swec å anandtech för att få en bättre översikt.

Både i Sweclockers och Anandtechs test så presterar GTX 470, över lag, bättre.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Kaspersky 0_o:

Detta är med all sannolikhet inte en fullständig lista, men den är nog någorlunda rätt.

Håller med om mycket av det du skrev. En sak till som kan nämnas är ju skillnaden att Nvidia kan köra 3 skärmar utan DP/aktiv DP adapter, men kräver SLI. Detta kan man ju vända åt det håll man vill men jag resonerar iaf som så att om man ska köra i t.ex. 5760x1080/1200 så kommer man ändå vilja ha dubbla kort för prestandan, så fördel Nvidia för mig.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDaemon:

Håller med om mycket av det du skrev. En sak till som kan nämnas är ju skillnaden att Nvidia kan köra 3 skärmar utan DP/aktiv DP adapter, men kräver SLI. Detta kan man ju vända åt det håll man vill men jag resonerar iaf som så att om man ska köra i t.ex. 5760x1080/1200 så kommer man ändå vilja ha dubbla kort för prestandan, så fördel Nvidia för mig.

Ah good catch, det hade jag glömt. Vill dock minnas något om ny version av Displayport som ATI använder som ska erbjuda fantastiska funktioner (dock finns inga skärmar som stödjer detta ännu).

Är dessväre inte särskilt insatt i allt detta med HDMI och DP. Kör på gammal hederlig DVI och har inte kopplat TVn till datorn.

Permalänk

Jag håller med om att SLI har varit det bättre alternativet hitills men som swecs senaste tester visar har det ändrats. CF 6850/70 presterade bättre än SLI 460/70.

Visa signatur

Veritas Vos Liberabit o Despectivus Dei

Permalänk
Medlem

Det här med fler skärmar, hur fungerar det i spel om det är olika upplösningar, har ju flera skärmar, men än så länge bara använd en, har 24" (1920x1080), sen 20,1" (1680x1050), 19" (1440x900) och tv 37" (1920x1080).

20,1" tum skärmen vet jag inte om den funkar, det gick inte igång för ett tag sen, så jag köpte 24 tummaren, men efter det har jag inte testat den. Bilden blev helt vit eller svart, men på lampan till skärmen såg man att den fick signal.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av zosma:

Det här med fler skärmar, hur fungerar det i spel om det är olika upplösningar, har ju flera skärmar, men än så länge bara använd en, har 24" (1920x1080), sen 20,1" (1680x1050), 19" (1440x900) och tv 37" (1920x1080).

20,1" tum skärmen vet jag inte om den funkar, det gick inte igång för ett tag sen, så jag köpte 24 tummaren, men efter det har jag inte testat den. Bilden blev helt vit eller svart, men på lampan till skärmen såg man att den fick signal.

Man får köra den högsta upplösningen som samtliga skärmarna klarar av

Ah good catch, det hade jag glömt. Vill dock minnas något om ny version av Displayport som ATI använder som ska erbjuda fantastiska funktioner (dock finns inga skärmar som stödjer detta ännu).

Är dessväre inte särskilt insatt i allt detta med HDMI och DP. Kör på gammal hederlig DVI och har inte kopplat TVn till datorn.

Nya DP stöder fler displayer, dock enbart med extra extern hårdvara i form av en hub av något slag.
http://www.sweclockers.com/image/red/2010/10/21/Dis4.jpg?t=or...

Har inte sett att det skulle vara något annat nytt men det är möjligt.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Vet du vad som skiljer 768 och 1gb? Det skiljer oftast bara några ynkliga FPS.
GeForce GTX 460 SLI review

Tycker du att det är värt att lägga ut några hundra extra för kanske 5FPS mer så får du väl tycka de, jag tycker iaf att det är JÄVLIGT onödigt, speciellt när kortet klockar så bra som det gör. Så det har ingenting med att jag trollar. Jag ger honom bara ett ärligt svar att inte välja något av korten han va ute efter. Han kan få 2st 460 768mb för 2800kr, som i vissa fall tom presterar bättre än ett 5970, det är bara 600kr mer än om han skulle köpa de billigaste 6870 som finns i lager idag. Exakt hur är det att trolla när man tipsar om en bättre affär? Det va väl därför han ens startade tråden, för att få så bra råd som möjligt? Om det är någon som är ett troll här så är det du som inte ens kan acceptera att i det här fallet är 460 ett bättre val.

1gb-versionen är bra mkt bättre beroende på vad man skall använda datorn till. 5 fps här, absolut, men skall du köra höga upplösningar och fler skärmar blir det desto jobbigare.

Du tippsar om en affär som du tycker är prisvärd men passar samtidigt på att slänga en massa oförtjänt skit på AMD och "amd fanboys".

Mina punker är:

1. Det finns minst lika många Nvidiatroll/fanboys som det finns för amd på forumet, något du inte verkar förstå

2. vad som är prisvärt är en definitionsfråga, jag tycker att det är ovärt att köpa 768mb-versionen, det är IMO pengar i sjön. Endera ett 460 eller 6870, annars kan han lika gärna köpa ett beggat 5770 för 800...

3. Ja, SLI skalar ofta bättre, men inte alltid och att främställa det som en absolut sanning som du gör är inget annat än en ren lögn.

4. jag trollar verkligen inte, men jag kan mkt väl medge att jag är ett AMD fanboy Jag säger inte ens vad jag tycker han ska köpa så troll vet jag itne ens vart du hittar?

5. Jag anser att du trollar ganska rejält då du mytade ganska friskt om 460 768mb i sli mot 6870 (

Citat:

Det kortet drar både mindre ström och är svalare än ett 6870, har stöd för PhysX, SLI dänger CF, och dom presterar väldigt lika, men med lite överklockning så drar 460 ifrån.

), då 460 768mb i de tester jag läst ligger strax under eller strax över 6850 cf, inte ens i närheten av 6870 som du av ngn anlednig påstår...

Ajja, nog med sandkastandet här i sandlådan. Jag strör heldre lite mer pengar på mina grafikkort, du gör tydligen inte det.

Min röst faller dock på 6870 om det skall bli fler kort. Skall TS dock bara köra med ett kort utan planer på att uppgradera skulle jag köra på ett 460 1gb

Extremt mycket välgenomtänkt text

Och det var väl ungefär det jag ville påvisa. AMD och Nvidia presterar olika bra i olika spel, så enkelt är det. Nvidia har väl överlag ett + extra i kanten men jag är som sagt AMD Fanboy så i lägen där det är gränsfall kommer jag ofta rekomendera AMD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av chipsfingers:

Jag håller med om att SLI har varit det bättre alternativet hitills men som swecs senaste tester visar har det ändrats. CF 6850/70 presterade bättre än SLI 460/70.

6870 CF spöade i 2/7 test 470 SLI, och dessa spel (BFBC2 och Crysis) har sedan tidigare varit snabbare på ett Radeon, så det va ingen större chock.

Något som däremot chockar mig en hel del är HAWX 2 benchmark där Radeon kort presterar skit i DX11

Men jag måste nog hålla med om att ett eller två 460 för 1400kr/st är the way to go här, även om det är 768mb-versionen det handlar om. Mycket prestanda för pengarna

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it