GTX480-trubbel, har testat det mesta, hjälp :(

Permalänk
Medlem

GTX480-trubbel, har testat det mesta, hjälp :(

Hej,
Hade ett 9800gx2 och köpte ett nytt gtx480 och har bara haft strul med det i alla spel jag testat.
Det nya kortet känns långsammare. Jag har testat 3 olika drivrutiner och det blir bara skit.
Effekter saknas, det flimmrar och det fryser till och från utan att grafikkortet blir för varmt (runt 70 grader)
Jag har postat på nvidia-forumet, varit i kontakt med blizzard (spelar mycket sc2)
Ibland när man tabbar ut till windows så kommer grafiken tillbaka, ibland inte.
Har postat en post här tidigare och nu har jag testat allt

Jag har ett coolermaster 1000w real power så jag tror inte det är strömkällan =/
Ingen vet vad problemet är, vet inte vad jag ska göra nu.
Se gärna bifogade bilder:

latency:

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Antielefant

Umm... vilken drivrutin kör du?

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Umm... vilken drivrutin kör du?

Jag har testat asus egna 197.75 och nvidias 2 senaste 260.99 var den som fungerade bäst, men det flimmrade och slutade alltid med att det frös sönder och fick stänga av datorn med knappen

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Har också haft massor med problem med mitt kort (se http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/956016-nvidia-pr...), det enda testverktyg som faktiskt visade på fysiska fel var OCCT (alla gpu tester har funkat bra).
http://www.sweclockers.com/nyhet/9400-ny-version-av-occt
News - OCCT Website english
Jag fick dryga 60 000 gpu mem errors, vet inte hur pålitligt programmet är dock.

Permalänk
Medlem

Du har inte funderat på att det faktiskt kan vara ett defekt grafikkort? Det ser väldigt mycket ut som det faktiskt... Kontakta din återförsäljare och informera om alla problem, din felsökning och resultaten, rätt säker på att du kommer få ett nytt kort.

Permalänk
Medlem

Ingen som vet hur man installerar asus egna drivrutiner? for bara en massa instllationsfiler och jag vet inte hur man får nvidia controllpanel att fungera =/

Asus egna drivrutiner funger tydligen bättre än nvidias har jag märkt...
Men overall så fryser det fortfarande när jag spelar spel

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Antielefant
Skrivet av griid_83:

Ingen som vet hur man installerar asus egna drivrutiner? for bara en massa instllationsfiler och jag vet inte hur man får nvidia controllpanel att fungera =/

Asus egna drivrutiner funger tydligen bättre än nvidias har jag märkt...
Men overall så fryser det fortfarande när jag spelar spel

Asus "egna" är en ren karbonkopia av motsvarande NVidia-drivrutin. De gör inte egna drivrutiner. Alls.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Vad konstigt... när jag använder nvidias filer så blir min xp load up screnn väldigt konstigt, men inte när jag använder asus?
Alltså jag vill bara få mitt kort att fungera och jag har testat allt.. antar att jag måste åka tillbaka till stället där jag köpte det, men det lär väl bli bråk och skit om de inte hittar något fel?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Det låter som du är osäker på om ditt kort har problem eller inte.. varför ska det bli bråk?

om du köper ett kort som ska prestera och det inte gör det då är det ju uppenbart fel på kortet.. och du har dom senaste drivers installerade.

dum fråga.. är det bara sc2 som strular eller händer det på andra spel oxo?

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Medlem

Har testat 3 oliak spel, grafiken i alla spel ser väldigt konstigt ut och prestandan i mitt gamla kort var bra mycket bättre.
Nånting är fel, men jag vet inte vad, har testat många olika drivrutiner.
Det mest skrämmande är att det fryser ibland och jag måste starta om datorn.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk

dum fråga, men har du tagit bort dom gammla drivisarna? dock så verkar de vara kortet som felar och inte drivisarna.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Kevlarheart:

dum fråga, men har du tagit bort dom gammla drivisarna? dock så verkar de vara kortet som felar och inte drivisarna.

Inte ett bekymmer när man byter från ett Geforce till ett annat, då de kör samma drivrutiner. Enda gången det egentligen är ett problem är vid byte från Geforce till Radeon eller vice versa.

Skrivet av griid_83:

Har testat 3 oliak spel, grafiken i alla spel ser väldigt konstigt ut och prestandan i mitt gamla kort var bra mycket bättre.
Nånting är fel, men jag vet inte vad, har testat många olika drivrutiner.
Det mest skrämmande är att det fryser ibland och jag måste starta om datorn.

Prova kortet i en annan dator som du vet fungerar och har ett vettigt (500+W) nätagg.

Funkar det bra i den är det ditt nätagg som strular, annars är det kortet. Ja, ett 1000W-agg kan också strula om det inte funkar som det ska, och ja, ett 480 drar mer ström än ett 9800 GX2 - och inte minst mer konstant då 9800 GX2 inte alltid drar med båda korten.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid_83:

Har testat 3 oliak spel, grafiken i alla spel ser väldigt konstigt ut och prestandan i mitt gamla kort var bra mycket bättre.
Nånting är fel, men jag vet inte vad, har testat många olika drivrutiner.
Det mest skrämmande är att det fryser ibland och jag måste starta om datorn.

Vad som är skrämmande är att du fortfarande tror att det är ett mjukvaruproblem... Varför inte bara kontakta din ÅF och förklara situationen. Som ÅF lär dem ju inte ens tänka två ggr på saken, utan bara ge dig ett nytt kort.

Den enda felsökningen du egentligen skulle behöva göra (med ett stort kanske) är att kolla om det är samma problem med ett annat grafikkort, eller om du kan testa detta i en annan dator. Går inte det så är det att säga till dem att du har testat med annat skärm+skärmkabel och samma problem uppstår.

Felsökningen är klar vid det här laget och du får ett nytt kort, svårt? Knappast.